Данъкът на "Порше"-баничарка ще скочи от 30 лв. на 420 лв.

За "Фолксваген Голф" от 1993 г. увеличението ще е с 13 лв. за година

Данъкът на "Порше"-баничарка ще скочи от 30 лв. на 420 лв.

Ден след като президентът Румен Радев наложи вето на повишаването на данъка върху старите автомобили, властите най-сетне обявиха разчети как промяната ще се отрази на хората от 1 януари 2019 г.

Досега за "Порше Кайен" от 2003 г., 250 киловата, е заплащан данък в размер на 30 лв., ако превозното средство е било регистрирано като товарен автомобил, тип "баничарка", с цел заобикаляне на закона, сочат изчисления на Националното сдружение на общините, от които не става ясно за коя община се отнасят.

С промените в закона от догодина тази "вратичка" се затваря и от 1 януари данъкът за такъв автомобил ще скочи до 420 лв., което е с 390 лв. повече. Причината е, че возилото некоректно е регистрирано като товарен автомобил и така е заобиколен законът, уточняват от НСОРБ. "Коректните собственици на такива "Порше"-та, които са ги регистрирали като пътни превозни средства, ще имат намаление в данъка – защото досега са плащали по 525 лв., а вече ще плащат 420 лв. (Евро 4)", заяви Даниел Панов, председател на сдружението и кмет на Велико Търново, избран от листата на ГЕРБ.

От сметките на Панов излиза, че в момента собственик на "Порше" – тип "баничарка" и на лек автомобил "Фолксваген Голф 2", произведен 1993 г., се плашали почти еднакъв данък. Годишният данък за "Голф"-а излиза 25.90 лв. и с промените за този автомобил ще се дължи 39.20 лв. Това е увеличение с 13.30 лв. на година или с 1.11 лв. на месец.

Въпреки че предложи промяна в облагането на автомобилите с цел въвеждане на екокомпонента, финансовото министерство отказа да представи каквито и да било публични разчети как ще се промени данъкът на гражданите. Оправданието бе, че ставките варират в широки граници и се определят от общините. Досега НСОРБ също отказваше да представи сметки, но заради засилването на социалното напрежение и протестите сдружението промени тактиката си с цел да успокои хората.

НСОРБ чрез председателя ѝ се включи в "екшън плана" на управляващите за реакция на протестите. Управата на организацията е поискала среща с президента Румен Радев, наложил вето на данъчните закони, за да му представи мотивите за необходимите промени в облагането на автомобилите. Преди ден това направиха и финансовият министър Владислав Горанов и шефката на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова, но Радев отказа да ги приеме с аргумента, че трябва да се обясняват на народа, а не на него. Не е ясно как държавният глава ще постъпи с НСОРБ.

Според Даниел Панов темата с данъка върху колите е силно манипулирана. Още през 2015 г. сдружението е гласувало концепция на изцяло нов Закона за местни данъци и такси. "С добрата комуникация с правителството в последните години успяхме да променим някои неща в закона, като едно от тях беше за данъка на автомобилите. Това е една от мерките, които ЕС прилага най-вече за чистотата на въздуха", каза Панов. По думите му промените са консултирани с всички общини у нас.

Кметът на Бургас Димитър Николов пък е предложил становищата на НСОРБ, касаещи законови промени, предварително да бъдат изпращани на президента, за да има ползотворна комуникация между институциите.

Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?