Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата дава нови 20 млн. лв., за да не фалира БДЖ

Четири месеца след бюджетна инжекция за 31 млн., лв., железницата е със запорирани сметки

9 коментара
Държавата дава нови 20 млн. лв., за да не фалира БДЖ

Министерството на финансите ще отпусне 20 млн. лева на БДЖ, за да не фалира дружеството, съобщи финансовият министър Владислав Горанов пред журналисти в петък, след като стана ясно, че държавните железници са със запорирани по искане на кредитори сметки. Това се случва четири месеца, след като БДЖ получи бюджетна финансова инжекция за 31 млн. лв., за да погаси свои дългове по облигационен заем от 2007 г.

Новото финансиране ще се предостави от фискалния резерв, а след това сумата ще бъде възстановена от очакваните приходи от отдаването на летище София на концесия.

Както предишния трансфер, и този ще е в рамките на одобрената от Европейската комисия държавна помощ за железниците в размер на 224 млн. лв. Парите се дават от бюджета без лихва, но трябва да бъдат върнати от дружеството

"Обсъжда се отпускането на възмездна финансова помощ, безлихвена, на дружеството, в рамките на утвърдената от правителството държавна помощ, отредена за преструктуриране", каза Горанов.

"Надявам се министър Московски заедно с неговия екип да успее по-бързо да придвижи концесията на летище София, от която очакваме немалък ресурс да влезе в системата, който аз съм обещал да върна отново в системата и окончателно да се затворят проблемите", допълни министърът.

Той обаче подчерта, че му се иска "Министерството на транспорта да положи повече усилия, така че жп транспортът да стане естествен приоритет". Горанов припомни, че държавата отделя от бюджета си субсидия за жп превозите в размер на 200 млн. лева годишно. Според него обаче транспортното министерство не полага достатъчно усилия, за да защити железниците и позволява нелоялна конкуренция от страна на автобусните превози.

"Аз не твърдя, че трябва да забраним автобусните превози, но не е нормално на всеки 15 минути например по направлението Бургас да тръгват автобуси и ние да очакваме, че някой ще се качи на влак. Тогава държавата трябва да избере - дали да има влак, или да няма влак и да се вземе решение. Ако всички предпочитат да ползват автобусите и държавата не иска да стимулира този тип превози, тогава идва естественият въпрос – трябва ли данъкоплатецът да отделя стотици милиони годишни субсидии, за да съществува този вид транспорт", посочи финансовият министър. 

Той допълни, че БДЖ се нуждае от още 80 млн. лева, които също най-вероятно ще бъдат отпуснати.

В четвъртък стана ясно, че двама от кредиторите на БДЖ по втория облигационен заем са подали с Софийския градски съд иск срещу "БДЖ Пътнически превози" за 40 млн. лв. от главница по кредита. Съдът е одобрил иска частично и са запорирани сметки на дружеството за 20 млн. лв., съобщиха от БДЖ преди ден.

Вторият облигационен заем, който е в размер на 240 млн. лв. е взет през 2007 г. за рефинансиране на стари задължения към различни институции и за извършване на текущи ремонти на товарни вагони, като реално не е бил наложителен за извършването на дейността на дружеството. До момента остатъкът на задълженията по заема е в размер на 103 млн. лв.
Облигационерите са в законното си право да изискат дължими средства по съдебен път. Решението на СГС и временният запор на сметките на "БДЖ Пътнически превози” няма да затруднят функционирането на дружеството към настоящия момент, в случай, че бъде намерено решение на възникналата ситуация в краткосрочен план", заявиха от железниците .

Сега решението явно е намерено и се чака окончателното решение на финансовото ведомство.

Точно за погасяването на част от дълга по този заем БДЖ през февруари 2018 г. получи близо 31 млн. лв., които трябва да върне до 28 декември 2020 г. Тогава парите бяха предоставени от бюджета на транспортното министерство.

Държателите на книжа по втория облигационен заем (Dexia kommunalkredit bank AG, KA Finanz AG, Depfa Bank PLC, БНП Париба и др.) са сред най-големите кредитори на БДЖ. Заемът системно не се обслужва и дори през 2014 г. кредиторите заплашиха да започнат процедура за предсрочната му изискуемост.

През лятото на 2017 г. пък националният жп превозвач получи финансова помощ за 62 млн. лева. От тях 20 млн. лева бяха за изплащане на средства по облигационния заем, а останалите - за погасяване на задължения към НАП.

Плановете на железниците бяха до края на 2018 г. да погаси всичките си дългове от над 390 млн. лв., но очевидно финансовото състояние на дружеството не позволява това.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. тото
    #9

    ПРИ ТОЛКОВА МАЛКО ПАРИ ДА ГИ ВКЛЮЧИМ КЪМ ЗДРАВНАТА КАСА ТО САСАМО КОЛКОТО ПАРИТЕ ЗА ЕДНА ОБЩИНСКА БОЛНИЦА В ОБЩИНА НА КОЯТО НАСЕЛЕНИЕТО Е НАМАЛЯЛО ДВА ПЪТИ, КАТО ВРАЦА ОТ 30 ХИЛЯДИ НА 14 ХИЛЯДИ.

  2. значи за селсото стопанство сдамо субсидиите от Бг бюджет са 980 млн лв! За ВЕИ-тата узаконения грабеж е 1,3 млрд лв, за маериканските ТЕЦ Марица 1 и 3, -800 млн лв на г. Вие се ЦИ ГА НИ те за 20 млн! Браво! Само така! Краде се безкрайно много и в здраверазрушаването! 20 млн! ТОва сигурно няма и един чувал с пари-за бареков парите първо били в плик, после в торби, после-в чувал! Така де! Олигархия! няколко души-собственици на всичко! Всичко друго -под ножа! Ва............!

  3. бакърджиев
    #6
  4. Бай Кольо
    #5

    Пак ли тази летищна концесия бе, Владко?! Колко пъти вече ще го клатите тоз морков пред балъците? Кой "стратегически" инвеститор се натиска за това летище, бе? Някой от Анкара, може би? Или от Минск? Или от Ташкент? Щото досега не сме му видели очите. Това не е държава, а евтин цирк. Щом и Белград вече си намери концесионер - и то от запад. Пък ние още не можем. Е**ти.

  5. ivancho ivanov
    #4

    Неотдавна пътувах от София до гара Пловдив с бърз влак за около 2 ч и 30 мин.( около 7 лева) и на връщане с автобус(около 14 лв) за 2 часа. С влака удобно, широко, сравнително чиста тоалетна с текуща вода за миене на ръцете и сапун, с автобуса пак удобно, но по-тясно, няма тоалетна - и двата начина точни!
    От екологична гледна точка ел. влак не замърсява и ако има печеливши влакове г-н министъра да проучи как постигат това!
    Ако БДЖ тича бързо, точно, удобно и чисто ще печели пътници, пък нека

  6. Аслан Юриев
    #3

    Питър Дракър дава преди години христоматиен пример който обяснява необходимостта от раздържавяване на "стратегически" отрасли в западноевропейските икономики. Той пише: "В Европа железниците са държавни, навсякъде са на дотации от държавата и превозът е скъп. В САЩ няма държавни железници, превозът струва по-евтино на пътниците и железниците печелят." Това е писано преди много години и отдавна и в Европа върви приватизация на този сектор. Не знам защо тукашните управници не се решат на приватизация.

  7. Коментарът е изтрит в 15:18 на 03 декември 2021 от автора.
    #2
  8. Държавните железниц са на дотации в много държави! Стратегията на СБ, САЩ и т.н. са да няма ЖП транспорт! Стратегията на родната мафия 28 г е една и съща, разсипвай държавното, за да го приватизираш на безценица на олигарси, близки до ДС и Русия(Ковачки за БДЖ). Виждате как стратегиите на СБ, САЩ и на родната мафия са близки и гледат в една посока! Посоката на разрухата, опустошението, кражбата, източването, приватизацията на всяка цена по-ниска от 2 лв! После придобиване от олигарх, който да ДОизточи, и да изнесе каптиалите в офшорни зони! После да ги прехвърли.. къде? Ами в САЩ!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.