Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пътната агенция моли фирмите за по-ниски цени, те не са съгласни

Според компаниите това е абсурд, тъй като “Лукойл” обира голямата печалба

22 коментара
Пътната агенция моли фирмите за по-ниски цени, те не са съгласни

След като държавата се остави да бъде изпързаляна от пътни фирми и да плаща високи цени за зимно чистене и поддържане на пътищата, сега реши да им се моли да си намалят цените. Компаниите от бранша обаче не са съгласни и твърдят, че и в момента предоставят услугите си евтино, а голямата печалба от работата им отива в "Лукойл".

В понеделник Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) съобщи, че е изпратила писма до компаниите, с които искат корекция на единичните цени. Мотивите са икономическата криза и намаленият бюджет на агенцията. Срокът за отговор на компаниите е до 23 март.

Поредният апел за смъкване на цените към бизнеса, става след като здравният министър се зае да свали цените на лекарствата, а земеделският му колега – на яйцата, но засега не могат да се похвалят с успех.

Най-вероятно същата ще е съдбата и на договорите, ако се съди от намеренията на компаниите, които Mediapool попита. “Абсурд е да намалим цените, те дори са ниски на фона на материалите и горивата, които плащаме”, беше общото мнение на всички компании. Само една от тях допуска вероятността да направи отстъпка от цената, но само за конкретно възложен обект.

Междувременно БСП призова Министерството на регионалното развитие незабавно да прекрати договорите за поддържане на пътищата. Социалистите искат още да се направят прозрачни процедури при ясно определени лимитирани диапазони на цените за всички видове работи.

Договорите с компаниите бяха подписани в периода 2010 – 2011 г. по времето, когато министър на регионалното развитие беше Росен Плевнелиев. Те са за четири години, като идеята беше да се даде по-дълъг срок на фирмите за да могат да купят техника.

На практика обаче ефектът беше поскъпване със 24 млн. лв. на зимното чистене за сега. През 2009 г. за зимно поддържане на пътищата са платени 33.7 млн. лв. През 2010 г., когато са сключени първите нови четири годишни договори, сумата набъбва на 44.2 млн. лв. За тази година планираният бюджет е 57 млн. лв., по данни на АПИ.

Пазарлъкът започва след две седмици

От 26 март може да започнат преговорите с фирмите, които откликнат на молбата ни за намаляване на цените, каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.

БСП: Договорите облагодетелстват близки до властта фирми

Договорите за пътно поддържане облагодетелстват малко на брой близки до властта фирми, като им се плаща два пъти повече отколкото при предишното правителство, каза депутатът от БСП и бивш зам.-министър на регионалното развитие Димчо Михалевски. По думите му това са средно по 25 млн. лв. допълнително за сезон, което за четири години означава 100 млн. лв. “Тоест, през това безхаберие на министерството и на агенцията ще изтече една голяма спортна зала", констатира Михалевски.

Още

“Имаме вече неофициални индикации, макар и не много, но достатъчно, за да вярваме, че ще можем да постигнем договореност и да намалим част от цените в тези региони, в които те са най-високи като Плевен и Кюстендил”, допълни Павлова. По думите ѝ преговори ще се водят и с държавната фирма “Автомагистрали”, която чисти магистрала “Тракия” и “Хемус” в Софийска област.

Област Плевен се чисти от обединение “Пътно поддържане Плевен 2010”, с водещ партньор “Видаптстрой”, която е част от “Холдинг Пътища”. От дружеството, контролирано от Васил Божков, отказаха коментар дали са склонни да свалят цените.

В Плевенско чистенето на снега излиза най-скъпо - 2586 лв./км за първокласен път с равен терен. Това е пет пъти повече спрямо цените в Благоевград и Пазарджик – 540 лв./км.

За пътищата в Кюстендилско отговаря “Пътно поддържане 2010”. От обединението заявиха, че могат да преговарят единствено за отстъпка от цената при възлагането на определен обект, но не и за промяна на единичните цени.

Кюстендил е лидер по ръчно кърпене на дупките със студена асфалтова смес с цена от 650 лв./т. Това е с 26 пъти повече от най-ниската цена, която дават “Трейс” за дупките в Ловешко - 24.30 лв./тон. От “Трейс” обясниха нереално ниската цена, обявена от АПИ, с техническа грешка.

Към момента най-много за зимно чистене на пътищата е платено в Софийска област – 850 000 лв., казва Лазар Лазаров, председател на управителния съвет на АПИ. Той уточни, че пътната мрежа край столицата е най-голяма – около 1200 км. Цените в Софийско, където чисти обединение от няколко фирми с водещ партньор “Пи Ес Ай”, дъщерна на “Трейс”, са едни от най-ниските. Поради тази причина обаче пътищата не се чистят, оплакаха се кметове на Копривщица, Своге, Пирдоп.

Компанията, в която мажоритарен собственик е Николай Михайлов, поддържа най-много републикански пътища – 4500 км. Цените, на които чистят, обаче са в в долните граници. На другия полюс са компаниите от “Холдинг Пътища” на Васил Божков, които отговарят за 3800 км в областите Плевен, Монтана, Враца, Видин, Бургас. От двете големи дружества отказаха коментар, като от “Трейс” уточниха, че все още не са получили официално писмото от пътната агенция.

Разнобой за високите цени

Две коренно противоположни версии кой е виновен за високите цени за поддържането на пътища лансираха държавата и бизнеса.

Липсата на конкуренция на търговете е причина за високите цени, смята Лазар Лазаров, председател на управителния съвет на АПИ. Според него компаниите са стояли с две оферти – висока и ниска и в зависимост от това дали е имало кандидати са решавали коя да подадат.

Фирмите обаче контрираха, че именно пътната агенция не е допуснала конкуренция на търговете, като е елиминирала участниците по субективен критерий – пропуснат подпис, запетая или някаква друга нередност в документацията. Най-красноречивия, пример, според бранша, е Шумен, където държавата се договорила директно с обединението “Североизток груп”. Ефектът е, че зимната поддръжка поскъпна двойно.

Подобна е била и ситуацията на търговете за Велико Търново и Бургас. В морския град са били подадени пет оферти, но четири не са допуснати. Във Велико Търново пък са били две, но единия кандидат също не е допуснат до отварянето на цените. По тази причина цените са в горния ценови диапазон.

Държавно регулирана цена на битума и единни тарифи по региони

Според бизнеса решението на въпроса с високите цени, на които чистят някои фирми, е въвеждането на единни цени по региони, които да отчитат особеностите на релефа, както и въвеждането на държавно регулирана цена на битума.

За последните три години цената на битума е скочила двойно от 600 лв./т на 1200 лв./тон. За тази година се очаква ново поскъпване, защото цената на горивата върви непрекъснато нагоре. Така основният печеливш от пътните ремонти и строителството на магистрали е “Лукойл”, заради монопола върху цените на горивата, аргументират се фирмите. Според тях отделен е въпросът, че битумът от “Лукойл” е с по-лошо качество, защото се произвежда от отпадъчни продукти на горивата.

Въпреки това от пътната агенция са оптимисти, че ще стигнат до компромис с фирмите и те ще си коригират цените надолу. Корекции нагоре няма да се обсъждат, каза Лазаров пред Mediapool. Допълнителна доза оптимизъм му дава фактът, че държавата вече е имала успех в предоговарянето на цени за зимно поддържане. Преди две години, след разговор с фирмите, успяхме да постигнем намаляване на цените, спомни си Лазаров.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #22
  2. Анонимен
    #21

    Това "Държавата моли" ПОКАЗВА KORUMPIRANOSTTA НА МОЛЕЩИТЕ и ИДИОТЩИНАТА на вярващите...

  3. Анонимен
    #20

    Абе хора,да сте видели герберите да са направили нещо свястно,от тъпо по тъпо!!!

  4. Анонимен
    #19

    Така е в управляемата герберска псевдодемокрация. Фирмите се управляват с молби, заплахи и всякакви непазарни и незаконни действия, a който не слушка - загива.

  5. Анонимен
    #18

    В 12-те стола Илф и Петров са описали един такъв срамежлив крадец. Оная кифла, президента, доста прилича на него.

  6. Анонимен
    #17

    Боко Лентичката се молел, молел, ама те не му се съгласили...

  7. Анонимен
    #16

    Е, к"ва стана тя? Значи Росен Плевнелиев подписвал като на кръстник през 2010г.-2011г., Борисов плаши фирмите със солени глоби в началото на 2012г., пък сега - молби... Е, няма как да стане тая работа, бъдете сигурни. Защото лицата, стоящи зад спечелилите фирми вече си калкулираха загубите - "комисионната" за сключване на договора; глобата, която държавата така или иначе си иска, високата цена на горивата. И за да минимизират тези загуби, при първият сериозен снеговалеж /07.02-08.02./просто оставиха машините по депата. Пълно безхаберие, на каква цена.

  8. Анонимен
    #15

    Станишев е виновен пак - каза Слънцето-Тиква!

  9. Анонимен
    #14

    Не става да правиш пресконференция сричайки статия от Труд.След като двете най-големи фирми Трейс и Холдинг Пътища са станали близки до ГЕРБ това може само да ме радва.Правителството е получило доверие от бизнеса.Димчо Михалевски в качеството си на зам. регионален министър заради корупция и кражба на 110 млн загуби до стотинка милиарди евро еврофондове заради никому неизвестната Биндер на братята на шефа на Пътната агенция Веселин Георгиев.След като лайната ти се се качили до гушата и повече няма на къде по-добре е да не говориш.

  10. Анонимен
    #13

    Тази публикация е оцветена в червено от Димчо Михайлевски.А отговорно е да се извършва добро техническо поддържане на пътщата.При това за всеки клас път условията и цените за поддържане, целогодишно и зимно варират, в зависимост от географските условия, надморската височина,терена -равнинен, хълмист и планински, геологията и др.Затова ценатае индивидуална за всеки участък. Но е важно - ако не се прави необходимото поддържане, средствата за основен ремонт на съответния участък са многократно повече!Глупаво е да се пестят средства за поддържане, тогава нямада има дупки, при добра хоризонтална маркировка аварийте ще бъдат по малко, затова тази статия е некомпетентна.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.