Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата планира драконовски мерки срещу некачествения ток

Да не се плаща при лошо захранване, а на доставчика да се отнема лицензът, предвиждат предлагани промени в енергийния закон

30 коментара
Държавата планира драконовски мерки срещу некачествения ток

След като Държавната комисия за енергийно и водно регулиране оряза съществено оперативните разходи за поддръжка на енергийните мрежи в страната и инвестициите в подмяна на кабели и ремонти на подстанции, за да свали цената на тока с около 4.5 на сто от 5 август, сега парламентът планира крути мерки срещу електроразпределителните предприятия (ЕРП), които доставят на бита електроенергия с по-ниско или по-високо от стандартното напрежение.

Предложенията за поправки в Закона за енергетиката бяха представени на дискусия в парламента в сряда от зам.-председателя на парламентарната комисия по енергетика Явор Куюмджиев, който е от депутат от БСП. В последните дни той даде поредица от интервюта за необходимостта държавата да защити обикновените потребители от енергийните монополисти, давайки за пример собствения си опит със спрян ток заради некоректно платена от банка през разплащателна сметка фактура за ток.

Сред обявените от Куюмджиев в отсъствието на електроразпределителните дружества намерения са доставчиците ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-Про" да предупреждават със SMS клиентите си, че ще им спрат тока на съответната дата заради неплатена сметка, а при изключване потребителите да не дължат такса за повторно завъртане на бушона. В момента срокът, след който ще се спре захранването, ако не бъде платена сметката, е посочен във фактурата. От енергийния регулатор обаче смятат, че самият абонат трябва да посочи как да бъде предупреждаван, че ще го откачат от мрежата, тъй като в селата не всички разполагат с мобилни телефони.

Предвижда се още абонатът да има право да не си плати цялата месечна сметка за ток, ако в над 10 дни от отчетения във фактурата период на потребление електрозахранването не е било качествено. Клиентът ще трябва да подаде жалба и след техническа проверка на съоръженията на снабдяващото го ЕРП да се установи какво е било качеството на доставяната електроенергия в периода на оспорваната фактура, за да се прецени дали тя е дължима или не.

Ако пък се установи повтаряемост на некачествено електрозахранване, макар да не се дефинира какво се има предвид под това, Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) ще има право да наложи солена глоба на ЕРП-то и да предприеме действия по отнемането на лиценза му за работа на съответната територия.

"Не е възможно в ХХІ век, в държава от ЕС да има места, в които, за да си сготвите храна да ви трябват четири часа работа на котлона или да избирате дали да си пуснете пералнята или телевизора, защото няма как да работят и двете едновременно. В собствената държава на всички доставчици на услуги няма нито един измервателен пункт, в който да има нарушено качество на ток, независимо че се намира на сто километра и обслужва един потребител”, аргументира предложенията си Куюмджиев.

Тригодишен или тримесечен срок за щети от токов удар?

Той също така иска сегашният тридневен срок за предявяване на претенции към ЕРП-ата за нанесени щети от некачествен ток да се удължи на три години. Членът на ДКЕВР Славчо Смилков обаче смята, че този срок може да е максимум три месеца, а оптималният вариант е един месец.

Срокът от три години е дълъг, това означава, че толкова време трябва да се пази цялата документация, свързана със снабдяването, която в момента се съхранява до една година, посочи Смилков.

Куюмджиев предлага при спорове за стойността на сметката за ток да се спира плащането и ЕРП-то да трябва да доказва на клиента си, че е консумирал действително начислената му електроенергия. "Сега клиентът по презумпция е виновен, той е престъпник, защото не е платил сметка от 2 лв. и му се спира тока", разгорещи се зам.-шефът на парламентарната енергийна комисия. "В другия случай – пратена му е сметка от 200 лв., когато той обикновено употребява около 100 лв., и пак виновен, и пак му се спира ток. Идеята е в такива случаи клиентът да е този, който има повече права, а доставчикът да покаже, че е сбъркал”, заяви депутатът.

Потребителят ще може да иска и проверка на електромера в избрана от него метрологична лаборатория и в негово присъствия, ако желае. "За да може той да бъде абсолютно сигурен, че първо, електромерът му е верен, второ, че наистина е потребил тази енергия и чак тогава да бъде задължен да плати, а не както е в момента - плати си, пък после ще видим", обясни Куюмджиев.

Лимит за потребителски жалби

Смилков обаче смята, че в законодателството трябва да се фиксира колко пъти може да се оплаква един потребител от сметката си за ток. Има такива, които се жалват всеки месец, това ще доведе до "бум" в оплакванията, ще трябва да се увеличи капацитетът на метрологията, която проверява електромерите, обясни представителят на ДКЕВР.

Той посочи още, че 50 на сто от мрежите в България са с нарушени параметри и има проблем с обезлюдяването на селата, тъй като дружествата нямат сметка да възстановяват качеството на захранването за двама жители.

От години електроразпределителните дружества искат да се въведе в сметката цена за това, че поддържат захранване до всеки електромер, независимо колко често съответният абонат консумира електроенергията, тъй като има огромна разлика в разходите за поддръжката на качеството на доставката в гъсто населен голям град и отдалечено планинско село с малко жители. От ДКЕВР обаче винаги са им отказвали такава такса, въпреки че според сметките на ЕРП-ата тя ще е минимална за вили и къщи, които ползват ток спорадично, и дори като се извади от общата цена ще свали сметките за редовните консуматори на електроенергия.

Ускорено включване на спрян заради дългове ток

От енергийния регулатор подкрепиха искането на потребителски организации срокът за възстановяване на захранването след прекъсване и плащане на просрочената фактура, да бъде до четири часа, а не както предвиждат законодателните промени - осем часа. Осем часа е много време, четири часа е нормалният срок, дори за София, за това време работата може да се свърши перфектно, коментира Смилков.

В момента просрочилият сметката си клиент с изключено захранване трябва да плати освен фактурата си и такса за включване, която може да е за възстановяване на снабдяването до 24 часа и експресна – в рамките на същия работен ден. ЕРП-ата допускат и възможността тази такса да се начисли в следващата сметка за ток.

Промяната на практиката за повторно включване на просрочилите сметките си абонати ще наложи организиране на каси с удължено работно време за плащане на дължимите фактури, както и дежурни аварийни екипи в събота и неделя, коментира още членът на ДКЕВР. В провинцията всички екипи са на повикване, не може лекарят да стои дежурен в болницата, а електротехниците да си стоят вкъщи и да не могат да се организират, заяви Смилков.

На финала на дискусията Явор Куюмджиев заяви, че предложените от него законови поправки ще бъдат внесени за разглеждане в Народното събрание следващата седмица и ще бъдат обсъдени в комисията по енергетика през септември. на заседанията ще бъдат поканени и неправителствени организации.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

30 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #30

    Рапон № 28, май ти си на хранилка. РанътЪ прай борбътЪ. Признавам, не си длъжен да четеш, да разбираш, да знаеш - ама като е така, защо си първенец в омразата и псувните? Могъл си поне да се научиш на общуване. Или не е имало кой да те научи ?

  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #29
  3. Анонимен
    #28

    Тука постоянно някакви прости герберчета се изказват в полза на ЕРП-тата. Да не забравяме, че Рапона и Пашата бяха на хранилка в ЧЕЗ. Вижте какво боклуци, не се справихте и затова народа ви би шута. Тия имат една година и ако и те не се справят и на тях ще им бият шута хората. Тока не е услуга, дето в 21 век трябва да я ползват само богоизбрани или 10-20% от населението. Системата за да работи и трябват абонати, защото на края като си останете само вие тука ще плащате най-високите цени за ток в света!

  4. Анонимен
    #27

    Червената МАФИЯ продължава грубия си натиск срещу ЕРП-тата, срещу западните капиталисти, които иска да изгони от страната. И на тяхно място да дойдат червените капиталисти, слуги на Путин и Гоце - ТИМ, Златев, Цветан Василев, Гертов........

  5. Анонимен
    #26

    21, в кое ЕРП работиш?

  6. Анонимен
    #25

    Не е възможно в ХХІ век, в държава от ЕС да има места, в които, за да си сготвите храна да ви трябват четири часа работа на котлона или да избирате дали да си пуснете пералнята или телевизора, защото няма как да работят и двете едновременно. В собствената държава на всички доставчици на услуги няма нито един измервателен пункт, в който да има нарушено качество на ток, независимо че се намира на сто километра и обслужва един потребител”, аргументира предложенията си Куюмджиев. В България не само е възможно но е постоянна практика. Браво Коюмджиев! Поставете монополистите-мародери на място!

  7. Анонимен
    #24

    пак нищо читаво от червен капиталист!

  8. Анонимен
    #23

    А какви мерки ще предприемете да защитите хората, които си плащат тока, от тези които го крадат, не плащат или разрушават инфраструктурата?

  9. Анонимен
    #22

    Как ще стане това повишаване на качеството с по-малко пари за ремонти и нова инфраструктура? Как ще се защитават ЕРП-тата, ако проблемите им тръгват от държавната НЕК или държавните централи? Монополи има и държавата - най-големия проблем в нашата енергетика идва от държавната НЕК и БЕХ като цяло, а държавата не върши добра работа да се контролира сама себе си. Иначе някои от мерките са добри, но никакви промени не може да има без да са взети под внимание разумните доводи на ЕРП-тата като страна в тези проблеми.

  10. Анонимен
    #21

    Цитирам 19 "И 15 и 18 или сте супер наивни, или работите за някой монополист. По-високата цена не винаги води до по-високо качество, особено в Булгаристан!" - образец на глупост и тъпост. Без пари няма инвестиции, парите отиват в олигарсите, а не естествените монополи. Чакайте високо качество, при тези обстоятелства - понижени цени, намалена консумация. Другата глупост е да не се взема такса за въстановяване захранването на прекъснат, нередевен абонат. Тези разходи ще бъдат калкулирани в цената на тока.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.