Държавата налива 24 млн. лв. в БДЖ за спасение от кредитори

Държавата налива 24 млн. лв. в БДЖ за спасение от кредитори

Държавата ще отпусне 24 млн. лева за увеличение на капитала на "Български държавни железници" ЕАД (БДЖ), съобщиха в сряда от пресцентъра на Министерски съвет. Със средствата ще се емитират нови акции, които ще са собственост на държавата.

Ще използваме парите за погасяване на кредити, съобщи Пенчо Попов, изпълнителен директор на БДЖ. Към ноември 2009 г. дружеството имаше 150 млн. лв. дългове към доставчици и 100 млн. лв. плащания към кредитни институции по заеми. Железниците дължат най-много пари на другото държавно дружество в системата Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

БДЖ разсрочи дългове от 35-37 млн. лева от 2009 г. в 2010 г. 20 млн. от тях за германската KFW, с които бяха закупени нови мотриси.

В средата на декември правителството отпусна други 18 млн. лв. на БДЖ за плащане на държавно гарантираните кредити по облигациите, Световната банка и ЕБВР. Най-големи са задълженията към пет банки, които отпуснаха  два облигационни заема по време на правителствата на Симеон Сакскобургготски и на Сергей Станишев. Първият за 30 млн. евро беше отпуснат преди пет години и с него бяха ремонтирани 3620 вагона. Вторият е отпреди две години за 120 млн. евро за ремонта на 1200 вагона като с част от средствата бяха погасени задължения към НЕК.

Освен че парите ще помогнат за оздравяване на закъсалото дружество, увеличеният капитал ще го направи по-атрактивно за инвеститори. Това обясни зам-министърът на транспорта Камен Кичев.

Той припомни, че държавата възнамерява да създаде съвместно дружество между БДЖ и германските железници "Дойче бан", което да поеме товарните превози и да ги превърне в печеливш бизнес. Представители на чуждата компания пристигат у нас за преговори в края на месеца. Разговаряме и с други потенциални инвеститори, каза Кичев.

Отпускането на средствата е съгласувано с Европейската комисия, която трябва да издаде нотификация. Това е само формалност, каза Кичев.

На въпрос за какво ще бъдат използвани средствата Кичев отговори, че ръководството на БДЖ ще реши и ще го съгласува с транспортното министерство.

Споделяне
Още от Бизнес