Данъчни облекчения за екоколи най-рано от 2012 г.

Данъчни облекчения за екоколи най-рано от 2012 г.

В България трябва да има някакъв вид преференциални условия за внос на автомобили, които отговарят на високи екологични стандарти. Това заяви министърът на финансите Симеон Дянков по време на среща на индустриалците и министри на икономическите ресори, на която бизнесът обвини правителството, че не предприема никакви мерки за намаляване на вредните парникови емисии чрез ограничаване на вноса на стари автомобили или насърчаването на ползването на електро и екоавтомобили .

За нуждата от данъчни облекчения, които да насърчат вноса на екологичните и нови автомобили, за да се намали вкарването на стари коли втора ръка и превръщането на страната ни в автоморга, неведнъж е ставало дума в мандатите на предишните две правителства. Нито едно от тях обаче не направи нищо по въпроса.

Сегашният кабинет на ГЕРБ правел от четири месеца анализ на пазара на нови автомобили и на тези втора употреба, за да се види по какъв начин да се определят различните облекчения. Анализът ще отнеме още няколко месеца и най-рано преференциите могат да бъдат въведени от началото на 2012 г., уточни Дянков пред журналисти. Те ще важат както за нови автомобили, отговарящи на евростандартите 4 и 5, и електромобили, така и за по-старите, притежаващи високи екологични сертификати.

Ако не бързаше за среща в премиера Бойко Борисов, финансовият министър можеше да спести някой друг месец в проучването, тъй като Александър Миланов от БМВ представи статистика за структурата на автомобилния парк в страната. Според данните 87% от регистрираните в България коли са над 10-годишни, като за последните две години делът е нараснал с 4 процентни пункта. Пазарът на нови автомобили в България е 12 пъти по-малък от този в Чехия и 5 пъти по-малък от словенския, допълни представителят на дистрибутора.

Като вариант за решаване на проблема със замърсяваните атмосферата автомобили бизнесът предложи на правителството да увеличи таксите и данъците за коли с по-нисък стандарт от Евро 3. А за стимулиране на използването на електромобили може ДДС при покупката им да се възстановява на фирмите, а данъците за физическите лица, собственици на такива коли, да са по-ниски, смятат представители на асоциацията на индустриалците.

Уверени сме, че ще излезем от кризата, без да се наложи споразумение с МВФ, както в Португалия, или увеличение на данъците, както в съседни страни, заяви още Данков пред едрите предприемачи. Ако България продължи с политиката на фискална стабилност, ще стане по-привлекателно място за инвестиции от съседните страни, повтори стари свои прогнози финансовият министър.

Още от Greenpool

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?