Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държава в телефона ти: Гишето си отива

13 коментара
Държава в телефона ти: Гишето си отива

По-малко разкарване от гише на гише, по-малко бюрокрация и корупция, по-ефективно и прозрачно използване на публичните средства – не е въпрос на избор дали да има електронно управление, а да не изоставаме от другите страни.

В дискусията "Гишето си отива" ИТ експерт Божидар Божанов и кандидат за депутат от "Демократична България" в столичния 24 МИР, перференция 103, представи 7-те стъпки, необходими за въвеждането на електронното управление. Те са основен приоритет за "Демократична България", тъй като страната ни продължава да е почти на дъното на ЕС по е-услуги на администрацията. Въпреки налетите колосални суми, успехът е малък, а в хартиената държава трудно се проследява как се харчат парите ни.

След 2-3 г. се надявам да се поздравим, че "гишето си е отишло" и сме създали удобен за гражданите и бизнеса начин да използват услугите на администрацията, каза Божанов, кандидат за народен представител и основен автор на програмата на демократите за електронното управление.

Първата стъпка е създаването на

сигурна електронна идентичност,

с която всеки гражданин може лесно и удобно да се идентифицира пред държавните органи и да използва е-услугите по сигурен начин. Вече ще е достатъчно да запишем е-идентичността си в телефона, в личната карта или на отделна карта. За целта "Демократична България" ще предложи изменения в закона за личните документи.

Второ,

еднократното събиране на данни -

когато държавата вече има данните за вас, няма да има право да иска отново да ги доказвате, удостоверявате, въвеждате или декларирате. Софтуерът за това е наличен, но трябва да се променят процесите, включително законите, които изискват от вас хартиени документи за едно и също пред всеки орган, с който си имате работа. Това ще спре практиката гражданите и бизнесът да са куриери на администрацията. Удостоверителните услуги са около 70% от отношенията с администрацията в момента.

Оперативната съвместимост е третата стъпка -

как всички системи да си говорят на "един език",

така че да бъдат взаимно свързани и да представят еднакво общи структури от данни като адрес, професия и пр.

Трите принципа на е-управлението ще гарантират сигурността на данните, подчерта Божанов. Те са:

  • Kонфиденциалност – мерки срещу злоупотреби, яснота кой има право да чете данните и кой ги е чел реално; ще получавате известие на телефона си, когато някой влезе в данните за вас.
  • Интегритет – гаранции, че данните в електронния запис за кръвната ни група или имотите ни например не могат да бъдат подменени.
  • Наличност: гаранции, че данните няма да изчезнат. При срива на Търговския регистър например бяхме "на косъм" от хаоса. Естония например има цяло е-копие на държавата си в Люксембург, за да е спокойна, че каквото и да се случи, ще възстанови държавата.

И всичко това трябва да е

удобно за гражданите.

Досега удобството бе напълно игнорирано в е-услугите, които изискват технически познания и доста късмет при използването им. Удобство например е, когато се роди дете, да е ясно, че на втората година трябва да има място за него в яслата и вместо да търсите място, да ви предлагат.

Кметът на Лозенец Константин Павлов-Комитата описа сегашното състояние на електронните услуги в общината: трудно е да се спази закон, който не се финансира. Законът изисква въвеждането софтуер, а той струва няколко десетки хиляди, които държавата не е осигурила.

Божанов коментира, че е нужен политически консенсус за модернизирането на администрацията, както е направила водещата в тази област Естония преди 30 г. Той отбеляза, че Народното събрание трябва да измени поредица от закони, а след това да изисква е-управлението да се осъществи и да контролира как се случва. Ще се запази и възможност, хората да използват "гишето", ако не искат да използват технологиите.

Иван Лалев, също кандидат за народен представител от "Демократична България", илюстрира как потребителите ще използват удобно е-управлението и как държавата може да взема умни решения.

"Епизодите от живота" като раждане на дете, образование, работа, преместване в ново жилище, покупка на кола и пр., към които държавата има отношение, ще бъдат налична информация и няма да се налага да събираме и да ѝ носим бележки и документи за това. При започване на бизнес, след като се регистрира онлайн, целият процес трябва да стане автоматичен с всички стъпки и разрешителни, регистриране на договори и трудови книжки, за да бъде лесно и удобно за гражданите, без да обикалят институциите.

С е-управлението държавата ще взема и умни решения как да избегне водна криза например, като използва правилно парите за ремонти на язовири или като наблюдава работата на частните ВЕЦ-ове.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. .text
    #13

    Божо е прав за необходимостта от модернизация. Само не знам калинките като кгб по-долу какво ще ги правим...

  2. .text
    #12
    Отговор на коментар #8

    Последната "услуга" за която се сещам беше тая със записването за ваксинация. Сигурно и нея си я "писал"... Беше напълно неизползваема - наложи се някакъв човек да я дописва. Поне ползвайте swagger или нещо подобно за да бъде АПИ-то документирано - все пак всички ви плащаме за недоразуменията които "пишете" и имаме право да знаем как да им говорим.

  3. Kiril Kovatchev
    #11

    Модернизацията е също така и средство да се оттървем от човекоподбните апаши като Боко и компания.

  4. mediaman
    #10

    Гишето си отива от телефона ти. Гешев - не!

  5. ivancho ivanov
    #9

    Така е Мони..(#1),избирателят е образован, даже старите хора имат смартфон, - в гласуването е спасението - просто трябва да му бъде показано, да е информиран!

  6. kge
    #8
    Отговор на коментар #7

    умнико, общият брой ел. админ. услуги в БГ са над 800. Ако имаше поне малко в кратуната и бе прочел вече написаното щеше да разбереш. Това дето аз съм участвал работи. Вероятно и ти го ползваш. Те са направени за малоумни, но не са такива. Еххх нещастие, що ли баща ти не го е направил навън?

  7. .text
    #7
    Отговор на коментар #2

    Ти ли си ги писал сегашните "услуги"? Щото са пример за малоумие.

  8. .text
    #6
    Отговор на коментар #5

    Толкова ли ти е трудно да си отговориш или просто си тук за да тролиш?

  9. Jack Daniels
    #5

    Ами ако си баба/дядо на 70 години със сто лева пенсия и/или едва свързваш двата края и нямаш не само Smart phone а въобще мобилен телефон?

  10. Джелсомино
    #4

    Как ще ги стигнем...не американците, изостаналите руснаци. В Русия излизаш по работа за два часа с автомобила и като се прибереш чрез смартфона проверяваш дали имаш глоба от "КАТ" за последните часове. Също срещу малка сума и VIN номер на автомобила, който купуваш, получаваш сведение кога е внесен, колко собственика е сменил, в колко ПТП-та е участвал и дали се търси за кражба. В Сингапур ако се срещнеш лично с чиновник рискувате големи глоби, защото възниква съмнение за корупция след като не си ползвал електронната услуга.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.