Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата финансира браншови организации в туризма с 3 млн. лв. на година

Предприемачи в бранша смятат плащанията за скандални и гарантираща “медийно спокойствие”

2 коментара
Държавата финансира браншови организации в туризма с 3 млн. лв. на година

Държавата в лицето на Министерството на туризма финансира основните браншови организации в сектора с около 3 млн. лв. годишно под формата на подпомагане на техни събития и инициативи за реклама на България. Това е показала справка на ведомството, предоставена на специализирания туристически сайт TravelNews. Практиката е въведена още от бившия министър на туризма Николина Ангелкова от ГЕРБ, преминава през следващите министри и продължава в момента при Христо Проданов (БСП).

Само от началото на 2021 г. досега са отпуснати 3 638 315.18 лева на 28 неправителствени организации, обявиха от министерството. В сумата влизат и средствата за подпомагане на екскурзоводите и планинските водачи, които обаче са за справяне с последствията от пандемията от COVID-19 и насърчаване на вътрешния туризъм по проект "Повишаване на капацитета на МСП в сектор туризъм чрез оказване на подкрепа за създаване и функциониране на Организациите за управление на туристическите райони", обясниха от ведомството на Христо Проданов.

Експерти от ведомството добавят, че се "подкрепя всяка една добра инициатива, която има за цел да представи устойчивите форми на туризъм, които могат да се практикуват през цялата година и биха допринесли за развитието, както на вътрешния, така и на входящия туризъм в страната ни"

Кой получава най-много?

Най-много пари е получавала Германо-Българска индустриално-търговска камара в партньорство с Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (BUBSPA) за реклама на здравния, балнео и СПА туризма ни в Германия – по 150 000 лв. В момента тече процедура за нов договор за същата сума с германската камара на пряко договаряне по Закона за обществените поръчки.

Останалите браншови организации са получавали директно между 5 000 и 15 000 лв. на година, посочва TravelNews. Те са отивали основно за организирането на конференции, семинари, фестивали, коктейли, общи събрания, годишнини и др.

Предприемачи: Плащанията са скандални

"Плащането на подобни суми е скандално, защото всички министри на туризма по този начин са си осигурявали такса медийно спокойствие. Те са подпомагали основно събития с вътрешно-ведомствен характер", коментира пред TravelNews Мартин Захариев, зам.-председател на Националния борд по туризъм. Той обяви, че организацията е получила през тази година 5000 лв. от министерството за организирането на конференция за проблемите в бранша по време на изложението "Ваканция и СПА ЕКСПО".

Захариев обяснява, че винаги са били критични към всяка власт и са защитавали интересите на бизнеса. Докато други малки организации мълчат и се крият по време на кризи в сектора, заради страха от спирането на подпомагането им от министерството, подчерта той. За сметка на това ведомството отказва да финансира през миналата и тази година проекти за реклама на Алианс "Българско Черноморие", в което влизат големите хотелиери и туроператори по крайбрежието, както и морските летища. "Не съм против държавата да работи съвместно с браншовите организации, но трябва да има критерии, правила, резултати и отчети", каза още Захариев.

Същото мнение изрази още проф. Георги Рачев, председател на Алианса на туристическата индустрия в България (АТИБ) и зам.-председател на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА). Двете организации не са получавали средства от министерството.

"Трябва да има ясни правила, отчетност и прозрачност при отпускането на средства за браншовите структури. Повечето винаги са били в угода на министрите, а не критични и да остояват интересите на своите членове и на бизнеса. Браншът не трябва да е в постоянна дружба с един министър, а да е готов да бъде на нож с него", коментира проф. Рачев. Той допълни, че никога и никъде не е виждал какво са рекламирали неправителствените организации, които са получавали средства от държавата.

Павлина Илиева, председател на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти "Обединение Бъдеще за туризма" (ОБТ), също не е виждала добри резултати от рекламата на България от други организации. ОБТ не е получавала средства от министерството.

"Реално са раздавани пари, за да не се скача срещу властта", смята Илиева. Затова тя предлага да се направи проверка кои организации са национално представителни и по колко члена имат, за да бъдат отсети и премахнати от регистъра по Закона за туризма. Илиева обяви, че Министерството на туризма вече втора година умишлено бави регистрирането на ОБТ като национално – представителна браншова организация при туроператорите въпреки, че има най-много членове в сравнение с останалите 4 сдружения. "Само ние скачаме срещу всяка власт, независимо от партиите, за да защитаваме бизнеса и заради това бавят вписването ни в регистъра", подчерта Павлина Илиева.

Кои са 28-те финансирани организации?

"Министерство на туризма традиционно работи с представителите на туристическия сектор и експерти с професионален опит с цел взаимодействие и постигане на синергичен ефект при представянето на България като сигурна, безопасна и привлекателна целогодишна туристическа дестинация. Институцията подкрепя всяка една добра инициатива, която има за цел да представи устойчивите форми на туризъм, които могат да се практикуват през цялата година и биха допринесли за развитието, както на вътрешния, така и на входящия туризъм в страната ни, коментираха от екипа на министъра в оставка Христо Проданов. За изпълнение на тези цели, в периода 2021 – 2022 година, са сключени редица споразумения с неправителствени организации, сред които:

Асоциация на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА), Сдружение "Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация" (БХРА), Български съюз по балнеология и СПА туризъм (BUBSPA), Българска асоциация на сомелиерите и виноценителите, Издателско сдружение "Международни отношения", Национален борд по туризъм, Сдружение "Автомобилен спортен клуб Скорпион", Сдружение "Асоциация на екскурзоводите в България", Сдружение "Българска асоциация на винените професионалисти", Сдружение "Българска асоциация на професионалните готвачи", Сдружение "Българска асоциация на сомелиерите и виноценителите", Сдружение "Българска голф асоциация", Сдружение "Варненска туристическа камара", Сдружение Германо-Българска индустриално-търговска камара, Сдружение "Духовно огледало", Сдружение "Награда за телевизионна журналистика Свети Влас", Сдружение "Национален научен експедиционен клуб ЮНЕСКО", Сдружение "Планини и Хора" - Асоциация на планинските водачи в България, Сдружение "Съвет по туризъм - Пловдив", Сдружение "Съюз на артистите в България", Сдружение "Съюз на екскурзоводите в България", Сдружение "Съюз на хотелиерите", Сдружение "Трънско туристическо дружество", Сдружение "Югоизточен съюз на екскурзоводите - Ваня Райкова", СНЦ "Бургаска регионална туристическа асоциация", Фондация "Аполония", Фондация "Българе" и Агенция за развитие и промоция в туризма (АРПТ – Руската Федерация), съобщиха от Министерството на туризма.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. mediaman
    #2

    "Слушкаш-папкаш". Ако искате мога да ви дам името на един от тези, кхм, рецепиенти, който всеки месец караше служителите си да му превеждат парите от "спасителната за бизнеса" мярка 60/40. Така се харчат НАШИТЕ пари - държавата пари няма.

  2. Guest787
    #1

    Какви помощи още искат от държавата? Кръчмите пълни! Туристически агенции така са натоварени, че трудно отговорят на телефонни запитвания, а да се получи отговор на e-mail си е направо чудо. Почти всичко е продадено два месеца предварително. Странното е че, на много малко места приемат заплащане на услугата с банкови карти, само пари в брой срещу смачкана бележка с неразчитаем подпис.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.