Държавата обяви, че ще прави бензиностанции за евтини горива

Нова компания към икономическия министър поема и управлението на задължителните петролни запаси

Държавата обяви, че ще прави бензиностанции за евтини горива

Правителството смята да създаде "Държавна петролна компания", която да има свои бензиностанции и да продава горива на минимална надценка, за да свали напрежението на този пазар. Това стана ясно в петък, когато бившият хазартен бос Васил Божков, обвиняем за неплащане на такси за над 500 хил. лв., публикува скрийншотове от разменени СМС-и с финансовия министър Владислав Горанов, засягащи работата на Комисията по хазарта, чиито бивши членове също са обвинени.

Съобщението с идеята за държавната петролна компания дойде от финансовото министерство и според съобщението тя ще е към министъра на икономиката и една от функциите на бъдещото дружество ще е да изгради мрежа от бензиностанции в страната "с оглед подобряване на конкуренцията на пазара и осигуряване на максимално ниски цени за гражданите и бизнеса". По държавните бензиностанции ще могат да се зареждат и електромобили, допълва се в информацията.

Намерения без анализ и разчети

В нея не се посочва нито размерът на капитала на бъдещата компания, нито има разчети за размера на инвестицията за изграждане на подобна мрежа, нито обхвата ѝ и срокове за реализация на идеята.

Според енергийния експерт Илиян Василев, който е бивш посланик на България в Русия и председател на Асоциация "Анализи и Алтернативи", подобна мрежа не може да се изгради за по-кратко от три години, макар правителството да твърди, че това ща стане за една година. Той смята, че най-вероятно бъдещата компания ще реши да придобие разработена вече такава верига и възможно е това да е мрежата на "Петрол", която след приватизацията загуби стабилните си позиции на пазара, а в последните години има финансови проблеми и дори миналата година, за да покрие загубите си, намали с почти 3/4 капитала си. Експерти в бранша подозират, че е възможно схемата да включва и набиращата мощ в последните две години "Инса Ойл" на спорния бизнесмен Георги Самуилов. Зад него се твърди, че стои депутатът от ДПС Делян Пеевски.

Самият Владислав Горанов, чието ведомство предлага държавата да навлезе на пазара на горива, не се появи да защити и обясни идеята си, но той в последните дни избягва журналистите.

За сметка на това темата коментираха вицепремиерът Томислав Дончев и икономическият министър Емил Караниколов, който се очаква да е принципал на бъдещата компания. Макар Караниколов да е във властта от квотата на "Атака", се смята, че той всъщност е номинация на ДПС. В последните години в портфейла на ръководеното от него министерство влязоха значителни бюджетни средства. 500 млн. лв. отидоха само за компанията за ремонт на язовири, която в момента е във вихъра на обявяване на обществени поръчки. Под негов надзор е и Агенцията по метрология, която отговаря за качествата на горивата, и не е много сигурно дали това отговаря на пазарните правила.

С минимална надценка

Държавната петролна компания ще продава горива с минимална надценка, обяви вицепремиерът Томислав Дончев, според когото това няма да увреди конкуренцията на пазара.

Отрасълът редовно е проверяван от Комисията за защита на конкуренцията, която първо предявява подозрения за нарушения и ценови сговор, а после не открива нередности или картел.

"Когато държавата се включи, когато има определен брой обекти, когато продава горива с минимална надценка, това мисля, че ще е добре за целия пазар, най-вече за потребителите. Подчертавам, че това по никакъв начин не е забранено или ограничено от българското или европейското законодателство", заяви Дончев.

Караниколов също акцентира на брифинг в Министерския съвет как ще спечелят потребителите

"Целта е наистина да се свали това напрежение по отношение на цената и качеството на горивата. Знаете, почти всяка година има такава тема", коментира икономическият министър, според когото с държавната компания секторът щял да стане по-предвидим. Той обеща законопроектът за петролната компания да бъде публикуван скоро за обществено обсъждане.

Изграждане на бензиностанции в цялата страна за година

Според него в следващата една година щяла да се изградят държавните бензиностанции на територията на цялата страна в населените места и на основните пътни артерии.

Специалисти твърдят, че това не е възможно физически, освен ако не се придобие готова мрежа, която само да трябва да се ребрандира.

Целта е да има по-ясен конкурент на пазара, за да бъдат цените ясни и да има качество, което да се контролира, ние ще сме равнопоставени със всички други субекти на този пазар, заяви министърът. Той даде пример с други страни от ЕС, където има държавни вериги за хранителни стоки.

Намерението за държавни бензиностанции бе подкрепено от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), чийто председател Кирил Домусчиев държи на концесия пристанището в Бургас, през което "Инса Ойл" внася горива.

Според КРИБ създаването на такава структура несъмнено ще подобри конкуренцията на пазара и ще способства за осигуряване на максимално ниски цени за гражданите и бизнеса.
Гаранция за това, според организацията, е предложението на финансовото министерство да не може лицензираните складодържатели да  отказват съхранението на горива на други вложители. Друг плюс са складовите бази, с каквито се предвижда да разполага бъдещата държавна компания, в които да се съхраняват горива и на други вложители, посочват от КРИБ.

Поемане на петролните запаси от Държавния резерв

Според организацията друг положителен елемент в предложението е, че държавната петролна компания ще изпълнява и всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите на петролни и енергийни продукти, което съвпада и с позицията на КЗК при последната ѝ проверка на пазара на горивата. Атнимонополната комисия предложи държавата да изгради свои данъчни складове, за да има повече конкуренцията в този сегмент, който също се доминира от "Лукойл" с почти 50% дял.

От съобщението на финансовото министерство става ясно, че бензиностанциите всъщност ще са по-дребната дейност на компанията, която ще поеме от Държавния резерв осигуряването и управлението на задължителните резерви от горива. Отделянето на тази дейност в самостоятелна компания щяло да "оптимизира управлението на задължителните резерви" и да "гарантира постигането им и устойчивото им поддържане в изпълнение на изискванията на европейското законодателство".

Преди месец и половина Върховната касационна прокуратура възложи поредната проверка на КЗК, която трябва да установи дали няма съгласувани практики при ценообразуването на горивата. Разпореждането бе предшествано от анализ на Агенция "Митници" към финансовото министерство, който установи, че докато борсовите цени на петрола тип "Брент" през март са се понижили с 47.4%, крайната цена по бензиностанциите е паднала само с 11%. Оказа се още, че от склада до бензиностанцията горивото у нас поскъпва средно с около 30 ст. на литър.

Поредно разбутване на пазара

В момента бизнесът на дребно с горива се държи основно от големите вериги бензиностанции, а с най-голям дял е компанията "Лукойл". Преди дни парламентът прие окончателно законова поправка, която засяга пряко бизнеса на дружеството. Става въпрос за изискването за разделяне на нефтопродуктопровода на "Лукойл България" на отделни данъчни складове, срещу което протестираха както петролната компания, така и браншовата организация на едрия бизнес в сектора.

Според новите разпоредби вече не може продуктопроводът на "Лукойл", който е с дължина 320 км и минава през различни области и свързва базите на компанията, да е един данъчен склад. Приетите текстове изискват за всяка територия на митническо учреждение лиценз на съответната база и да се инсталират средства за измерване на входа и изхода на помпените съоръжения на всяка база. Целта е по-голям контрол върху физическите потоци на горивата.

Марешки с мерак да ръководи изграждането на държавните бензиностанции

Очаквано аптекарско-петролният бос Веселин Марешки, чиято партия  често подкрепя ГЕРБ с гласовете си, определи намерението на финансовото министерство за "Държавна петролна компания" като "изключително правилно, но  малко закъсняло". Това не е изненада, тъй като той от години защитава идеята за държавни бензиностанции.

Марешки дори настоява "Воля" да ръководи проекта по изграждането на държавните бензиностанции. "След като идеята е наша, залегнала е в нашата предизборна програма през 2017 г., смятам, че е коректно и редно ние да я осъществим. Така ще сме сигурни, че няма да се изкриви или да се провали. Готови сме да дадем целия си успешен опит в сектора, за да заработи веригата в кратки срокове и българите да бъдат доволни", казва Марешки, но без да уточнява как точно си представя подобен проект да бъде "даден" на конкретна партия.

Самият Марешки има бензиностанции, които продават гориво на по-ниски цени, но това не се е отразило на държавно ниво на цените в останалите търговски обекти. Въпреки това Марешки твърди, че на локално ниво неговите обекти са принудили и конкурентите да намалят цените.

"Въпросът е, че аз или който и да е друг човек може да няма интерес да покрива цялата страна и тогава, например в Бургас е 1.35 лв., а във Видин е 1.85 лв. Това са огромни разлики. Идеята е държавата в рамките на една година да изгради във всеки град по един обект и да даде възможност на всеки да даде достъп до такива цени", каза той пред Mediapool.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес