Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Чуждестранният инвеститор в законодателния български лабиринт

0 коментара

Представете си, че сте чужденец, който пристига в България единствено с почтени мисли, бизнес намерения и чисти пари.

След като преминете съответното ГКПП, вие най-вероятно няма да знаете, че първата ви мисъл трябва да е регистрацията. Това е така, защото
Чужденец, влязъл на територията на Република България, е длъжен в срок до 48 часа след влизането си в страната да декларира писмено адреса, на който пребивава, пред службата за административен контрол на чужденците по местопребиваването си.(1)

И така вие, който в случая може да сте разсеян или просто неуведомен, се превръщате в нарушител на Закона за чужденците в Република България(2) . Докато се чудите какво пречи още на самото ГКПП да бъдат давани инструкции с основните задължения, които всеки чужденец трябва да съблюдава в България /по възможност не на български/, идва време да се отправите към паспортния отдел на бул. "Мария Луиза".

Там ще трябва да си платите глобата, която е доста солена /от 200 до 2000 лв., а ако нарушението е извършено повторно - от 500 до 5000 лв./ Правото на достъп до информация се свежда до разлепените инструкции и разпоредби - всички на български език. Жената зад гишето, дори и да се окаже, че е любезна, също ще разговаря на български. Ваш е проблемът, че не го знаете.

Междувременно решавате да пообиколите страната. Много хубаво, обаче
По реда и в срока по ал. 1 чужденецът е длъжен да уведомява службата за административен контрол на чужденците по местопребиваването си за всяка промяна на адреса, на който пребивава.(3)

Предполагам, че в такава ситуация човек се чувства като крепостен селянин или че му е наложена странна мярка за неотклонение. Ако сте с по-литературно въображение веднага ще си представите Големия брат, който и за миг не ви изпуска от погледа си.

Тъй като не е ясно какво означава "промяна на адреса", първата ви работа, ако сте решили да отидете за 1-2 дни в Боровец, е да уведомите РПУ Самоков, да речем, че се намирате там. Така до следващото придвижване. Освен това е възможно и друго тълкуване - уведомяването трябва да става в службата по местопребиваване, т.е, там, където първоначално сте се регистрирали...

След тази кратка аклиматизация започвате бизнеса си. През април тази година се въведе изискването, че чужденец, който осъществява търговска дейност в България по законоустановения ред, може да получи разрешение за дългосрочно продължително пребиваване в страната при условие, че в резултат на тази дейност са разкрити най-малко 10 работни места за български граждани.(4) Ако са девет - разрешение не се получава. Очевидно тук волята на законодателя е да поощри хора с по-сериозни намерения /по-едър бизнес/, но като се има предвид, че и без това България не е сред най-привлекателните места за инвестиране, дребният и средният бизнес не заслужават подобно отношение. Освен това, на основата на свободата на договарянето, е възможно при извършването на търговската дейност първоначално да се използват услуги по граждански договор, а не непременно по трудов.

От там нататък ще се сблъскате с изисквания, за които не може да подозирате, защото те не са упоменати нито в Закона за чужденците, нито в Правилника за прилагането му - такова е, например, изискването за лично явяване за подаване на документи за издаване на разрешение за дългосрочно продължително пребиваване на чужденец, който извършва някакъв бизнес в страната. Или пък поставянето на условие, че такова разрешение ще бъде предоставено, ако дружеството, чрез което чужденец извършва търговска дейност в България, е на печалба. Коментарът тук е напълно излишен...

Известно е, че правният текст се поражда от контекста. А най-актуалната характеристика на "българския контекст" е нуждата от свежи чуждестранни инвестиции. Без тях няма как да се постигне чудото на заветния "икономически растеж". В предизборния период беше обещано, че "чуждестранният инвеститор" ще бъде доведен. Контекстът сега е различен - днес е повече от ясно, че засега той си остава само желан. Следователно, трябва да бъдат приложени колкото се може повече законодателни техники за "приласкаването" му. Очевидно, обаче, в Закона за чужденците в Република България и в актовете по неговото прилагане, те не са достатъчно.

Както в повечето правни норми, и тук основният проблем произтича от намирането на баланс между различните обществени интереси. В случая става дума от една страна за защита на интереса на националната сигурност, а от друга - за правото на свободно придвижване на хора и капитали. Законът трябва да удържи на натиска на либералния подход, и на икономическата изгода. Поставен в по-широк мащаб, проблемът може да се отнесе и до сблъсък между интереса за защитата на личните данни и интереса на държавата да има максимално информация за индивида

От гледна точка на подобно законодателство чужденците неизбежно се делят на две категории - "по-силно желани" и "по-слабо желани". Това е нещо универсално и не се отнася в никакъв случай само до България. Такава диференциация на практика у нас има. В Наредбата за условията и реда за издаване на визи от дипломатическите и консулските представителства на Република България съществуват приложени два списъка на държави. В първия списък са страни като Германия, Великобритания, САЩ, Франция, във втория Того, Етиопия, Афганистан, Гана. Първите могат да пребивават на територията ни без визи в срок до 30 или 90 дни, другите - не. Наредбата очевидно е своеобразно първо цедило.

Адвокатите твърдят, че законът не е лош, проблемите по-скоро идвали от практиките по прилагането му. Чужденците пък смятат, че интересите им не са защитени и вместо стимули им се създават пречки да развиват бизнес у нас.

Известно е, че и най-справедливият закон може да се провали, ако не е съобразен с контекста. А в този си вид Законът за чужденците в Република България и Правилникът за прилагането му очевидно създават трудности, които лесно могат да разколебаят така мечтания "чуждестранен инвеститор".

(1)Чл. 28 от Закона за чужденците в Република България.
(2)Обн. ДВ, бр. 153/1998, изм. бр. 20 и 70/1999. изм. бр. 42/2001.
(3)Чл. 28, ал. 2 от Закона за чужденците в Република България
(4)Чл. 24, ал. 2 т.2 от Закона за чужденците в България

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.