Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Дългата резервна скамейка на ГЕРБ стигна до...Аврамова и Манолев

Новите министри нямат особен опит за управлението на тежките ресори, в които се наливат милиарди, но се нуждаят от реформи

9 коментара
Дългата резервна скамейка на ГЕРБ стигна до...Аврамова и Манолев

"В ГЕРБ имаме дълга резервна скамейка с подготвени хора", заяви премиерът Бойко Борисов в далечната 2010 г. на първия си мандат. Оттогава насам той не спира да изненадва с номинациите си за министерски и други постове. Сега дългата резервна скамейка стигна до депутата от ГЕРБ Петя Аврамова и зам.-министъра на икономиката Александър Манолев, номинирани от Борисов за министри съответно на регионалното развитие и на транспорта. Имената им не са особено познати на обществото, но това изглежда по-малкият проблем в сравнение с очаквания опит, който би трябвало да притежават, за да оглавят такива ключови ресори.

И двете министерства са изправени пред тежки проблеми – като се започне от забавени поръчки за милиарди левове по оперативни програми и се стигне до необходимост от сериозни реформи със социален и икономически ефект.

Министерството на регионалното развитие е едно от най-важните за Бойко Борисов. То управлява над 3 млрд. лева по програмата "Региони в растеж". Средствата отиват за проекти на по-големите общини и са все за "видими" инвестиции като ремонти на паркове, пешеходни зони, площади, училища, подновяване на градския транспорт и други. Това от край време е било от жизнено значение за управляващата партия, особено в битката за местната власт, а такива избори предстоят догодина.

Пари по програмата се дават и на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за ремонт на пътища, които от своя страна са несекващ повод за гордост у Борисов.

АПИ е под шапката на регионалното министерство и през нея минават търговете за пътни ремонти и поддръжка, където според управленската конюнктура се въртят и предпочитаните фирми изпълнители на поръчките. Най-голямата от тях към момента е тази за изграждането на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле на отделни лотове. Само преди дни пътната агенция обяви търг за над 1 млрд. лв. за изграждането на новото над 23-километрово платно от пътя през Кресненското дефиле в посока от Кулата към София в участъка Кресна-Крупник, който е част от магистрала "Струма".

Трагичната автобусна катастрофа в Искърското дефиле обаче хвърли тежка сянка на съмнение върху цялата система по проектирането, строежа, контрола и управлението на пътищата в момент, когато пътният бизнес бумти и процъфтява с наливането в него милиарди на българските и европейските данъкоплатци.

Дали депутатът Петя Аврамова притежава необходимата компетентност, опит и политическа подкрепа, за да обезпечи реална промяна в сектора, доминиран от шепа големи компании с протекциите на министър-председателя?

Петя Аврамова със зам.-шефа на парламента Емил Христов, сн. БГНЕС

Към момента Аврамова е трети мандат народен представител от ГЕРБ и не се е отличила с нито едно свое изказване или позиция в парламента.

ВиК предизвикателства

В последните месеци МРРБ работи и по реформа във ВиК сектора, която трябва да предложи нов начин за формиране на цената на водата, както и за подпомагане на социално слабите, които няма да могат да си позволят по-високите цени. Това е от изключително важно значение за отварянето на бюджета на оперативната програма "Околна среда" от около 1 млрд. лв. за водна инфраструктура.

Регионалното министерство е отговорно и за програмата за саниране на панелни блокове, за която до момента бяха осигурени 2 млрд. лева, но резултатът от изпълнението на мерките за енергийна ефективност е съмнителен. Така в момента ведомството е изправено пред необходимостта от прекрояване на националната програма и използването на нов механизъм за саниране на жилищата на гражданите.

Аврамова има незавидна законодателна инициатива

Номинираната за нов министър на регионалното развитие Петя Аврамова е депутат от ГЕРБ в трети поред състав на Народното събрание. Преди това кариерата ѝ в управлението и администрацията се развива в община Враца. През 2009 г. тя става зам.-кмет по строителството и екологията в северозападната община. Тогава тя се управлява от ГЕРБ. Докато тя е зам.-кмет започва и печално известният воден цикъл на Враца.

Проектът за десетки милиони левове се забави с години, а градът стоя разкопан дълго време. Забавянето обаче беше натрупано в следващите години, когато Аврамова беше председател на общинския съвет, но и представител на опозицията на тогавашния кмет.

Аврамова, която понастоящем е областен координатор на партията за Враца, беше и неуспешен кандидат за кмет на общината през 2011 г. След като загуби изборите от подкрепения от БСП Николай Иванов, тя стана председател на общинския съвет в града. На този пост тя остана до 2013 г., когато влезе в парламента.

Законодателните инициативи на Аврамова са свързани с актове в областта на регионалното развитие и строителството. Тя е и зам.-председател в регионалната комисия в парламента. Не може да се каже, че е от известните и гласовити депутати на ГЕРБ. Други нейни колеги имат повече изяви в областта на регионалната политика.

Една от последните ѝ законодателни инициативи е свързана с допълнително ограничение на обектите, по които могат да работят строителни бригади и фирми, които не са регистрирани в Камарата на строителите. Предложението ѝ е те да могат да извършват строителни дейности на обекти до 300 кв. метра.

Преди да влезе в политиката, Аврамова е имала проектантски бизнес. Според търговския регистър тя е притежавала две фирми във Враца - "Енфактор" и "Климадизайн", които прехвърля на сестра си Мая. При напускането си на предишния парламент през 2017 г. Аврамова е декларирала, че притежава по 1/2 от апартамент, гараж и вила във Враца, както и парцел в Монтана. Имала е и налични 12 000 лева. В последната си декларация е записала, че през 2017 г. е придобила автомобил БМВ Х3 и има налични 11 000 лева.

Манолев – от държавните икономика и туризъм... в транспорта

Досегашният заместник-министър на икономиката Александър Манолев, който отговаряше за оперативната програма "Иновации и конкурентоспособност", инвестициите и търговските аташета в чужбина, както и малките и средни предприятия, ще поеме транспортното министерство, а в трудовата си биография досега не е имал досег с транспортния бранш.

Манолев (вляво), депутатът Делян Добрев и шефът на агенцията за малки и средни предприятия Александъл Минев удрят звънеца на фондовата ни борса, сн. БГНЕС

Преди да стане зам.-министър на икономиката в третото правителство на ГЕРБ, Манолев оглавяваше Държавната агенция по метрологичен и технически надзор от август 2016 г. до избирането му за депутат при последните парламентарни избори и влизането му в екипа на икономическия министър Емил Караниколов ("Атака"). Във втория кабинет на Бойко Борисов Манолев беше зам.-министър на туризма. Зае този пост през ноември 2015 г., а преди това в кариерата си е работил на различни места.

Александър Манолев е син на бившия дългогодишен кмет на петричкото село Кулата Димитър Манолев. Завършва Професионалната гимназия по икономика и туризъм "Проф. д-р Асен Златаров“ в Петрич с профил "Счетоводство и Контрол“, а висшето си образование получава в Юнивърсити Колидж Лондон във Великобритания. Притежава редица специализации в България и чужбина по бизнес комуникации и връзки с медиите, както и инвестиции в развиващи се пазари.

Започва професионалната си кариера в Националното сдружение на общините в Република България, където отговаря за подготовката на проекти за европейско финансиране, но минава в частния сектор. През 2004 и 2005 е бил директор "Интеграция и развитие” в застрахователното дружество "Булстрад Виена Иншуранс Груп”, после става изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на "Булстрад Здравно Осигуряване” АД.

От декември 2006 г. до декември месец 2009 г. Манолев работи като ръководител дирекция в "Мобилтел" ЕАД. След това става председател на Съвета на директорите и търговски директор на "Булгартабак Холдинг" АД, но след приватизацията на дружеството през 2011 г. е отстранен заедно с всички останали стари шефове.

По данни на изданието "Капитал" бащата на Манолев освен кметските дела е въртял и успешен частен бизнес. В периода 2013 - 2015 г. чрез две свои фирми печели 15 обществени поръчки на държавните мини "Марица Изток" за над 3 млн. лева. Дружествата са създадени преди обявяването на процедурите и са доставяли различни специфични масла и смазочни материали, които по принцип се предлагат от официални вносители или дистрибутори, а по нищо не личи фирмите "Ес Ди Ес Про" и "Ава Енерджи" да са такива, пише изданието.

Интересни съдружия на бъдещия министър

Според данни от Търговския регистър Александър Манолев за известно време е бил управител на "Ава Енерджи".Кандидатът за транспортен министър е имал в периода 2009 -2011 г. участие в дружеството "Съксес", заедно с Веселин Чолаков, чиято фирма "Парти сервиз" също е извършвала солидни доставки за 19 млн. лв. за енергийния сектор, включително за АЕЦ "Козлудуй" и "Мини Марица Изток".

Бивш бизнес партньор на Манолев е и бившата общинска съветничка от Сандански Юлияна Янева, която през декември 2017 г. беше обвинена от Специализираната прокуратура за участие в организирана престъпна група за данъчни престъпления (двамата участват преди време в управлението на "Марти мед"). Обвиняем по това дело е и бившият председател на Районен съд - Сандански, Илия Янев, който според държавното обвинение е бил ръководител на групата, която е източила близо 600 хил. лв. ДДС. Обвинителният акт срещу тях беше внесен през юли в съда, а делото е насрочено за септември, посочва още "Капитал".

Александър Манолев е свързан и с друг местен бизнесмен - Костадин Костадинов, който през 2004 г. беше застрелян на паркинга на "Макдоналдс" до НДК. Костадинов е близък до Златомир Иванов-Баретата, бил е управител на "Бинго Елит" в Благоевград, което е било под наем в бившото кино на града, приватизиран от "Пирин филм 98". Заедно с Манолев той е участвал в управата на две дружества - "Пиринплод" и "Пиринплод 98", а в "Марти мед" новият министър наследява Костадинов.

Манолев е семеен, с две деца и владее английски, испански и гръцки език. Декларирал е, че през 2017 г. е придобил общо 2 дка парцел и гори в Сандански. Има депозит от 7000 евро и потребителски кредит за 20 000 лева.

Реформа, касаеща шофьорите, е под пара 

Още от преди катастрофата край Своге, взела 17 жертви в края на август, и заради която бе поискана оставката на Ивайло Московски, на дневен ред бяха промени в Закона за движение по пътищата и разделянето на цялата материя на три отделни закона - за движение по пътищата, за пътните превозни средства и за обучението на шофьорите. Идеята е да се регламентира дейността на автосервизите и контрола над извършваните от тях ремонти, да се въведат и еконорми за автомобилите, на които трябва да отговарят при техническите прегледи, както и да се премахне корупцията при вземането на шофьорските изпити.

В момента парламентът скоростно приема поправки за въвеждането на задължителните предпазни колани за пътниците във всички автобуси, но това не е най-големият проблем на автомобилният бранш, които е изправен и пред предизвикателствата на нови европейски изисквания за извършване на международните превози. Заради тях у нас имаше поредица от протести, заради които се предприе ревизия на законодателните предложения, но все още българският сектор има претенции, за които му трябва защита на европейско нива.

Летищни концесии с неясна съдба

Сред останалите предизвикателства пред новия транспортен министър е и провеждането на процедурата за концесионирането на летище София, която от години не може да се проведе и предишната бе прекратена през март 2017 г. от служебния министър Христо Алексиев с мотива, че анализът за концесионните такси за държавата и постъпленията за бъдещия оператор не отчитали ръста на пътниците и финансовите резултата ни дружеството. До 22 октомври ще се приемат заявленията за участие в сегашния конкурс като очакванията да се привлече интересът на класни играчи.

Ведомството трябва да реши и съдбата на летище Пловдив, където също бе проведена концесионна процедура и за оператор бе избран консорциум между китайския конгломерат "Хайнан" (HNA Airport Group) и регистрирания в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест". Договор обаче може и да няма, тъй като избраният оператор не е потвърдил сключването му, а сроковете за това са изтекли. Като възможна причина се посочва смъртта на основателя на "Хайнан". Уанг Джиен загина в началото на юли при трагичен инцидент, падайки от скала в Южна Франция.

ЖП търгове за милиарди

В ресора предстои и решение за избор на изпълнителя на модернизацията на железопътната отсечка между Елин Пелин и Костенец, за която ще бъдат изхарчени 1.2 млрд. лв., част от които са европейски средства. Търгът предизвика огромен интерес.

"Българските държавни железници" (БДЖ), които хронично страдат от финансови проблеми и са постоянно в реформа, която досега не е дала особен ефект, пък в момента търсят доставчик на нови влакове. Обявената обществена поръчка е за покупка на 42 нови мотрисни влака с прогнозна цена за доставка и поддръжка на машините от 675 млн. лв. без ДДС. Последно БДЖ получи няколко порции държавна помощ с одобрението на Европейската комисия, последната от които бе през юли за 104 млн. лв. за разплащане с трима кредитори на дружеството, които искаха продажба на централата на железниците и други нейни активи. Преди отпускането ѝ финансовият министър Владислав Горанов се бе заканил, че ще даде пари само срещу реформи и оздравяване на жп превозвача, но в крайна сметка парите просто бяха предоставени.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Емил Станоев
    #9

    Тая "скамейка" е от "калинки" и неспособни хора но за сметка на това послушни !!

  2. Знайко
    #8
  3. tim
    #7

    Има 14 х депозит при лихва 0.2% и 20 х кредит при 8%. Т.е. всеки месец губи. И такъв идио.т ще управлява милиарди наши пари.

  4. безпартийна
    #6

    Резервната скамейка на ГЕРБ отдавна е изчегъртана. Сега просто тупат топката до следващия скандал. Колко още трябва да продължи агонията? И какви каши ще забъркат новите "калинки"?

  5. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #5
  6. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #4
  7. kompetenten
    #3

    Изключително важно е да са послушни и да не бъркат сами в кацата с меда! Дали са професионалисти, дали имат качества да управляват - това са второстепенни неща.

  8. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #2
  9. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.