Да боядисаме фасадата: Какво променят идеите на Борисов за съдебна реформа

Бойко Борисов и Иван Гешв

"Ще се укрепи независимостта на съдебната система, ще направи прокурорите и съдиите самоуправляващи се общности и може би най-важното, ще засили контрола над дейността на главния прокурор". Така премиерът Бойко Борисов представи идеите си за съдебната реформа, които трябва да бъдат записани в предложената от него нова конституция, приета от Велико Народно събрание.

Предложението му идва в отговор на продължаващите втори месец протести с искания за оставка на правителството и главния прокурор и на пръв поглед изглежда, че възпроизвежда исканията за недоволните за реална съдебна реформа.

По-внимателен преглед на лансираните промени показва, че те са или твърде закъснели, или нищо не променят. И всички те могат да бъдат гласувани от обикновено Народно събрание, стига да има политическа воля.

Прекратяване на мандата ВСС

Предсрочното прекратяване на мандата на сегашния Висш съдебен съвет (ВСС) е чудесна идея, която може да бъде реализирана по всяко време от обикновено Народно събрание. Сегашната компрометирана структура на ВСС е плод на "исторически компромис" между ГЕРБ и ДПС през 2015 г., когато бяха игнорирани всички добри идеи за конституционна реформа на тогавашния правосъден министър Христо Иванов. Това се случи със съдействието на Бойко Борисов. ВСС може да бъде реформиран и от обикновено Народно събрание, което събере достатъчно гласове за промени в конституцията.

Проблемът на ВСС е, че назначенията на съдиите са функция на политическата квота в съвета. Назначаването на прокурорите е функция на волята на главния прокурор. Изборът на всеки нов главен прокурор зависи от политическата квота във ВСС и от отиващия си главен прокурор. Изборът на ръководители на върховните съдилища зависи от същите хора.

"Съдебният прокурорски съвет"

Борисов предлага формирането на два отделни ВСС - Съдебен съвет на прокурорите и Съдебен съвет на съдиите. Дори само това показва, че управляващата партия е напълно неспособна да разбере, камо ли да проведе, нормална съдебна реформа. Прокуратурата не е съд и няма как да стане, за да има "съдебен прокурорски съвет". Прокурорът е страна в процеса, точно като адвоката, а решава съдът, който трябва да е независим, а прокуратурата - отчетна. Предлаганата от Борисов реформа ще доведе до тотално объркване по отношение ролята на прокуратурата и до пълно капсулиране на институцията. Това само ще засили съществуващият "фабричен дефект" с недосегаемостта на главния прокурор.

Сега при избора на главен прокурор право на глас имат и съдиите, което е единствената причина да има нещо като подобие на дебат в хода на процедурата. В Прокурорската колегия на ВСС, където съдиите не участват, винаги цари пълно единодушие, а доминацията на главния прокурор е абсолютна. Така ще бъде и в бъдещия "Съдебен прокурорски съвет", предложен от Борисов. Капсулирането на прокуратурата, без създаването на механизми за граждански контрол и отчетност върху нея, гарантира съхраняване на статуквото.

"Съдебният съдийски съвет"

Ако се абстрахираме от тавтологията, Борисов предлага редовите съдии да избират седем свои представители в Съдийския съвет, парламентът да избира другите шестима, а членовете по право да са двамата шефове на върховните съдилища. Тази промяна може да бъде приета от обикновено Народно събрание, което да промени квотите в сегашната Съдийска колегия. Забележете, сегашните квоти в Съдийската колегия – 6:6:2 - шестима членове от съда, шестима от парламента и двамата шефове на върховните съдилища. Борисов иска Велико Народно събрание, за да измени квотите на 7:6:2. При това гласовете на редовите съдии пак могат да бъдат затапени с мнозинство 8:7, ако политическата квота е подсилена от гласовете на двамата съдебни шефове, избирани с политическа санкция.

Съкращаване на мандата на "тримата големи"

Борисов предлага мандатът на главния прокурор и шефовете на двете върховни съдилища да бъде намален от 7 на 5 години. Това е много добро предложение, за което не е нужно Велико Народно събрание. Особено нужно е да се съкрати мандатът на главния прокурор, което е крачка към намаляване на неговата недосегаемост.

Да се ограничат правомощията на министъра на правосъдието

Борисов предлага правосъдният министър само да предлага проекти на бюджети на съответните съдебни органи и да управлява недвижимите имоти на съдебната власт. Това може да бъде решено от обикновено Народно събрание. Целта на предложението е правителството да свали от себе си цялата отговорност за случващото се в съдебната система. Буквално да се скрие. Сега правосъдният министър има право да прави предложения за наказването на магистрати и за избирането на магистрати. Той не може да гласува, но може да бъде важен глас във ВСС, ако реши да бъде такъв. Борисов предлага този глас да замлъкне. Това е бягство от проблемите, а не решение.

Създаване на отделни инспекторати

Борисов предлага създаването на отделни инспекторати за съдии и прокурори. Това е добро решение, но основният проблем е, че инспекторите сега се избират на квотен принцип от политически партии. Резултатът е напълно непрозрачен избор на удобни хора, които мултиплицират статуквото. Реформата не се нуждае от Велико Народно събрание. Самият съдебен инспекторат бе създаден от обикновеното Народно събрание през 2006 година.

Въвеждане на индивидуалната конституционна жалба

Чудесно решение, което би овластило гражданите, ако в Конституционния съд има достатъчно независими съдии. За тази промяна няма нужда от Велико Народно събрание.

Изслушване на главния прокурор

Борисов предлага главният прокурор да бъде изслушван на всеки шест месеца от парламента. В момента главният прокурор може да бъде изслушван всеки месец от правната комисия. Проблемът е, че от това нищо не следва. Напълно безсмислено предложение.

Главният прокурор да говори за конкретни дела

Борисов предлага Народното събрание да изслушва главния прокурор по въпроси, свързани с конкретни наказателни производства, след разрешение на наблюдаващия прокурор. Не просто парламентът, а всеки гражданин може да пита главния прокурор за конкретни дела и да получи информация за тях при наличие на добра воля от главния прокурор и наблюдаващия прокурор. Това предложение само доказва каква нестабилна фасада имат предложенията на премиера за съдебна реформа. Преди три години парламентът можеше да изисква от главния прокурор обща информация по конкретни дела, но Конституционният съд блокира тази възможност. Никой обаче не може да забрани на депутатите да си питат. Дали някой ще им отговори е друг въпрос. И тогава Сотир Цацаров си беше недосегаем.

Споделяне
Още по темата
Още от България