Държавата отваря пътя на нов жп превозвач

НКЖИ ще може да извършва превози, но компанията отрича да обмисля тази опция

Държавата отваря пътя на нов жп превозвач

Собственикът на релсите и системите за управление на влаковото движение – Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), ще може да извършва превози. Това предвижда проект на промени в Закона за железопътния транспорт, публикуван в петък от транспортното министерство за обществено обсъждане. Текстовете на практика отварят пътя към създаването на нов държавен жп превозвач, който би могъл да отнеме функциите на БДЖ. От НКЖИ обаче отричат да обмислят такава възможност на този етап, а от транспортното министерство мотивират промените с коректното прилагане на европейските директиви.

Превозвачът БДЖ и собственикът на релсите НКЖИ са отделени в различни компании през 2001 г. Досега действаше забрана НКЖИ да извършва превози, тъй като в ЕС има изискване за отделно счетоводство на дейностите, свързани с предоставянето на транспортни услуги и на тези, свързани с управлението на железопътната инфраструктура. Според Директива 91/440/ЕИО обаче това разделение може да е в рамките на едно и също предприятие.

Законовите промени на практика дават възможност на НКЖИ да кандидатства за лиценз за жп превозвач и да предоставя транспортни услуги. "Не мога да коментирам темата преди текстовете да минат на одобрение от Народното събрание", каза пред Mediapool генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев. Той отрече текстовете да са съгласувани с неговото дружество, както и НКЖИ да чертае планове за навлизане в бизнеса с жп превози. Това е много далечна опция предвид факта, че БДЖ има договор с държавата за превоз на пътници до 2025 година, каза Ламбрев. Пазарът на товарни превози, който е либерализиран и вече има няколко конкуриращи се дружества, пък ще отиде изцяло в частни ръце след предстоящата приватизация на "БДЖ Товарни превози".

Дългът на БДЖ към Световната банка преминава към НКЖИ

Шефът на НКЖИ каза, че по-важната тема за тях в момента е как да съберат дълговете си от БДЖ. За използване на железния път пътническите и товарните превози дължат на НКЖИ над 105 млн. лева. Собственикът на релсите е на път да приеме предложението за размяна на дълг срещу собственост. Досега не бяхме склонни на този вариант, защото нямаше точна оценка на стойността на многото имоти, с които БДЖ разполага и ни предлагаше в замяна, каза Ламбрев. Сега независими оценители изчисляват стойността на сгради и терени, които могат да преминат в активите на НКЖИ и да послужат за закрепване на финансите на дружеството.

Това е много важно поради още една причина. Дългът на БДЖ от 1995 г. за 80 млн. долара от Световната банка ще премине към НКЖИ, съобщи за Mediapool Милчо Ламбрев. БДЖ спря през лятото да обслужва дълга, който е държавно гарантиран. Банката активира гаранцията, а финансовият министър Симеон Дянков спря субсидията на БДЖ като дисциплинираща мярка. Последва двумесечна разправия между БДЖ и финансовото министерство, която приключи с оставката на изпълнителния директор на "Холдинг БДЖ" Йордан Недев. Мотивите на БДЖ за необслужването на заема бяха, че през 1995 г. НКЖИ и БДЖ са били едно дружество и по-голяма част от сумата 80 млн. долара за били за инвестиции в жп инфраструктурата, а не в превозите. Дянков възстанови субсидията на БДЖ след като дружеството предостави списък с всичките си имоти, които могат да се използват като обезпечение по заема от Световната банка – почивни станции, складове, централата в София и т.н. Сега част от имотите ще преминат към НКЖИ, а компанията ще поеме плащанията към Световната банка още от декември.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Колко време давате на новия парламент?