Данъкът за такситата пада до 300 лв.

ГЕРБ и АБВ се договориха да отменят промените от 1 април

Снимка: БГНЕС

Рестриктивният режим за таксиметровия бранш, който трябваше да влезе в сила от 1 април, ще бъде отменен до дни. В същото време минималният праг на новия данък за водачите ще падне от 400 лв. на 300 лв. За това са се разбрали депутатите от ГЕРБ и АВБ с цел да се осигури парламентарна подкрепа за законовите промени в сектора следващата седмица, научи Mediapool. До последно обаче ще остане неясно дали и какво точно ще бъде гласувано заради разнопосочните интереси на отделните клонове на таксиметровия бранш, които рефлектират и върху лобистките групи в парламента.

По-рано в петък таксиметрови шофьори се заканиха да блокират София на 1 април заради готвения от тогава рестриктивен режим, а в четвъртък вечерта около 300 таксита блокираха във вечерния час пик движението в столицата на възловия булевард "Цариградско шосе" при Орлов мост.

Две лобита в ГЕРБ с противоположни предложения

През миналата година по предложение на депутатите от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков парламентът прие рестриктивен режим, според който само регистрирани превозвачи ще могат да извършват таксиметрови услуги. Така такси можеше да кара само водач, който или е регистриран като превозвач със своя фирма, или работи на трудов договор към регистрирана компания. Идеята беше пазарът да се изсветли и да се носи ясна отговорност при нарушения. Промяната трябваше да влезе в сила от 20 ноември. След огромен скандал в парламента и обвинения в лобизъм обаче мярката бе отложена за 1 април.

В началото на март тази година обаче друга група депутати от ГЕРБ, начело със Станислав Иванов и Диана Йорданова, внесе контрапромени, с които затягането на режима да отпадне. Идеята е таксиметрова дейност да може да се упражнява както досега – от регистрирани превозвачи, от наети водачи или от водачи, които работят за своя сметка по договор с регистриран превозвач. В момента масово колите работят по третата схема. При нея фирмата превозвач плаща най-малко данъци и осигуровки, защото колите не се водят нейна собственост.

Нов данък

Единственият въпрос, по който има сравнително единодушие в парламента, е, че корпоративният данък, който плащат такситата, трябва да се замени с алтернативен общински данък, подобен на патента. Предложението на ГЕРБ е той да се определя от съответната община и да бъде в размер от 400 лв. до 1000 лв. на автомобил годишно.

Промените на Иванов и Йорданова обаче още не са факт, независимо че до 1 април остава по-малко от седмица. Те бяха одобрени на първо четене само в бюджетната комисия. Тази седмица трябваше да минат и в зала, но бяха отложени, защото АБВ оттегли подкрепата си по текстовете в последния момент. Партията на Георги Първанов настоява за по-ниска долна граница на новия данък в размер на 300 лв.

ГЕРБ и АБВ се договориха

"Приемаме предложението на АБВ за 300 лв. и ще вкараме промените в дневния ред на парламента идната седмица", коментира пред Mediapool председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова от ГЕРБ. Тя поясни, че ще отпадне първоначалният рестриктивен режим, но в същото време контролът значително ще се затегне в сравнение със сегашната ситуация.

Контролът се затяга

"Таксиметровите шофьори отново ще могат да работят от името на превозвач, но за своя сметка. Те обаче ще трябва да сключват писмен договор с превозвача, а името на водача и номера на колата му ще се вписват в публичен регистър на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация". Така всеки полицай ще може да провери дали таксито, което е спрял, работи легално или е копърка", поясни Стоянова. Общинските удостоверения за таксиметров превоз също ще включват името на водача и номера на автомобила му, като съответните общински регистри ще са публични. Освен това ще се отпуши възможността нови превозвачи да влизат на пазара. В момента общините имат ограничение за максимален брой удостоверения за таксиметров превоз. Действащите компании обикновено резервират повече удостоверения, отколкото реално ползват, като така пречат на навлизането на техни конкуренти на пазара. Новият данък ще се дължи за всяко удостоверение, независимо дали се ползва или не, с което се очаква резервирането да престане.

"Целта ни е с новия данък да влизат реални приходи в общините от таксиметрова дейност. Не може цял един бранш 9 години да работи, без да плаща данъци", коментира Стоянова. По думите ѝ през 2014 г. събраният данък от таксиметрова дейност в Пловдив е бил едва 26 000 лв., а в Бургас – 10 630 лв.

БСП и реформаторите са контра

"Недопустимо е Ивайло Московски да отива на "Орлов мост" и да поема ангажименти, които не са в неговата компетенция, че ще промени закона, който Народното събрание единодушно е приело с тези срокове", депутатът Георги Свиленски от БСП. Според колегата му Румен Гечев фирмата-превозвач на практика е финансов посредник, който кара стотици шофьори да работят за него при унизителни условия, като ощетяват водачите и държавния бюджет. Гроздан Караджов от гражданската квота на Реформаторския блок посочи пред "Би Ти Ви", че приходите в бюджета от ДДС на таксиметровите услуги клонят към нула, докато пазарът само в София е за около 30 млн. лв. Според Караджов, ако мнозинството се подаде на протестиращите, липсата на контрол върху сектора ще продължи.

Браншът е с различни интереси

Не е ясно дали договорката между ГЕРБ и АБВ ще успокои сектора и ще доведе до отмяна на протеста. Ако рестриктивният режим влезе в сила на 1 април, 10 000 семейства ще останат без прехрана, жалват се недоволните таксиметрови шофьори. Затова 3000 – 4000 таксита се готвели да блокират столицата.

По принцип браншът не е единен. В него има множество крила с различни интереси.

Таксиметровите шофьори от Смолян например обявиха, че не подкрепят протеста на колегите си, които се канят да блокират София. Водачите от Смолян не са против всеки от тях да се регистрира като превозвач, но не искат да се въвежда алтернативен данък.

Още по темата
Още от Бизнес