В становището си срещу законодателните промени

ДАНС нагази в политически коментари

Спецагенцията съветва НС да не връща правомощието на президента за избор на шеф на ДАНС и да не праща ГДБОП в МВР

Владимир Писанчев, сн. БГНЕС

Ръководството на деполитизираната Държавна агенция "Национална сигурност” (ДАНС) си позволи политически оценки и коментари в официалното становище, с което се противопоставя на законодателните промени, които ще променят структурата на ДАНС, начина за избор на председател и най-вероятно самия председател и заместниците му.

С проекта на ГЕРБ, приет в петък на първо четене от правната комисия, Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) се извежда от ДАНС и се връща в МВР, а освен това се възстановява правото на президента да назначава с укази председателя на ДАНС и главния секретар на МВР.

През май 2013 г., веднага след идването си на власт, мнозинството на БСП и ДПС, подкрепяно от "Атака", одобри светкавично законодателни промени, с които прехвърли ГДБОП в ДАНС, отне правомощието на държавния глава да има последната дума за назначението на шефа на мегаанцията, след което избра депутата от ДПС Делян Пеевски за неин началник. Избухналите многохилядни граждански протести доведоха до оттеглянето на Пеевски и вместо него за председател бе избран настоящият ръководител на ДАНС Владимир Писанчев.

Дотогава председателят на ДАНС бе определян от Министерския съвет и назначаван с указ на президента.

Сега от ГЕРБ посочват, че промените при кабинета "Орешарски" са били направени с оглед "превземането на една от българските служби за сигурност от олигархични кръгове" и затова се налага връщането на предишните разпоредби.

Ето как ДАНС отвръща на това: "Така изложени мотивите навеждат аргументи за липсата на безпристрастност и независимост на Народното събрание (НС) и обвързаността му с определени олигархични кръгове. В този смисъл, недоверие е изказано не към реда за избиране на председателя на ДАНС, а към избралия го орган, в състава му към момента на избирането".

"Не са посочени аргументи, които по категоричен начин да обосноват предимството председателят на ДАНС да се назначава с указ на президента пред това да се избира от Народното събрание. Нещо повече, считаме, че Народното събрание би могло да докаже необвързаността си от определени кръгове именно чрез правилния избор на председател на ДАНС", посочва ръководството на агенцията.
ДАНС се обявява и срещу предвидената възможност за предсрочно прекратяване на пълномощията на председателя и заместник -председателите ѝ при  "тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и при действия, които накърняват престижа на Агенцията”.

Според ДАНС тази формулировка е много обща и не е ясно кой ще преценява наличието на въпросните обстоятелства.

Освен това агенцията е против даването на правомощия на премиера да прекратява пълномощията на зам.-председателите на ДАНС.

В становището до ресорните парламентарни комисии, публикувано на интернет страницата ѝ, се посочва, че промените не са подробно мотивирани и анализирани.

Зам.-вътрешният министър Красимир Ципов (ГЕРБ) коментира в понеделник, че позицията на ДАНС не е изненадваща и даде ясен сигнал, че управляващите няма да се съобразят с нея.

"Поставя се въпросът за това, че тази промяна не е полезна за служителите на ДАНС. Аз искам обаче да отвърна със следния въпрос:За кои служители на ДАНС няма да е полезна? Какъв анализ беше направен през месец юни 2013 година, когато за по-малко от 10 дни беше извършена тази сериозна структурна промяна, която доведе до това ГД "Борба с организираната престъпност“ да се закрие в МВР и да се създаде Звено за противодействие на организираната престъпност в ДАНС?“, заяви Ципов

Посочените от управляващите аргументи, че връщането на ГДБОП в МВР е заради критика от Европейската комисия, според ДАНС не са валидни, тъй като критиката е била само срещу начина, по който без обсъждане е извършено прехвърлянето на службата.

За самите структурни промени ЕК била посочила, че "реорганизацията би могла до доведе до известно положително развитие".

В доклада на ЕК от януари т.г. обаче съвсем недвусмислено се посочва, че ДАНС в момента е "хибридна" институция – от една страна, натоварена с разузнавателни функции, а от друга – с разследващи и полицейски.
 
"ДАНС сега се занимава с организираната престъпност на местни и траснационални престъпни структури, с митниците, валутата, данъчната и осигурителната система, с трафика на хора, с киберпрестъпленията, с интелектуалната собственост, подправянето на пари, платежните инструменти, документните измами и злоупотребите с еврофондове – когато се счита, че тези престъпления са свързани с националната сигурност, но разграничителната линия за това изглежда неясна. Това означава също, че ДАНС разследва корупцията на високо равнище. ДАНС може също така да задържа и обискира хора", посочват експертите на ЕК. Според тях има риск от объркване между разузнаване и разследване с възможност разследването на организираната престъпност да стане по-зависимо. Проблемът се задълбочава и от включването в компетенциите на ДАНС на разследвания срещу съдии и прокурори, посочва още Еврокомисията, която рязко критикува и избора на Делян Пеевски за шеф на ДАНС.

Другият аргумент, посочен от Писанчев и екипа му е, че сегашното управляващо мнозинство тръгва да променя закона без какъвто и да било анализ на постигнатите професионални резултати в дейността на агенцията през изтеклата една година след преминаването на бившата ГДБОП в нейния състав.

В тази връзка агенцията прилага статистически данни, според които през годината са проведени 270 операции, иззети са 710 кг хероин, 29 кг кокаин и други.

ДАНС смята за немотивирано и предстоящото отнемане на функциите ѝ по разследване на престъпления. Агенцията посочва, че инструкцията за взаимодействие между Прокуратурата и ДАНС съдържа изчерпателен списък на престъпленията, разследването по които ще се извършва от разследващи агенти.

"Дейността по разследване от ДАНС предоставя по - добра възможност за взаимодействие и координация между структурните звена на Агенцията, придобиващи дадена информация, и разследващите органи в състава на ДАНС, които използват тази информация за доказване на извършени престъпления по реда на Наказателнопроцесуалния кодекс. По този начин се постига процесуална икономия и добра координация в рамките на едно и също ведомство", посочват от агенцията. 

Освен това премахването на разследващите структури ще доведе до премахване на екипността с прокуратурата и "сериозно затормозяване на съвместната работа по досъдебни производства".  Така ще се забавят разследванията по водените в ДАНС разследвания, тъй като ще се наложи те да бъдат възложени на други органи.

"Подобно законодателно решение, като предложеното в законопроекта, би засегнало над 400 досъдебни производства, касаещи случаи на организирана престъпност и корупция, по които има обвиняеми лица, включително и такива с мярка за неотклонение “задържане под стража”, твърдят от ДАНС.

ДАНС настоява да запази подслушването 

Агенцията е и срещу готвеното закриване на специализирана дирекция "Технически операции”, като посочва, че от съществено значение за изпълнение на дейностите ѝ е правомощието да използва и прилага СРС.
Очаква се управляващите да отразят това искане, но само за определени ситуации.

ДАНС ще продължи да ползва СРС, но само в рамките на контраразузнавателните ѝ функции, както и срещу течове на информация от специализираната служба за подслушване - Държавна агенция "Технически операции" (ДАТО), съобщи в. "Сега" в понеделник.

ДАНС има и резерви към въвеждането на конкурсното начало при назначаването на държавни служители в агенцията, тъй като това би позволило разкриване на самоличността на хора от агенцията.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?