Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата и пътните фирми се разбраха, протестите спират

Няма да има проблем със зимното поддържане на пътищата

15 коментара
Държавата и пътните фирми се разбраха, протестите спират

Диалогът между държавата и пътни бранша е възстановен. Протестите спират и продължават разговорите за уточняване на детайлите по отношение на плащанията към компаниите.

Целта е браншът да работи спокойно, при изрядни договори и в интерес на държавата и гражданите.Това съобщиха министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова и инж. Стефан Чайков, председател на Управителния съвет на Българска браншова камара "Пътища" след работна среща в сградата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

До подновяването на диалога се стигна след три дни на протести на фирмите с авансите, по думите на Комитова, и изкарването на строителна техника на жълтите павета под прозорците на Министерския съвет и Президентството.

Какво се разбраха МРРБ и камарата?

След като в петък срешата между регионалния министър арх.Виолета Комитова и пътния бранш се провали, във вторник най-после се състоя, като и двете страни направиха отстъпки в името на диалога.

Освен арх. Комитова в срещата участваха още заместник-министъра на правосъдието Иван Демерджиев, и. д. председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Ивайло Денчев и представители на браншовата организация.

Двете страни се разбраха да се разплатят дължащите се 62 млн. лв. на пътно-поддържащите фирми за миналогодишното зимно поддържане. За целта трябва да започне фактуриране на нефактурираните сертификати, за да могат да бъдат разплатени от АПИ.

В актуализацията на бюджета бяха отпуснати 100 млн. лв. за зимно поддържане. Очаква се в четвъртък на старопланинските проходи да падне сняг, така както се случи в събота на Петрохан, сочи прогнозата на НИМХ.

Зимното почистване и поддържане на републиканската пътна мрежа е осигурено, заяви и. д.председателят на Управителния съвет на АПИ Ивайло Денчев.Той не уточни дали вече е започнало възлагането на фирмите.

В понеделник от МРРБ посочиха, че зимното поддържане ще се възлага чрез подписване на допълнителни споразумение между АПИ и пътните фирми с договори за текущ ремонт и поддържане.

Служебното правителство и аз, като регионален министър, държим да продължим да работим с тези наши фирми, специализирани в пътното строителство, които са изградили капацитет през годините и са натрупали много опит, каза арх. Комитова.

Тя посочи, че МРРБ се е натъкнало на недобри документи, които трябва да бъдат преправени.

Договаряме условията, по които ще продължим да работим, допълни Комитова.

Пети национален протест

Преди помирителната среща пътните фирми излязоха на пети национален протест на жълтите павета. За втори пореден ден те блокираха движението в центъра на София от 8 до 12 часа с тежка механизация - самосвали и снегорини.

Около обед протестът се премести пред сградата на МРРБ, след като стана ясно, че премиерът Стефан Янев няма да се срещне с тях, а арх. Комитова ги беше поканила на среща.

Работниците носеха плакати "Пътният бранш е пред фалит", "Ще има зима без снегорини" и скандираха "Оставка".

Причина за недоволството на пътния бранш бе липсата на диалог с държавата за неразплатените 930 млн. лв. по договорите за текущ ремонт и поддържка.

До понеделник вечер позицията на Министерството на регионалното развитие и благоустройството е, че този въпрос трябва да бъде решен от новото Народно събрание.

Ръководството на браншова камара "Пътища", която е организатор на протеста, искаше оставката на регионалния министър.

В понеделник представителите на пътните компании връчиха нотариални покани на АПИ за изплащане на дължимите суми. От браншовото камара дори предупредиха, че е възможно фирмите да потърсят парите си по съдебен път.

От МРРБ обявиха в понеделник, че тези претенции трябва да бъдат отнесени към бъдещото Народно събрание. МРРБ е готово да даде пари само за зимното поддържане на пътищата за предстоящия сезон, за което има осигурени 100 милиона лева в бюджета. Това обаче може да стане, след като бъдат сключени нови двустранни споразумения между АПИ и фирмите.

Днес пред журналисти председателят на Управителния съвет на браншовата камарата Стефан Чайков каза, че няма за какво да се сключват нови споразумения по действащите договори. Той посочи, че разпределянето на излишъците в държавния бюджет с Постановление на Министерския съвет не е обявено за незаконна практика. С прехвърлянето на топката към следващия парламент правителството абдикира от отговорността си, заяви председателят на камара "Пътища".

Междувременно правосъдният министър Янаки Стоилов обяви, че Министерството на правосъдието предлага промени в Закона за обществените поръчки, в частта за т.нар. инхаус поръчки, по които ГЕРБ раздаде милиарди на пътния бранш без състезание.

За да бъде спряна тази порочна практика се предлага да се въведе ограничение, което да казва, че такова вътрешно възлагане може да се прави само ако изпълнителят на задачата има ресурс - човешки и технически, да извърши поне 80 процента от дейностите по договора.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Zlatan
    #15

    Пътните фирми са получили 1,4 млрд.лв. авансово по договори които ще започнат до две години. Защо не платят на работниците си от тези пари ,докато юридическите проблеми по договорите без конкурс не се юридически обосноват ? Парите от аванса ще се допълнят именно от тук. Работника получава парите си от фирмата , а не от държавата. Тогава кой им плати и ги докара да стачкуват ? Но такъв е капитализма.

  2. ефрейтора
    #14

    Според теляците на пРезидента , не само не може , но е и противозаконно да се протестира срещу служебните . Такова перфектно правителство България не е имала от Аспарух насам...

  3. Коментарът е изтрит, защото не е по темата на статията.
    #13
  4. полк. Дрангов
    #12

    Протеста е организиран от малкото юмруче и Христо Коминтерна! Утре идват Смръдливците Бабикяни да го оглавят! Ура другари!

  5. anton nikolov
    #11

    Тия с багерите къде спят ? Кой им плаща храната ? Ами бензина ? Нали горките са без заплати, а и не виждам синдикат да ги подкрепя.

  6. anton nikolov
    #10
    Отговор на коментар #3

    Едни така влязоха в Капитолия и знаем как приключи всичко.

  7. Иван Асенов Стоянов
    #9
    Отговор на коментар #3

    Преслав: "Влизайте с багерите в президентството! България е с вас!"Да, Борисов и Пеевски са с вас!

  8. Коментарът е изтрит в 23:30 на 21 декември 2022 от автора.
    #8
  9. Alexander1998
    #7

    Тая пача им се подиграва на обикновените работници, че "бил дошъл 9-и Септември" и ги остави да седят на дъжда без да излезне и да разговаря с тях НИКОЙ. Нормално е да са ядосани хора, които не са получили от 3-4 месеца заплати... А уродско е да се подкрепя БКП номенклатурат, която се върна от гроба на власт заради болните амбиции на едни проектчета за източване на пари. И всичките се свързват с БКП, оп БСП. Много сте жалки и ще усетите народната любов, разбира се. Справедливостта винаги възтържествува.

  10. Контрапункт
    #6

    Що допускате багери пред партийния дом и НС? Изгонете тая гмеж! Къф е тоя Чайков? Я, го сложете малко на топло за хулиганска проява: нерегламентирано блокиране центъра на европейска столица!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.