Чуждите банки са замразили плановете си за финансиране на "Южен поток"

Чуждите банки са замразили плановете си за финансиране на "Южен поток"

Финансирането на "Южен поток" се отлага леко във времето, тъй като чуждестранните банки са предпазливи за ефекта от западните санкции, наложени на Москва. Това съобщи в сряда руската компания "Газпром", която контролира проекта, предаде Ройтерс.

Миналата седмица руската агенция Интерфакс съобщи, че осигуряването на кредити за изграждането на подводната част от газопровода по дъното на Черно море се отлага за първото тримесечие на 2015 г.

"Газпром" възнамеряваше до декември да сключи сделки за финансирането на първата и втората част от газопровода, чиято стойност междувременно набъбна с 47% до 40 млрд. евро (50.5 млрд. долара).

След налагането на западните санкции много банки замразиха първоначалните си планове за финансиране на проекта, който би циментирал "Газпром" като доминиращ доставчик в района на Югоизточна и Централна Европа.

"Нашите предпазливи очаквания са за първото тримесечие на 2015 г.", заяви Александър Иванников, зам.-ръководител на финансовия департамент на "Газпром".

"(Банките) са в очакване санкциите бъдат облекчени...(Забавянето) е свързано с предпазливост, малко по-продължителен процес от обичайния. Няма форсмажорни обстоятелства, водят се преговори", каза той.

Независимо от забавянето и възраженията на Европейския съюз срещу проекта заради нарушение на европейските правила, "Газпром" заяви, че графикът не е променен.

Целевите срокове за завършване на строежа не са променени до момента, каза говорителят на "Газпром" Сергей Куприянов пред Ройтерс.

Наказателните санкции на ЕС и САЩ заради намесата ѝ в Украйна вече оказаха негативен ефект върху руската икономика и сринаха рублата до абсолютен исторически минимум спрямо долара.

Газопроводът "Южен поток" трябва да доставя газ за Западна Европа от руския град Анапа по дъното на Черно море през България, Сърбия и Унгария до Австрия.

"Газпром" е основен акционер с 50 процента в проектните компании, създадени за изграждането на морския участък и сухопътните трасета през териториите на различните държави. За тръбата през Черно море е създадена базираната в Амстердам компания "Южен поток Транспорт", в която участват италианската ЕНИ с 20 на сто, а по 15 процента си делят германската "Винтерсхал" и френската "Електрисите дьо Франс".

"Българският енергиен холдинг" е партньорът на "Газпром" за трасето у нас, "Сърбиягаз" държи 49 на сто от проекта през Сърбия, в Унгария партньорството е с Унгарската банка за развитие, а в Австрия – с OMV.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?