Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Covid бонуси и за Вълка по концесията на летище Горна Оряховица

2 коментара
Летище Горна Оряховица

Освен предизвикалите вълнения сред опозицията отсрочки за таксите от концесионера на летище в София, значителни облекчения и то с нерелевантни мотиви е получил в сряда още един частен стопанин на аеропорт – Румен Гайтански-Вълка, който през януари 2016 г. получи правото да стопанисва летището в Горна Оряховица за 35 години.

На правителственото заседание отиващият си кабинет на Бойко Борисов е приел концесионерът да направи договорените преди пет години вложения в летището в размер на 22.4 млн. лв. за двойно по-дълъг период. Те трябваше да бъдат инвестирани досега като в замяна на това дружеството "Гражданско летище Горна Оряховица" бе освободено от плащането на концесионни такси за същите тези четири години и реално след влагането им трябваше да почне да плаща на държавата около 70 хил. лв. без ДДС.

Сега компанията, в която 95 на сто държи фирмата на Вълка – "Кристална вода", а останалите са на държавното дружество "Летище Горна Оряховица", ще има още четири години да инвестира въпросните 22.4 млн. лв.

Причината за отстъпките за летището в Северна България, също като тази за столичното, е пандемията от Covid-19 и последвалия сериозен спад в полетите на търговската авиация, както и въведените медицински мерки, изисквания и правила към работата на летищните оператори. Според данни на Гранична полиция, цитирани от изданието "Капитал", през юни на силната 2019 г. излетелите от летището пътници са 26, а влезлите - 14. А месец по-рано четирима са излетели, а двама са кацнали.

Според Министерския съвет обаче пандемията "налага основно пренареждане на приоритетите в инвестиционните намерения, така че те да отговорят адекватно на промените в търсенето и предлагането на летищни услуги, като същевременно се запази темпът на развитие, необходим за финансовото обезпечаване на летището".

Реално обаче "Гражданско летище Горна Оряховица" е трябвало да направи договорените инвестиции до юли 2020 г. и всъщност при настъпването на коронавируса в началото на 2020 г. да е реализирало по-голямата част от тях.

И макар че във финансовите си отчети дружеството е залагало милионни инвестиции за следващите години, направените вложения са само 5.4 млн. лв., а сега ползва пандемията, за да прикрие неизпълнението на договора. Непонятно е обаче защо кабинетът приема да е част от този фарс.

Гратисният срок изтече през юли 2020 г., като през януари 2021 г. концесионерът е заплатил първата си вноска в размер на 41 хил. лв., казват от министерството на транспорта, като допълват, че към настоящия момент няма неплатени вноски и съответно не е налице неизпълнение на това договорно задължение.

От Министерския съвет посочват, че "промените в авиационния сектор налагат промяна на краткосрочните предвиждания и последователността на изпълнение на заложените в генералния план инвестиции".

"Едно от основните изменения в авиационната индустрия е промяната на флота на авиокомпаниите и използваният самолетен микс като типове въздухоплавателни средства. Наблюдава се тенденция авиокомпаниите да приземяват флота от по-големите типове самолети и да увеличават използването на малък и среден тип въздухоплавателни средства. Поради това към настоящия момент инвестициите в удължаване на пистата са нецелесъобразни", посочва се в съобщението на правителствената пресслужба.

Освен това от кабинета считат, че не е необходимо удължаване на пистата на летището, което е част от договорените инвестиции, тъй като "операциите на летище Горна Оряховица с въздухоплавателни средства от малък и среден тип са напълно възможни и при сегашните физически характеристики на пистата".

"Концесионерът е предприел своевременно подготовка за удостоверяване на експлоатационната годност на съществуващата светотехническа система на пистата за излитане и кацане. Това ще доведе до удължаване на времето на експлоатация на летището в рамките на деня и нощта и увеличаване на приходите от авиационни дейности", обясняват от правителството.

То допълва, че концесионерът е заявил, че през последните месеци е получил голям брой запитвания за възможностите за базиране на самолети и тяхното техническо обслужване. "Генералният план на летище Горна Оряховица предвижда изграждането на хангар за техническо обслужване на въздухоплавателни средства, разширение на съществуващия перон и изграждане на нов перон за базиране на самолети. До настоящия момент тази възможност е разглеждана в дългосрочен план. Настъпилите промени обосновават необходимостта от изграждането на хангар за техническо обслужване и увеличаването на възможностите за паркиране на въздухоплавателни средства на по-ранен етап от концесията планираното, което ще даде възможност за увеличаване на приходите на летище Горна Оряховица", посочва се още в съобщението на Министерския съвет.

Според финансовите отчети на "Гражданско летище Горна Оряховица" концесионерът е на загуба от 2016 г. насам. През 2016 г. отрицателният резултат е 688 хил. лв., година по-късно – 1.949 млн. лв., през 2018 г. операторът е на червено с 2.099 млн. лв., а през 2019 г. - с 1.97 млн. лв. Приходите от летищни такси, наземни дейности и други продажби през 2017 г. са 425 хил. лв., следващата година – 184 хил. лв., а през 2019 г. - 167 хил. лв.

Летището в Горна Оряховица има писта с три стоянки за самолети, оборудване и сграден фонд. Основано е през 1925 г., като се е използва основно от военната авиация, а също така и като транзитно и резервно за обезпечаване на пътнически и товарни полети между София и Варна.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. обикновен
    #2

    Като чета правителствените цитати, помислих, че става въпрос за неголямо, но сериозно транспортно съоръжение. А то имало приходи за силната 2019 от цели ...160 хиляди лева!!! Една сергия на пазара прави такъв оборот за година , бре корумпета! Засрамете се! Пълна ревизия и Съд за безобразията на правителството на Борисов!

  2. Kiril Kovatchev
    #1

    Борисов харизва като за последно.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.