Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"СофКънект": Какви подаръци, купихме фабрика на 9 септември

И концесионерът на летище София с Covid бонуси

11 коментара
"СофКънект": Какви подаръци, купихме фабрика на 9 септември

Какви подаръци, купихме фабрика на 9 септември - така "СофКънект", която ще управлява летище "София" в следващите 35 години, отговори на критиките за щедри бонуси от българската държава, за да се реализира концесията.

Извоюваните екстри от "СофКънект" предвиждат отлагане на дължимото в първите 10 години концесионното плащане за последните 10 (по груби изчисления около 245 млн. евро) и по-високи летищни такси в отговор на пандемията от коронавирус, която промени драматично авосекторът.

Тези решения обаче бяха взети тихомълком, без да бъдат оповестени публично, още повече че договорът беше подписан през лятото на 2020 г., когато пандемията вече върлуваше по света и авиобраншът бе изпаднал в колапс. Обстоятелства около допълнителния анекс породиха съмнения, защото подписването му се подготвя преди парламентарния вот и така неминуемо концесията на летището влезе в предизборната реторика.

Управляващите от ГЕРБ я бранят - обясняват какво печели България, докато опозицията в лицето на "Демократична България" и БСП пресмята минусите и щетите за държавата, оценявайки загубите на около 500 млн. лв.

В същото време концесионерът е готов с авансовото плащане от 281 млн. евро без ДДС и само чака правителството да вземе решението за подписването на анекса към договора. Сега сме само "концесионер на книга", заяви Марко Росо, директор "Глобално бизнес развитие" на Meridiam и член на Надзорния съвет на "СофКънект".

Министърът на транспорта Росен Желязков, който в момента води две листи на ГЕРБ, вече обяви, че е внесъл предложението си за подписването на анекса с концесионера в Министерския съвет. Очакванията са правителството на Бойко Борисов да вземе решение преди парламентарния вот на 4 април.

Управляваното от държавата столично летище със сигурност е далеч от стандартите на големите летища по света и е ясно, че инвестиции в размер на над 600 млн. евро ще му се отразят добре.

Въпросът обаче, който остава без отговор, е защо българското правителство безропотно се съгласява с всички условия, поставени му от концесионера заради пандемията и доколко е защитен националният интерес. Не се ли крият български олигарси зад големия международен фонд, които след време да излязат на светло, след като държавата преди това щедро е разчистила пътя им за успешен бизнес, питат от известно време от БСП и "Демократична България" (ДБ). "Ние започнахме да разглеждаме този случай по-дълбоко и всички наши индикации показват, че зад концесионера на летище София стоят братя Домусчиеви", каза преди дни Ивайло Мирчев, кандидат за депутат от ДБ, без обаче да представи конкретни доказателства.

Международните финансови корпорации диктуват условията

За да разсее тези съмнения и политически спекулации, фондът "Меридиам" (Meridiam), в чийто надзорен съвет доскоро бе настоящият държавен секретар на САЩ Антъни Блинкен, отново потвърди дългосрочните си намерения за развитие на летище "София" на нарочна пресконференция в петък.

Концесионерът обещава изграждането на нов трети терминал до 10-та година на концесията, авансово плащане веднага и увеличаване на първоначалните инвестиции с 16 млн. евро - до 624 млн. евро. Марко Росо посочи, че заради форсмажорните обстоятелства българското правителство ги е помолило да се намери решение за излизане от новата ситуация.

В края на февруари, след една от атаките на БСП, транспортният министър Росен Желязков обясни, че според анализа на Международния съвет на летищата се предвижда възстановяване на трафика на нивата от 2019 г., до 2024 г. и то предимно за полетите на къси разстояния, а по-песимистичните очаквания са това да стане до 2030 г. Тези данни представи и Росо.

Тогава Желязков каза още, че България се е съгласила с новите условия на концесионера, защото само при тях международните финансови институции са готови да финансират реализацията на проекта.

Днес Марко Росо посочи, че "СофКънект" няма проблем с финансирането. Осигурени са 900 млн. лв., които да бъдат инвестирани в летището от седем международни финансови институции, включително 4 големи европейски банки.

Проектът се финансира от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), Черноморската банка за търговия и развитие, Международната финансова корпорация, която е част от групата на Световната банка. Очаква се да се включи и Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).

"Това са международни финансиращи институции, в които българската държава е пълноправен акционер, и тяхното участие ни дава на нас, като държава, достатъчно гаранции и сигурност в жизнеспособността на този проект. Другите финансиращи институции са големи европейски търговски банки", каза Росен Желязков.

Освен това предложението на концесионера съдържа и ангажиментите на страните по концесионния договор всяка година да извършват мониторинг на ситуацията на възстановяване на сектора и да предприемат съответните действия в тази връзка, посочи още транспортният министър.

Днес Марко Росо беше "пределно ясен", както сам се изрази, че Meridiam няма намерение да продава дела си в консорциума, забавяне на инвестициите няма да има и гарантира,

че интересите на фонда в България са дългосрочни.

"Търпеливи сме да останем до края на проекта на летище "София" и след 35 години да върнем на България едно напълно обновено и модерно летище, което да привлича чужди инвеститори", каза Росо.

Той изрично уточни, че "СофКънект" няма да стане собственик на летище "София", а ще бъде "партньор на държавата и обществото".

"Ние строим, финансираме актив, който ще се върне на държавата", каза Марко Росо. По думите му фондът е готов да инвестира и в проекти в други сектори с подобни характеристики у нас, без да посочи кои.

Meridiam държи 99% в дружеството концесионер "СофКънект". Останалият 1% е на австрийската "Щрабаг", която няма особено добра репутация в България, но има опит с реконструкцията на летище "София". Той завърши с падането на козирката на построения от тях нов терминал на летището, като дълго време се водеше спор за възстановяването ѝ.

По повод съмнения, че сред инвеститорите на фонда са братя Домусчиеви, Марко Росо посочи, че инвеститори в Meridiam са големи застрахователни компании, пенсионни фондове и банки, сред които ЕБВР и ЕИБ.

Отлагането на концесионните такси с 10 години

Искането за отлагането на плащането на концесионните такси за първите 10 години Марко Росо защити с намаления пътникопоток - от 7.1 милиона през 2019 г. до 2.9 милиона през 2020 г. и спад на броят на излетелите и кацналите самолети със 73%.

Секторът се бори да оцелее, авиационната индустрия в световен мащаб преживява най-тежката си криза досега и повечето авиокомпании са изправени пред изключително големи трудности, като не се знае докога ще продължи тази ситуация, каза още Росо. Той изрично повтори, че няма опрощаване на такси, а само отлагане на плащанията.

"Това е абсолютно необходимо, за да се запази финансовата устойчивост на летището, да бъде заплатено първоначалното концесионно възнаграждение и да бъде изпълнена мащабната инвестиционна програма, включително изграждане на нов Терминал 3, въпреки драстичния спад на въздушния трафик", каза Марко Росо.

Това, че авиобраншът е потърпевш от коронакризата, беше ясно още през лятото, когато беше подписан концесионният договор. Едва ли концесионерът е осъзнал това през октомври, когато внася искането за отсрочването на плащанията, атакуваха от ДБ и БСП през седмицата.

Общо за последните 20 години държавният оператор на летище "София" е платил на държавата под формата на дивидент около 88.6 милиона евро. Разпределено за 20 години е по около 4.5 млн. евро годишно. Разделена на 35 години, какъвто е срокът на концесията, означава, че само от авансовото плащане, държавата ще получи по около 8.18 милиона евро годишно и то накуп, което е почти два пъти повече, посочиха от Meridiam.

Услужливо вдигане на летищните такси

Въпреки че спечели концесията с ангажимента да не вдига летищните такси през първите 10 години, три дни след внасянето на искането за отсрочка за плащането на концесионната такса, държавата услужливо ги вдигна. Последва протест на нискобюджетни авиокомпании, които предупреждаваха преди концесията, че именно това ще последва.

Така държавата остави въпроса висящ, като транспортният министър замрази решението и към момента авиокомпаниите все още плащат старите цени. Към момента няма яснота кога Гражданската въздухоплавателна администрация ще вземе окончателно решение за таксите (крайният срок за това е май).

Марко Росо коментира, че ще адаптират летищните такси с времето, но това ще стане когато пътникопотокът се върне на нивата от 2019 г. Той посочи, че си дават ясна сметка, че таксите може да отблъснат авиокомпании и в крайна сметка да доведат до поскъпване на самолетните билети и увери, че това не е тяхната цел. Напротив Meridiam иска да развие летището така, че все повече авиокомпании - традиционни и нискобюджетни, да водят повече пътници в София.

А докато това се случи, фондът ще обнови терминал 2 и ще построи новия терминал 3. "Амбицията ни е да достигнем нивото на европейските летища и след 35 години да направим България горда от инфраструктурата ѝ", каза в заключение Марко Росо.

Той допълни, че са готови да започнат веднага с инвестициите, но когато концесията влезе в сила, защото в момента са концесионер само "на книга".

Минусите при провал на концесията според ГЕРБ

В края на февруари Росен Желязков представи и минусите, ако не се съгласим с анекса и не го подпишем.

България няма да получава концесионни възнаграждения и няма да има инвестиции в летището. За последните 20 години държавата е инвестирала в летището около 244.5 милиона евро, като в тях се включват и изграждането на терминал 2 и пистата за излитане и кацане.

Освен това при липса на концесия държавата се лишава от възможността за професионално и на международно ниво управление на най-голямото си летище и то ще продължи да бъде политически управлявано, независимо от това коя партия е на власт. Това ще постави летище "София" в по-лошо положение спрямо конкурентните летища в региона. Например преди нас Белград също даде на концесия летището си и в момента има надпревара кое да стане регионално на Балканите, като изключим това в Истанбул.

Нова процедура за концесия на летището при сегашната ситуация пък е обречена на провал и едва ли ще привлече голям брой инвеститори. Пример е новата процедура за концесия на летището в Пловдив.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Irena
    #11

    Скъпи дами и господа, какво не ви харесва и какво решение предлагате? Апропо, преди години ни проглушихте, как държавата е лош собственик. Скачахте за инвеститори, свободен пазар, частни фирми, чужди фирми. Щом е така, всеки може да е. Ето, офертите за летището не са лоши, по-добри няма да има.

  2. Отговор на коментар #6

    Доган-рожба на американски натиск и ходатайстване на ОО Красен Станчев пред СГС! Концесията за летището-пак Красен Станчев се застъпи за нея на страниците на Медияпул. д€€€$$$ното мислене-държавата да е безпомощна, държавната собственост-губеща, за да дойдат "спасители", които да получат за БЕЗ ПАРИ! И разбира се-правата на престъпника с бяла якичка е издигнато в култ!

  3. someone
    #9

    Тихо, тихо, тия нагли корупционери 10г. трябва да дават рушвет на корумпетатс, дето са им дали баницата, я след 10г., я камилата, я камиларят... ако още не са фалирали, може да подхвърлят някоя стотинка и на ЛАП, т.е. държавата...

  4. Alpha Omega
    #8
    Отговор на коментар #7

    И кои бяха тия приятели на Борисов??? Балкан бе продаен от Костов. Негови наследници са Атанасов,Бойкикев ДСБ И ДБ.А до фалит го докара кой?????????

  5. marij
    #7

    Марко Роси е новият унищожител на българската авиация, както преди години приятелите на Борисов унищожиха Балкан. И това е под зоркия поглед на ГЕРБ и ВМРО.

  6. рептилиан
    #6
    Отговор на коментар #5

    Най-симпатичен е Доган с Царя. Вземат милиарди и нищо не дават.

  7. нищо не сте купили, бе, ..........! Защото не сте платили и 1 лев! Костов продаваше за левче, ЕНП-Борисов подарява за БЕЗ ПАРИ! И Костов и Борисов раздават срещу ГОЛИ ОБЕЩАНИЯ, които после опрощават!

  8. обикновен
    #4

    Искам да започна да плащам данъците си след 10 години /заради коронавируса, разбира се/. Така държавата много ще спечели, защото ако не се съгласи, хвърлям паспорта и няма да платя нито лев никога. С подобна цинична логика и глупотевини гербаджийските корумпета и некадърници се опитват да баламосват и оправдават отказа на държавата от нейните права и интереси. Няма значение през джоба на коя точно мутра може да се завърти цялата операция - губи държавата. Гешев, заформя се гешефт за стотици милиони!

  9. Борис
    #3

    Както се вижда от снимките, нямат намерение да строят втори ръкав на Терминал 2, а някаква нескопосана имитция за придвижване пеша на пътниците, а за ръкав на Терминал 1 въобще не става и дума?

  10. Борис
    #2

    Който го е страх от мечки не ходи в гората - в почтения бизнес винаги има риск.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.