Дългата резервна скамейка на ГЕРБ стигна до...Аврамова и Манолев

Новите министри нямат особен опит за управлението на тежките ресори, в които се наливат милиарди, но се нуждаят от реформи

Дългата резервна скамейка на ГЕРБ стигна до...Аврамова и Манолев

"В ГЕРБ имаме дълга резервна скамейка с подготвени хора", заяви премиерът Бойко Борисов в далечната 2010 г. на първия си мандат. Оттогава насам той не спира да изненадва с номинациите си за министерски и други постове. Сега дългата резервна скамейка стигна до депутата от ГЕРБ Петя Аврамова и зам.-министъра на икономиката Александър Манолев, номинирани от Борисов за министри съответно на регионалното развитие и на транспорта. Имената им не са особено познати на обществото, но това изглежда по-малкият проблем в сравнение с очаквания опит, който би трябвало да притежават, за да оглавят такива ключови ресори.

И двете министерства са изправени пред тежки проблеми – като се започне от забавени поръчки за милиарди левове по оперативни програми и се стигне до необходимост от сериозни реформи със социален и икономически ефект.

Министерството на регионалното развитие е едно от най-важните за Бойко Борисов. То управлява над 3 млрд. лева по програмата "Региони в растеж". Средствата отиват за проекти на по-големите общини и са все за "видими" инвестиции като ремонти на паркове, пешеходни зони, площади, училища, подновяване на градския транспорт и други. Това от край време е било от жизнено значение за управляващата партия, особено в битката за местната власт, а такива избори предстоят догодина.

Пари по програмата се дават и на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за ремонт на пътища, които от своя страна са несекващ повод за гордост у Борисов.

АПИ е под шапката на регионалното министерство и през нея минават търговете за пътни ремонти и поддръжка, където според управленската конюнктура се въртят и предпочитаните фирми изпълнители на поръчките. Най-голямата от тях към момента е тази за изграждането на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле на отделни лотове. Само преди дни пътната агенция обяви търг за над 1 млрд. лв. за изграждането на новото над 23-километрово платно от пътя през Кресненското дефиле в посока от Кулата към София в участъка Кресна-Крупник, който е част от магистрала "Струма".

Трагичната автобусна катастрофа в Искърското дефиле обаче хвърли тежка сянка на съмнение върху цялата система по проектирането, строежа, контрола и управлението на пътищата в момент, когато пътният бизнес бумти и процъфтява с наливането в него милиарди на българските и европейските данъкоплатци.

Дали депутатът Петя Аврамова притежава необходимата компетентност, опит и политическа подкрепа, за да обезпечи реална промяна в сектора, доминиран от шепа големи компании с протекциите на министър-председателя?

Петя Аврамова със зам.-шефа на парламента Емил Христов, сн. БГНЕС

Към момента Аврамова е трети мандат народен представител от ГЕРБ и не се е отличила с нито едно свое изказване или позиция в парламента.

ВиК предизвикателства

В последните месеци МРРБ работи и по реформа във ВиК сектора, която трябва да предложи нов начин за формиране на цената на водата, както и за подпомагане на социално слабите, които няма да могат да си позволят по-високите цени. Това е от изключително важно значение за отварянето на бюджета на оперативната програма "Околна среда" от около 1 млрд. лв. за водна инфраструктура.

Регионалното министерство е отговорно и за програмата за саниране на панелни блокове, за която до момента бяха осигурени 2 млрд. лева, но резултатът от изпълнението на мерките за енергийна ефективност е съмнителен. Така в момента ведомството е изправено пред необходимостта от прекрояване на националната програма и използването на нов механизъм за саниране на жилищата на гражданите.

Аврамова има незавидна законодателна инициатива

Номинираната за нов министър на регионалното развитие Петя Аврамова е депутат от ГЕРБ в трети поред състав на Народното събрание. Преди това кариерата ѝ в управлението и администрацията се развива в община Враца. През 2009 г. тя става зам.-кмет по строителството и екологията в северозападната община. Тогава тя се управлява от ГЕРБ. Докато тя е зам.-кмет започва и печално известният воден цикъл на Враца.

Проектът за десетки милиони левове се забави с години, а градът стоя разкопан дълго време. Забавянето обаче беше натрупано в следващите години, когато Аврамова беше председател на общинския съвет, но и представител на опозицията на тогавашния кмет.

Аврамова, която понастоящем е областен координатор на партията за Враца, беше и неуспешен кандидат за кмет на общината през 2011 г. След като загуби изборите от подкрепения от БСП Николай Иванов, тя стана председател на общинския съвет в града. На този пост тя остана до 2013 г., когато влезе в парламента.

Законодателните инициативи на Аврамова са свързани с актове в областта на регионалното развитие и строителството. Тя е и зам.-председател в регионалната комисия в парламента. Не може да се каже, че е от известните и гласовити депутати на ГЕРБ. Други нейни колеги имат повече изяви в областта на регионалната политика.

Една от последните ѝ законодателни инициативи е свързана с допълнително ограничение на обектите, по които могат да работят строителни бригади и фирми, които не са регистрирани в Камарата на строителите. Предложението ѝ е те да могат да извършват строителни дейности на обекти до 300 кв. метра.

Преди да влезе в политиката, Аврамова е имала проектантски бизнес. Според търговския регистър тя е притежавала две фирми във Враца - "Енфактор" и "Климадизайн", които прехвърля на сестра си Мая. При напускането си на предишния парламент през 2017 г. Аврамова е декларирала, че притежава по 1/2 от апартамент, гараж и вила във Враца, както и парцел в Монтана. Имала е и налични 12 000 лева. В последната си декларация е записала, че през 2017 г. е придобила автомобил БМВ Х3 и има налични 11 000 лева.

Манолев – от държавните икономика и туризъм... в транспорта

Досегашният заместник-министър на икономиката Александър Манолев, който отговаряше за оперативната програма "Иновации и конкурентоспособност", инвестициите и търговските аташета в чужбина, както и малките и средни предприятия, ще поеме транспортното министерство, а в трудовата си биография досега не е имал досег с транспортния бранш.

Манолев (вляво), депутатът Делян Добрев и шефът на агенцията за малки и средни предприятия Александъл Минев удрят звънеца на фондовата ни борса, сн. БГНЕС

Преди да стане зам.-министър на икономиката в третото правителство на ГЕРБ, Манолев оглавяваше Държавната агенция по метрологичен и технически надзор от август 2016 г. до избирането му за депутат при последните парламентарни избори и влизането му в екипа на икономическия министър Емил Караниколов ("Атака"). Във втория кабинет на Бойко Борисов Манолев беше зам.-министър на туризма. Зае този пост през ноември 2015 г., а преди това в кариерата си е работил на различни места.

Александър Манолев е син на бившия дългогодишен кмет на петричкото село Кулата Димитър Манолев. Завършва Професионалната гимназия по икономика и туризъм "Проф. д-р Асен Златаров“ в Петрич с профил "Счетоводство и Контрол“, а висшето си образование получава в Юнивърсити Колидж Лондон във Великобритания. Притежава редица специализации в България и чужбина по бизнес комуникации и връзки с медиите, както и инвестиции в развиващи се пазари.

Започва професионалната си кариера в Националното сдружение на общините в Република България, където отговаря за подготовката на проекти за европейско финансиране, но минава в частния сектор. През 2004 и 2005 е бил директор "Интеграция и развитие” в застрахователното дружество "Булстрад Виена Иншуранс Груп”, после става изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на "Булстрад Здравно Осигуряване” АД.

От декември 2006 г. до декември месец 2009 г. Манолев работи като ръководител дирекция в "Мобилтел" ЕАД. След това става председател на Съвета на директорите и търговски директор на "Булгартабак Холдинг" АД, но след приватизацията на дружеството през 2011 г. е отстранен заедно с всички останали стари шефове.

По данни на изданието "Капитал" бащата на Манолев освен кметските дела е въртял и успешен частен бизнес. В периода 2013 - 2015 г. чрез две свои фирми печели 15 обществени поръчки на държавните мини "Марица Изток" за над 3 млн. лева. Дружествата са създадени преди обявяването на процедурите и са доставяли различни специфични масла и смазочни материали, които по принцип се предлагат от официални вносители или дистрибутори, а по нищо не личи фирмите "Ес Ди Ес Про" и "Ава Енерджи" да са такива, пише изданието.

Интересни съдружия на бъдещия министър

Според данни от Търговския регистър Александър Манолев за известно време е бил управител на "Ава Енерджи".Кандидатът за транспортен министър е имал в периода 2009 -2011 г. участие в дружеството "Съксес", заедно с Веселин Чолаков, чиято фирма "Парти сервиз" също е извършвала солидни доставки за 19 млн. лв. за енергийния сектор, включително за АЕЦ "Козлудуй" и "Мини Марица Изток".

Бивш бизнес партньор на Манолев е и бившата общинска съветничка от Сандански Юлияна Янева, която през декември 2017 г. беше обвинена от Специализираната прокуратура за участие в организирана престъпна група за данъчни престъпления (двамата участват преди време в управлението на "Марти мед"). Обвиняем по това дело е и бившият председател на Районен съд - Сандански, Илия Янев, който според държавното обвинение е бил ръководител на групата, която е източила близо 600 хил. лв. ДДС. Обвинителният акт срещу тях беше внесен през юли в съда, а делото е насрочено за септември, посочва още "Капитал".

Александър Манолев е свързан и с друг местен бизнесмен - Костадин Костадинов, който през 2004 г. беше застрелян на паркинга на "Макдоналдс" до НДК. Костадинов е близък до Златомир Иванов-Баретата, бил е управител на "Бинго Елит" в Благоевград, което е било под наем в бившото кино на града, приватизиран от "Пирин филм 98". Заедно с Манолев той е участвал в управата на две дружества - "Пиринплод" и "Пиринплод 98", а в "Марти мед" новият министър наследява Костадинов.

Манолев е семеен, с две деца и владее английски, испански и гръцки език. Декларирал е, че през 2017 г. е придобил общо 2 дка парцел и гори в Сандански. Има депозит от 7000 евро и потребителски кредит за 20 000 лева.

Реформа, касаеща шофьорите, е под пара 

Още от преди катастрофата край Своге, взела 17 жертви в края на август, и заради която бе поискана оставката на Ивайло Московски, на дневен ред бяха промени в Закона за движение по пътищата и разделянето на цялата материя на три отделни закона - за движение по пътищата, за пътните превозни средства и за обучението на шофьорите. Идеята е да се регламентира дейността на автосервизите и контрола над извършваните от тях ремонти, да се въведат и еконорми за автомобилите, на които трябва да отговарят при техническите прегледи, както и да се премахне корупцията при вземането на шофьорските изпити.

В момента парламентът скоростно приема поправки за въвеждането на задължителните предпазни колани за пътниците във всички автобуси, но това не е най-големият проблем на автомобилният бранш, които е изправен и пред предизвикателствата на нови европейски изисквания за извършване на международните превози. Заради тях у нас имаше поредица от протести, заради които се предприе ревизия на законодателните предложения, но все още българският сектор има претенции, за които му трябва защита на европейско нива.

Летищни концесии с неясна съдба

Сред останалите предизвикателства пред новия транспортен министър е и провеждането на процедурата за концесионирането на летище София, която от години не може да се проведе и предишната бе прекратена през март 2017 г. от служебния министър Христо Алексиев с мотива, че анализът за концесионните такси за държавата и постъпленията за бъдещия оператор не отчитали ръста на пътниците и финансовите резултата ни дружеството. До 22 октомври ще се приемат заявленията за участие в сегашния конкурс като очакванията да се привлече интересът на класни играчи.

Ведомството трябва да реши и съдбата на летище Пловдив, където също бе проведена концесионна процедура и за оператор бе избран консорциум между китайския конгломерат "Хайнан" (HNA Airport Group) и регистрирания в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест". Договор обаче може и да няма, тъй като избраният оператор не е потвърдил сключването му, а сроковете за това са изтекли. Като възможна причина се посочва смъртта на основателя на "Хайнан". Уанг Джиен загина в началото на юли при трагичен инцидент, падайки от скала в Южна Франция.

ЖП търгове за милиарди

В ресора предстои и решение за избор на изпълнителя на модернизацията на железопътната отсечка между Елин Пелин и Костенец, за която ще бъдат изхарчени 1.2 млрд. лв., част от които са европейски средства. Търгът предизвика огромен интерес.

"Българските държавни железници" (БДЖ), които хронично страдат от финансови проблеми и са постоянно в реформа, която досега не е дала особен ефект, пък в момента търсят доставчик на нови влакове. Обявената обществена поръчка е за покупка на 42 нови мотрисни влака с прогнозна цена за доставка и поддръжка на машините от 675 млн. лв. без ДДС. Последно БДЖ получи няколко порции държавна помощ с одобрението на Европейската комисия, последната от които бе през юли за 104 млн. лв. за разплащане с трима кредитори на дружеството, които искаха продажба на централата на железниците и други нейни активи. Преди отпускането ѝ финансовият министър Владислав Горанов се бе заканил, че ще даде пари само срещу реформи и оздравяване на жп превозвача, но в крайна сметка парите просто бяха предоставени.

Още по темата
Още от България