Данъчните отчетоха сериозен ръст на некоректните работодатели

Националната агенция за приходите (НАП) отчете сериозен ръст на сигналите срещу некоректните работодатели след въвеждането на услугата с персонален идентификационен код (ПИК). Над 26 000 граждани вече имат такъв код като подадените от тях жалби са десетки. Само за последния месец са постъпили 70 оплаквания, посочиха от НАП.

Информацията не е изненада, защото последните данни на Националната статистика показват, че икономическият растеж са забавя, промишленото производство се свива, а безработицата расте.

Идентификационен код се издава от офиса на приходната агенция по постоянен адрес и дава достъп до някои услуги, без да е необходим електронен подпис.

Служители и работници сигнализират, че шефовете им или не ги осигуряват върху пълния доход, или не са подали коректна информация за сключения с тях трудов договор.

В един от случаите се оказало, че управителят на фирмата не само, че не е подал към НАП данни за трудовите договори на своите служители, но и не начислява и плаща дължимите осигурителни вноски от години. Освен това работодателят внасял от името на работниците си здравноосигурителни им вноски като на трайно безработни, така че те да не заподозрат измамата.

За да не се окажат в подобна неприятна ситуация от НАП препоръчват на своите клиенти да се възползват от новата услуга и да си вземат ПИК от офиса на НАП по постоянния си адрес.

ПИК е 12-цифров код, който дава дистанционен достъп до някои услуги на НАП без да е необходимо закупуването на електронен подпис.

Ако имат ПИК, гражданите могат да проверяват в интернет върху каква сума работодателите внасят осигурителните им вноски, да получат информация за пенсионния си фонд, както и да видят какъв трудов договор е декларирал пред НАП шефът им.

Чрез ПИК клиентите на приходната агенция могат да поискат и издаването на документ, като например удостоверение за липса на задължения.

Още от Бизнес