Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Дълговете на пътния фонд надхвърлят бюджета му

21 коментара
Дълговете на пътния фонд надхвърлят бюджета му
По информация на Mediapool, неразплатените разходи за ремонт, с които фонд "Републиканска пътна инфраструктура" влиза в 2008 г., възлизат на около 140 млн. лв., при бюджетно планирани средства за ремонт от 126 млн. лв. за годината.

В края на 2007 г. министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов поясни, че неразплатените разходи, с които фондът влиза в 2008 г., са в рамките на нормалния остатък до 50-60 млн. лв.

Според експерти от пътната администрация, при скандала за разпределението на бюджетния остатък от 2007 г. не е ясно дали ще има възможност вече извършените ремонти да се разплатят отново от бюджетния излишък за 2008 г.

Списък с отсечки вместо отговор е изпратил финансовият министър Пламен Орешарски на питането на народния представител от ДСБ Евгени Чачев, как са изразходвани средствата от бюджетния излишък за разплащане на ремонтите по пътищата. Това съобщи Чачев в сряда. Публичният списък може да се види на Интернет страницата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), но в него са посочени само най-общите суми по дейности, без да се посочва колко пари са били изплатени за всеки отделен проект.

Вероятно управляващите се страхуват, че ако посочат разплатените суми за всеки обект поотделно, то ще стане ясно, че основните пари са дадени по не повече от десетина проекта, коментира Чачев. А като се видят и районите, в които са разплащани, то може бързо да се проследи, в чии фирми са влезли парите, допълват народни представители.

Депутатът от опозицията посочи, че са странни плащанията за проектиране и съответствие на непостроената част от автомагистрала "Тракия", която ще бъде дадена на концесия. Прави впечатление, че общо 9 проекта по автомагистрала "Тракия" са били финансирани с бюджетния излишък за 2007 г., посочи още Евгени Чачев.

Две проверки на органи на финансовото министерство и две планови проверки на Сметната палата нищят има ли далавери във фонд "Републиканска пътна инфраструктура" и каква е ролята на досегашния главен изпълнителен директор на фонда Веселин Георгиев. Същността и обхватът на проверките показват, че управляващите са се стреснали от шумните скандали, които разтърсват пътното ведомство от началото на тази година. Източници от пътния фонд коментираха неофициално пред Mediapool, че от началото на седмицата проверяващите от инспектората на Министерството на финансите са започнали повторна проверка на всички документи по финансираните обекти за времето, през което Веселин Георгиев ръководеше пътната администрация.

Първата проверка, която приключи с отстраняването на Георгиев, бе за медийни публикации за конфликт на интереси и бе извършена под натиска на Еврокомисията, която преустанови плащанията за пътни проекти. Макар че според разпространената за медиите констатация на МФ "по отношение на инж. Георгиев би могло да се появи ситуация на конфликт на интереси", а премиерът Станишев говореше в "евентуално" наклонение, източниците от пътния фонд твърдят, че ситуацията е доста еднозначна.

Всички документи, с които управляваната от по-малкия брат на Веселин Георгиев фирма "Биндер" е била утвърждавана като победител в търговете, са подписвани от баткото. Самият Георгиев продължи да твърди пред медиите, че не вижда да има противоречие между длъжността му на директор и договорите на брат му с фонда.

"Биндер" АД е получила поръчка от пътния фонд за поддръжка на пътища в размер на 120 млн. лв.

Роднинският скандал бе допълнен и от зрелищния арест на двама високопоставени служители във фонда, хванати с първия "транш" от подкуп за 50 хил. лв., поискан от фирма за промяна на статута на земя.

Заради скандала Европейската комисия спря финансирането на инфраструктурните проекти по програма ИСПА.

Настоящата проверка за законосъобразността на проведените обществени поръчки, възложени за изпълнение от фирма "Биндер" АД в периода 1 септември 2006 до 31 януари 2008 г., трябва да приключи до 24 февруари и резултатите от нея огласени, както обеща премиерът Сергей Станишев.

Паралелно тече и проверка, възложена отново от финансовия министър на одиторите от Дирекция "Одит на средствата от ЕС” във ведомството за изпълнението на три проекта, управлявани от Фонд РПИ и финансирани от програма ИСПА.

По същото време в пътния фонд влиза и Сметната палата, която ще одитира веднъж процедурите по възлагането на обществените поръчки в периода от януари 2007 г. и началото на 2008 г.. Втората проверка е как са усвоявани парите от Европейската инвестиционна банка за проекта "България – транзитни пътища", обхващаща същия срок.

По тази програма се ремонтираха основните шосета в страната, а първите проекти бяха договорени при управлението на ОДС. В момента се работят проекти от "Транзитни пътища" 4, а през януари бяха обявени и първите проекти от "Транзитни пътища" 5. Всички европейски пари за пътищата са спрени, коментираха експерти от фонда. Проблемът пред пътната администрация е, че основните пари за строителството и ремонта на шосетата идват от ЕС под формата на нисколихвени кредити от ЕИБ или безвъзмездни средства от от предприсъединителните програми и Кохезионния фонд по ОП "Транспорт". От близо десетилетие парите за капитално строителство, които държавата отделя за нови пътища, са около 30 млн. лв. годишно, коментираха от фонда.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. КОСТА
    #23

    Партийните каси - там са парите.Нали не вярвате че този В Георгиев е бил оставен да си краде сам

  2. пощаджия
    #22

    а моите дългове надхвърлят заплатата ми.ама аз не го крия.

  3. KOSTA
    #21

    Влизат и изчезват.А винетки и данъци?Всичко се краде.

  4. neli
    #20

    moge i da burkam, ama ne sum sigurna, 4e turskite tirove plastat nesto. Nali minalata godina imashe edin skandal s transportnija ministur Mutaf4iev. Bulgarskite firmi protestiraha, 4e nisto ne plastali. A puk ne sum 4ela, da se e uredila taja rabota v nasha polza

  5. 3,14
    #19

    Няма ли край българаската глупащина да търпи това положение.При всеки скандал става Станишев и казва нищо не се е случило.Днес по БНТ др.Мирчо Спасов заяви,че корупцията по пътищата е европейско явление.Защо се опитва да заблуждава народа?Недейте да предлагагате на пътната полиция в Европа пари за рушвет.Тежко ви горко ви после.Съд и глоби от размела на хиляди еуро и забрана за посещение на страната за години напред.Същите партенки ги спретна и Доган след изборите за общини предишната есен.Каза го и се прие че е така.Медията не реагира никак адекветна.

  6. TIR TR
    #18

    Турските тирове плащат входна такса,плащат за дезинфекция и за винетки.Това са супер лесни пари и точно за това се строи магистрала в южната част на България,а не в северна!Планът е още от Тошково време и ще има разклон до границата с Турция...Колкото по-вече Тирове толкова по-вече лесни пари.Целта е да се привлекат по-вече тирове,вместо да се пренасят с кораби ро-ро от Босфора до Италия.А после тия пари къде изчезват то си е друг въпрос...

  7. super star
    #17

    Поздравлениия за последната изява на г-н Министър Гагаузов!Ама той е Батко на Батко!Каквто и да каже днес, утре обяснява че не е така!!!!Последниият му исказ в днешнта преса е ,че г-н Ф.Георгиев е чист като сълза!!Да ни е жив и здрав Министъра!!!!

  8. oto kac
    #16

    Тя тая работа като здравната каса.Всичко е тука има,тука нема .И в заключение-кой каквото и да ти говори, не го слушай- става дума за париАми така де имала държавата бол пари,откраднали и ги!Това е положението!Просто на нас простосмъртните дупе да ни е яко

  9. ANTARES
    #14

    До падането на комунистите и техните помагачи. Това трябва да е условието на Европа! Ако се правите още на хуманисти - изводите са два: или играете с тях или сте глупаци, това е .... краят на ЕС!

  10. оп.раб.007
    #13

    Тук става дума за Национален Интерес! Оперативните работници ше направят каквото трябва - и то професионално: фалшиви документи, подписи, дати и пр. Ако се наложи, може някой да се самоубие, какво толкоз.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.