Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Чунцин: най-големият експеримент в икономическата реформа на Китай

1 коментар
Чунцин: най-големият експеримент в икономическата реформа на Китай

Бързото развитие и урбанизацията на Чунцин, най-големия град в Китай, показва как лидерите в страната се опитват да съживят забавящия се икономически растеж. Ще проработи ли експериментът?

Презентаторът размаха ръка над просторен макет, посочвайки технологичните научни центрове и бляскавите развлекателни комплекси, заобиколени от цял куп жилищни небостъргачи.

Строителните предприемачи се надяват, че Shuangfu New City (в превод: новият град Шуанфу), който сега е шир от субтропична растителност в покрайнините на метрополиса Чунцин, ще стане футуристичен мега град.

Старателно и детайлно изготвеният модел на Shuangfu показва колко ентусиазирани са властите в Югозападен Китай да не изпуснат икономическия растеж, който изглежда се изплъзва от другите части на страната.

Най-населената страна и втора по големина икономика в света е изправена пред заплашителното предизвикателство да поддържа икономическия растежа на фона на застаряващо население. През 2015 година китайската икономика нарасна с 6,9 % - най-слабо от четвърт век.

И докато икономистите изразяват съмнения за официалната статистика, увеличението на брутния вътрешен продукт (БВП) на Чунцин с 10,2 % го направи най-бързо нарастващ от всички провинции и общини в Китай.

Чунцин има население почти колкото Калифорния. Над 32 милиона души са скупчени върху площ от 82 400 квадратни километра.

Градът и съседната провинция Съчуан са ключови централни точки в стремежа на Пекин да развие сравнително по-бедните западни региони. Правителството инвестира милиарди, за да превърне областта в търговски и транспортен възел, както и да помогне на селските жители да си намерят работа и да се установят в градските зони.

Европейският съюз е най-големият търговски партньор на Китай и мрежа от разрастващи се железопътни маршрути до Европа допринася за стимулиране на икономиките в градове от вътрешността като Чунцин.

През 2011 г. бе пусната жп линията "Юйсиноу" от Чунцин до Дуисбург, Германия, която скъси времето за транспортиране до Европа от 36 дни с контейнеровоз на около 12 дни, през Казахстан, Русия, Беларус и Полша.

Властите определят 11,179-километровия товарен маршрут като блестящ пример за това как "Новият път на коприната" може да подсили пазарите на Китай в чужбина.

Чунцин служи и като модел за друга икономическа цел на политическото ръководство в Пекин: ребалансиране на икономиката към модел на растеж, движен от вътрешното потребление и иновациите.

Това се оказва трудно на други места в страната, но Чунцин има бързо нарастваща средна класа, която подкрепя най-различни сегменти в услугите, покриващи около 48 % от местния БВП за миналата година.

Мащабните усилия на града за урбанизация насърчиха милиони жители на села да се преселят през последното десетилетие, получавайки субсидии за жилище и компенсация за загубена земеделска земя.
"Качеството на живот тук се промени много към по-добро, започвайки преди около 10 години", казва Ли Цзивей, работник на пристанище Гоян на река Яндзъ, който живее в покрайнините на града.

И докато много бивши фермери се трудят на поточните линии, тези фабрики все повече произвеждат лаптопи, автомобили и други високотехнологични продукти, партнирайки си със световни марки като Ford, General Motors и HP.

Чунцин не разчита на добив на въглища, стомана или продукция в ниския сегмент, които създават проблеми като силно замърсяване или свръхкапацитет на много други места в Китай.
Икономическите перспективи обаче може да не се окажат толкова розови, колкото статистиката предполага.

"Фрапантните несъответствия в данните за БВП, които Чунцин отчита, подсказват, че (...) неговата икономика вероятно не е толкова процъфтяваща, колкото правителството твърди", отбелязва Кристофър Болдинг, доцент във Висшето бизнес училище на HSBC към Пекинския университет.

"Чунцин обаче определено получава много правителствени инвестиции и избягва проблеми, пред които са изправени други части на Китай, като зависимост от суровини и глобални търговски въпроси", допълва той.
Болдинг и други експерти твърдят, че Пекин трябва да се съсредоточи върху други реформи, освен да изгражда инфраструктура в големите градове с цел дългосрочен растеж.

"Чунцин има толкова стабилна репутация на регион, ангажиран с подобряване на инфраструктурата, (само че) прозрачността на местната регулация също е крайно важна. Не можем да си позволим този въпрос да бъде бариера пред привличането на чуждестранни инвестиции в Чунцин", коментира Робин Нийтхамер, председател на югозападния клон на Европейската търговска камара.

В 13-ия петилетен план на Китайската комунистическа партия, оповестен през март, е заложен амбициозен темп на годишен растеж от 6,5 % до 2020 година.

"Първата стъпка е да бъде очертана добра политика, но това е лесната част", отбелязва Лу Сяочжун, президент на държавната Minsheng Shipping Co Ltd, най-голямата група за интегрирана логистика.

"Затварянето на заводи, за да се справим със свръхпроизводителността, е лесно, ами обикновените хора? Правителството трябва да окаже финансова подкрепа на уволнените работници, да даде тласък на развитието на нововъзникващи индустрии и да насърчи иновациите", казва Лу.

"Има опасения, че изпълнението ще бъде оставено на местните администратори и че регионите, изискващи най-много помощ, ще имат най-малко пари за инвестиране в преквалифициране на работната сила", се предупреждава в анализ на McKinsey.

Твърде рано е да се каже какво ще излезе от експеримента Чунцин. Ако се провали, бившите селяни може да бъдат лишени от граждански права без връщане назад, след като полетата им са били покрити с бетон.
"Ферма? Каква ферма? Домът ми отдавна е минало, но тук изкарвам повече пари от преди и времето ми е по-смислено", разказва Чън, монтажист във фабрика за мотоциклети в една от новоурбанизираните зони на Чунцин.

Друга заводска работничка изразява увереност, че синът ѝ ще има по-добър живот.

"Аз не завърших средно образование, но детето ми е в университет. Не знам как върви икономиката, но мисля, че това е напредък", заключава тя.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. marij
    #1

    "Затварянето на заводи, за да се справим със свръхпроизводителността, е лесно, ами обикновените хора? Правителството трябва да окаже финансова подкрепа на уволнените работници, да даде тласък на развитието на нововъзникващи индустрии и да насърчи иновациите", казва Лу. Да сте чули нещо подобно нашите политици да говорят за хората от улицата. Да мислят за нови индустрии, за да има работни места. Да защитават бъдещето на данъкоплатците,като осъдят и вкарат в затвора крадците на национален доход - пример КТБ.За какво са ни тия 240 депутата, да ни убиват постепенно ли, да унищожават държавата ни ли... До кога????????

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.