Чужденците масово карат без винетки, Павлова иска по-сурови наказания

Държавата се бави с правилата за тол системата заради обжалването на процедурата

Акция по проверка на винетки, архимна снимка БГНЕС

Чужди шофьори масово "шмекеруват" с винетките, докато българските са изрядни. Това е установила съвместна проверка на на "Пътна полиция" и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова след заседанието на правителството.

Нарушителите са предимно турски гастарбайтери по направлението ГКПП "Калотина" – ГКПП "Капитан Андреево". При проверки са хванати към 500 автомобила с незалепени докрай стикери или залепени на стъклото с фолио, както и коли, чиито винетки се оказали в жабката на автомобила, посочи Павлова.

Засечени са и непродупчени винетки, както и такива, които нямат придружаващ документ с номера на автомобила, каквото изискване беше въведено с цел по-строг контрол.

Проверките по пътищата бяха предприети след сигнал на читател на Mediapool. Той сигнализира, че турските гастарбайтери масово карат без винетки и предпочитат да платят глоба от 10 евро директно на пътния полицай.

По неофициална информация на Mediapool само в първия ден на проверката миналата седмица са хванати 100 автомобила на чужденци без винетка и още 1000 с незалепен плътно винетен стикер на стъклото.

Санкциите

Законът за движение по пътищата не предвижда санкция за незалепен плътно стикер на предния десен ъгъл на стъклото. Полицаят има право да наложи глоба, само ако превозното средство е без залепена винетка или с фалшив стикер. Санкцията варира в зависимост от превозното средство. Най-висока е за тир - 3000 лв., докато за лека кора е 300 лв.

Част от хората спряха да лепят плътно стикерите на автомобилите, заради кражбите в началото на годината. Тогава десетки автомобили осъмнаха с изрязано предно стъкло. Тази щета не се покрива от застраховката "Гражданска отговорност". МВР пък публично не е обявило да е задържало такъв извършител.

Според Павлова турските гастарбайтери не залепят плътно винетката с цел да я препредават от кола на кола на входа и изхода от страната. Те най-често купували месечна винетка и по този начин си избивали парите.

Затова регионалният министър иска въвеждането на "по-сурови санкции" за нарушителите.

Другият проблем с чуждите шофьори е свързан със събираемостта на глобите. Дори да бъдат наложени санкции за липсата на винетен стикер, чужденците не ги плащат.

Затова със законови промени трябва да има възможност, докато не се плати глобата от водач на транзитно преминаващ автомобил, той да не може излезе от страната, каза Павлова.

Сега, освен че глобяваме водачите, проверяващите екипи лепят стикерите стабилно на стъклото, за да не могат да бъдат препредавани от кола на кола, допълни тя.

При проверките са установени още тирове и леки коли през август със седмични винетки, закупени през април, каза Павлова.

Според нея очевидно става дума за изградена вътрешна система, с която се създават проблеми, затова искаме и много по-строги мерки и глоби, които да налагаме на момента, защото излязат ли от България няма как да бъдат събрани санкциите.

Държавата закъснява със законодателните промени за тол системата

Всички тези проблеми обаче се очаква да се решат с въвеждането на тол системата за платено преминаване по пътищата. Тя предвижда тежките камиони да плащат такси за изминато разстояние, а леките коли – електронни винетки.

В момента тече обществена поръчка за избор на изпълнител на тол системата за 200 млн. лв. Тя обаче е блокирана, заради подадени три жалби срещу търга.

Това бавело и изработването на необходимите законови и подзаконови промени, които трябва да бъдат готови до 16 май. Затова правителството удължи срока за изработването им до 20 декември 2016 г.

Освен избора на изпълнител на тол системата, имаме ангажимент да направим промяна в законодателството, свързана с внедряването ѝ, за начина, по който вече ще се таксуват превозвачите и ще се събират таксите, обясни министър Павлова. Промените са свързани със Закона за движение по пътищата.

Идеята е със сателит да се следи номерът на моторното превозно средство къде се движи, откъде е минало и дали водачът си е платил таксата, обясни Павлова.

По думите ѝ мобилни екипи на МВР и АПИ ще имат право да отидат и да глобят водача на място, ако е в нарушение. Това ще направи събираемостта на глобите по-добра, ако има нарушение, защото сега не можем да следим толкова стриктно дали винетката е стабилно залепена на стъклото или не, каза Павлова.

Рязък скок на приходите след поскъпването на винетките

За първите седем месеца на годината са продадени 4.5 млн. винетни стикери, което е със 150 000 повече в сравнение със същия период миналата година. Приходите от тях достигат 380 млн. лв., каза Павлова. За сравнение за цялата 2015 г. приходите от винетки са 255 млн. лв. Цената на най-масовия годишен стикер за леките коли обаче беше 67 лв., докато от началото на годината той поскъпна на 97 лв. 

Очаква се нов ръст на продажбите на винетки през септември и декември заради почивните дни и празниците, прогнозира Павлова. 

Статистиката сочи, че има увеличение на броя на безплатните винетки за инвалиди – 210 хиляди коли се движат по пътищата с такива стикери. Тъй като те се предоставят по линия на социалното подпомагане, реално тези 20 млн. лв., които струват, не постъпват в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" и не могат да бъдат реинвестирани в пътищата, отбеляза  Павлова.

"Само за Северна и Северозападна България сме предоставили над 150 млн. лв. повече за ремонт на пътищата през тази година. Ако искаме да караме по нормални шосета и да подобрим изцяло пътната инфраструктура, трябва да заплащаме по-справедливи такси", каза регионалният министър.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?