Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Covid-19 подтиква бизнеса към промени, които може да бъдат полезни

1 коментар

Стачката в лондонското метро през 2014 г. даде урок за устойчивост и адаптация на теоретиците по управление. Тъй като стачката затвори само някои линии на метрото, недоволните лондончани бяха принудени да преосмислят своя маршрут до работа и обратно. Изследователи от Оскфордския и Кеймбриджския университет впоследствие установиха, че около 5% от пътниците са продължили да се придържат към новите си маршрути дори след като метрото възобнови нормалната си работа. Дългосрочните икономически ползи за един на всеки 20 пътници, възприели нови и по-добри начини за придвижване, се оказват по-големи, отколкото краткосрочните загуби от прекъсването, пише онлайн изданието на британското сп. "Икономист".

Глобалната епидемия на Covid-19 представлява далеч по-голямо предизвикателство за корпоративния свят, отколкото транспортна стачка. Предупрежденията за печалбите се разпространяват почти толкова бързо, колкото и болестта. Според оценки на анализатори от банка Goldman Sachs, ръстът на приходите за компаниите от индекса S&P 500 може да спре. Потребителите харчат малко, ако се изключат покупките на хигиенни кърпички, маски за лице и сапун. За две седмици страховете от пандемия заличиха около 7 трилиона долара пазарна стойност на компаниите по света.

След като заплахата отмине, някои от тях ще се върнат на автопилот, но за други прекъсването ще има продължителен ефект и ще ускори тенденциите в бизнес организацията, които вече са били предприети. Две са особено важни, отбелязва "Икономист".

Следващите няколко месеца ще бъдат гигантски експеримент за това доколко новите технологии могат да позволят успешно и в масов мащаб дистанционната работа на служителите, което ще ускори преосмислянето на организацията в офисите. А за фирмите, които вече са обезпокоени от прекъсванията във веригата на доставките заради търговската война, вирусът дава още една причина за пренастройката им.

Когато става дума за служителите, компаниите би трябвало да си зададат въпроса дали да им разрешат да пътуват, да участват в конференции или дори да идват в офиса. И в трите случая отговорът все повече е "не". Много големи фирми, включително Amazon и JPMorgan Chase, забраниха пътувания, които не са важни. Авиокомпаниите и хотелите отчитат рязък спад на резервациите. Според австралийската компания за организиране на бизнес пътувания Corporate Travel Management, това ще продължи поне шест месеца.

Проучване на Global Business Travel Association показва, че бизнес пътуванията, които костват на компаниите над 1 трилион долара годишно (и полетите причиняват въглеродни емисии почти толкова, колкото произвежда държава като Украйна), могат да паднат с около една трета заради епидемията.

Големите корпоративни събития бяха отменени. Най-голямото джамборе на петролната индустрия – годишната ѝ среща в Хюстън, както и автомобилното изложение в Женева, които трябваше да се състоят през март, отпадат.

Google и Facebook дадоха на термина "телеконференция" изцяло ново значение, като преместиха някои свои сбирки частично или изцяло онлайн. Седмиците на модата в Милано и Париж бяха отменени, а Armani излъчи онлайн своето ревю есен/зима, проведено при закрити врата. Това са лоши новини за фирмите, които организират събития – например Informa, чиито акции се понижиха с една пета от началото на февруари, особено в момент, когато много елитни бизнес купони вече губят блясъка си.

В същото време много компании се учат да обичат дистанционното общуване. На 3 март JPMorgan Chase каза на хиляди от банкерите си в Америка да работят от вкъщи, като така тества своите планове за реакция при извънредни ситуации. Twitter поиска от 5000 свои служители да направят същото.

Sony стигна дотам, че затвори и някои от европейските си офиси, за всеки случай.

Засегнатите от мерките служители трябваше да си свършат работата от вкъщи.

Освен че извадиха наяве раздутите бюджети за пътувания, извънредните планове заради вируса може също така да разкрият колко неефективно се използва офис пространството. Големи американски и британски фирми плащат средно по 5000 долара годишен наем за офис площ на работник. Реално обаче в работно време се използват едва 40-50% от бюрата – и то не много добре. Ако сега мениджърите открият, че производителността всъщност расте, или поне не пада, докато персоналът е изолиран по домовете си, доводите в полза на работата от вкъщи изглеждат неустоими. Инвеститорите залагат на тази опция. Цената на акциите на Slack, платформа за корпоративни съобщения, както и на Zoom, която произвежда софтуер за видеоконференции, през последния месец скочиха съответно с 18% и 35%.

Вторият начин, по който компаниите преосмислят своя бизнес, е свързан с веригите на доставки. От 1980-те те стават все по-комплексни и глобални, като крупните компании сега зависят от хиляди доставчици. Съчетанието на оптимизирано производство и своевременни доставки на компоненти, въведено от Toyota през 1970-те години, направи производството по-ефективно, но и по-уязвимо при прекъсвания, тъй като компаниите държат на склад все по-малко и по-малко от необходимите им материали.

Средната фирма от S&P 500 има материални запаси само за 66 дни, а Apple – само за 9 дни, по данни на Блумбърг.

Когато ги връхлети природно бедствие, големите компании обикновено местят производството временно от засегнатите зони в тези, които не са. Но за разлика от наводненията, земетресенията и дори търговската война между Америка и Китай, за които компаниите имат някакъв опит в планирането, Covid-19 може да засегне едновременно всички актуални и потенциални подизпълнители на дадена фирма. При такъв сценарий поддържането на по-голяма складова наличност и осигуряването на доставчици у дома вече може да не изглежда разточителство, а необходимост.

Имунна реакция

Коронавирусът няма да доведе до изчезване на бизнес пътуванията или на оптимизираните глобални вериги за доставки. Китайските фабрики отново набират обороти, а съвсем скоро елитните пасажери отново ще запълнят бизнес салоните по летищата. Кризата обаче предлага възможност да се експериментира с новия начин на правене на нещата и поставя под въпрос мъдростта на старите навици. Бизнес ръководителите не бива да бъдат "имунизирани" за възможностите, пише в заключение "Икономист".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dimitardi100
    #1

    Работата от къщи с новите технологии е напълно възможна във все повече браншове . Пести време, разходи и отровни газове . Това може да се окаже много голям принос за екологията на Земята . Много хора, които не са екологични, се променят при удар по джоба .

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.