Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Далновидността на проектите Бургас - Александруполис и Баку - Джейхан

0 коментара

Пристанищата на Черно и Балтийско море едно време бяха основните пунктове за износ на нефт от бившия Съветски съюз. Черно море, главно чрез пристанищата в Новоросийск, Туапсе и Одеса, и днес продължава да бъде най-големият коридор за износ на руски суров петрол.

Разпадането на Съветския съюз през 1991 г. доведе до огромни инвестиции в богатите на петрол райони на Каспийско море, главно в Азербайджан и Казахстан, чийто износ на петрол отбеляза значителен ръст през последните години. През 2001 г. износът на петрол от Казахстан достигна до 631 000 барела дневно, а от Азербайджан - до 175 200.

Всички тези цифри са само началото. Очаква се производството на нефт в Каспийския регион да достигне много по-високи стойности от сегашните, главно благодарение на няколко големи проекта в Азербайджан и Казахстан, които в момента са в процес на осъществяване - нефтените находища в Тенгиз и Кашаган в Казахстан и тези в Чираг и Гунашли в Азербайджан. Тези големи проекти ще допринесат значително за увеличаване на добива на нефт в Каспийския регион до 3,7 милиона барела дневно до 2010 година.

Тези перспективи предизвикаха все по-нарастващо безпокойство, че обемът на износа на нефт от Русия и Каспийския регион ще надвиши възможностите за обслужване на многобройните петролни танкери, преминаващи пред Босфора.

Турското правителство е обезпокоено от евентуалните негативни последици от увеличения трафик на плавателни съдове през пролива и главно от възможността това да влоши условията за сигурно корапобоплаване и да породи сериозни рискове за околната среда.

В резултат на предвижданото увеличение на износа на петрол от Азербайджан и Казахстан през следващите години транспортирането на по-голямата част от изнасяния каспийски нефт ще се осъществява през други коридори. Като мярка за решаване на очакваните проблеми в Босфора турското правителство подкрепи изграждането на нефтопровод за пренос на нефт от Баку през Грузия до турското пристанище Джейхан. Нефтопроводът вече е в процес на изграждане и има капацитет за пренос на един милион барела дневно.

Всичко това обаче няма да облекчи вече наболелия проблем с трафика през Босфора. Увеличаването на износа на нефт от Казахстан и преносът му от нефтените находища Тенгиз и Кашаган до Черно море чрез новия нефтопровод Тенгиз - Новоросийск с капацитет от 1,34 милиона барела дневно ще увеличи притока на нефт към Черно море с един милион барела на ден. В резултат на това изграждането на нефтопровод, който да заобикаля Босфора, е неизбежно.

България, Румъния и Украйна - все страни с излаз на Черно море - се надяват, че каспийският нефт ще преминава през териториите им, което ще им позволи да вземат своя дял от нефтеното богатство на Каспийския регион.

От предложените решения най-краткият маршрут е нефтопровод с дължина 270 километра, свързващ българския пристанищен град Бургас на Черно море с Александруполи в Гърция. Вариантът с т.нар. петролопровод АМБО, който бе предложен от консорциум, включващ Албания, Македония и България, с бюджет от над един милиард долара, бързо се обезцени заради трудностите, които крие осъществяването му.

През 1996 г. България, Гърция и Русия подписаха меморандум за сътрудничество за строежа на петролопровода Бургас - Александруполис. През декември 2000 г. трите страни възложиха на световно известната консултантска агенция ILF Consulting Engineers да извърши аналитично проучване за техническата и финансова жизнеспособност на проекта. Проучването бе отчасти финансирано от ЕС и приключи през 2002 г.

Резултатите от проучването показват, че алтернативният вариант с петролопровода Бургас-Александруполис е наистина изгоден, предимно за пренос на големи количества нефт за САЩ и Мексиканския залив. Сред изводите на проучването е, че най-добри резултати по отношение на възвръщаемостта се постигат при съчетаване на пренос на една част от продукта през Босфора и на друга част чрез петролопровода.

Следователно проучването на консултантската агенция показа, че петролопроводът Бургас - Александруполис е по-изгодното и жизнено решение за заобикаляне на Босфора и пренос на нефт от Русия и Казахстан към западните пазари на приемлива цена.

Също така петролопроводът Бургас-Александруполис ще позволи използването на танкери от типа VLCC /Very Large Crude Carriers/, с което значително ще се намали цената на превоза на нефт за САЩ в сравнение с танкерите със средна големина, каквито е разрешено да преминават през Босфора.

Трагедията от 11 септември породи безпокойство за надеждността и стабилния приток на арабски петрол. В резултат на това Европа и САЩ се ориентираха към намирането на други надежди варианти за постоянни доставки на суров петрол.

От друга страна руското правителство демонстрира надеждността и стабилността си като изгоден алтернативен вариант на размирния Близък Изток. С оглед на варианта Бургас - Александруполис да транспортира нефт за Източна Европа, а новият, все още в етап на проучване, нефтопровод Ангарск - Дацин /Китай/ да захранва обширния пазар в Източна Азия за руски суров петрол, можем да кажем, че руснаците още веднъж демонстрираха значимостта си като играчи на световния нефтен пазар.

Въпреки по-мащабните планове на Русия за овладяване в близко бъдеще на значителен дял от световния нефтен пазар, гръцкото правителство решително лансира проекта си за създаване на този алтернативен коридор за пренос на нефт, които ще е печеливш за всички участващи страни.

Според източници в Атина руският нефтен колос Юкос е заявил интереса си към петролопровода. Компанията има дългосрочни планове за сътрудничество с други значими играчи на международната шахматна дъска.

Неочаквано голям брой гръцки и български фирми вече заявиха интереса си да инвестират в Бургас - Александруполис, сред които на първо място крупният магнат Спирос Лацис.

В заключение трябва да отбележим, че разрушителната война в Ирак в съчетание с трагедията от 11 септември доведе до плашеща несигурност за доставките на нефт от залежите в Близкия Изток. Всичко това е доказателство за далновидността на плановете на правителствата на Гърция, България, Русия и Турция за паралелно изграждане на нефтопроводите Баку - Тбилиси - Джейхан и Бургас - Александруполис.

По БТА, със съкращения

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.