В разгара на скандала с лиценза

Държавата платила 63 млн. лева на “Лукойл” за горива за месец

Правителството готви нова поръчка за 40 000 тона дизел

Държавата платила 63 млн. лева на “Лукойл” за горива за месец

Държавата е сключила три договора с “Лукойл България” за доставка на гориво за близо 63 млн. лева с ДДС в края на 2011 г., точно по времето, когато се решаваше съдбата на лиценза на бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим". Това показа справка на Mediapool за договорите на Държавната агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”, която е на подчинение на Министерския съвет.

От контрактите става ясно, че “Лукойл” е продал на правителството 9615 тона дизел на цени от 2870 лева за тон на 15 декември 2011 г. От регистъра на Европейската комисия за цените на горивата в страните членки пък се разбира, че на 12 декември дизелът в България е струвал 2341 лева за 1000 л. или 2722 лева за тон.

Цените на “Лукойл” по това време бяха над 2800 лева за тон, коментираха източници от агенция “Държавен резерв”. Компанията е взела поръчката след процедура по Закона за обществените поръчки на стоковата борса. И други търговци са имали възможност да участват в процедурата, уточниха от ведомството.

 

От "Лукойл" оправдаха цената на дизела със специфичните показатели на горивото, поръчано от възложителя и с факта, че в сумата са включени "разходи за натрупване, съхранение и транспортиране на заявените количества до посочените складове".

Бензинът за държавата пък е бил на цени от 3157 лева до 3186 лева за тон. Той е закупен на два пъти – на 16 октомври и на 7 декември. В регистъра на ЕК пише, че на 14 ноември 1000 л. бензин А95 са стрували 2287 лева в България или 3132 лева за тон.

"Лукойл": Цените са с включен транспорт

За периода 16 ноември – 15 декември 2011 г. “Лукойл България” е спечелила на Софийската стокова борса три обществени поръчки за доставка на горива за агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”, потвърждават от компанията в писмо, изпратено след публикацията на Mediapool.

И трите са за доставка на горива със специфични качествени показатели и по-висока плътност, посочени в заданието на възложителя, с цел запазване на качеството на горивата при по-дълъг срок на съхранение, посочват от “Лукойл”.

В цената, освен стойността на горивата, са калкулирани разходите за натрупване, съхранение и транспортиране на заявените количества до посочените от възложителя складове, се казва още в писмото.

Договорите са за доставка на зимен дизел и зимен бензин А 95Н и са сключени в периода 16 ноември – 15 декември 2011 г. Това е малко преди развръзката на скандала с отнетия лиценз на бургаската рафинерия по нареждане на шефа на митниците Ваньо Танов. “Лукойл” остана без разрешително, защото не беше монтирал задължителните измервателни уреди в определения срок. Съдът отмени заповедта на Танов на 24 януари тази година, а малко преди това “Лукойл” постави датчиците в рафинерията, но не и на терминала “Росенец”. Срокът там бе отложен за края на 2012 г.

От Закона за държавния бюджет за 2011 г. става ясно, че агенцията е разполагала със 73.56 млн. лева за осигуряване на задължителните запаси, което означава, че основната част от тях е отишла при “Лукойл” и то в самия край на годината.

Договорът с “Лукойл” от 16 ноември е за доставка на 9728 тона зимен бензин, марка А 95Н, клас “С”, минерален без биокомпоненти и е за 30 999 997 лева. На 7 декември е сключен нов договор за по-малко количество от същото гориво – 1277 тона за 4 032 189 лева. Седмица по-късно “Лукойл” има подписан договор за доставка на 9615 тона зимен дизел, клас “Е”, без биокомпоненти за 27 599 999.88 лева.

На 21 януари пък шефът на агенция “Държавен запас” Станимир Пеев прекратява поръчка за съхранение на 3569 тона самолетно гориво, защото единствената оферта от “Лукойл Нефтохим Бургас” “надвишава предвидения финансов ресурс”. “Лукойл” е поискал 15 лева без ДДС за съхранение на тон реактивно гориво Jet A-1. Излиза, че поръчката, която се струва прекалено скъпа на властта, е за 53 535 лева без ДДС, но не и предишните три.

От агенцията уточниха, че имат задължение по закон да поддържат няколко вида запаси – за непредвидени, кризисни ситуации и в случай на война. Кризисните запаси трябва да стигат за едномесечно потребление, но заради ограничените финансови възможности тези количества рядко са в наличност. Освен това запасите от горива например трябва да се обновяват на всеки 4 години. С доставените през 2011 г. бензин и дизел са подменени количества, закупени през 2008 г. - просто тогава им е изтекъл срокът на годност, заявиха от агенцията.

Държавата готви поръчка за доставка на 40 хил. тона дизел

Сега, в абсолютния пик на цените на горивата, правителството е решило да обновява задължителните си запаси от дизел. Това става ясно от решение на Министерския съвет от заседанието му във вторник. В текста се посочва, че ресорната агенция ще попълва резервите от дизел клас “Е”, който се произвежда през зимния сезон, т. е. същото гориво, от което “Лукойл” е доставил 9615 тона преди три месеца. Бюджетът на агенцията тази година е 45.6 млн. лева.

От агенцията коментираха, че новата поръчка ще е за 30-40 000 тона дизел. Сделката отново ще бъде сключена на стоковата борса. На въпрос как ще се финансира покупката от агенцията обясниха, че се надяват да продадат същото количество от съхранявания дизел, чийто срок на годност изтича след няколко месеца. Купувачът може или да го препродаде или да го преработи, коментираха от ведомството. Докато сделката по продажбата приключи и се обяви процедурата за покупка, цените на горивата могат да паднат и агенцията да излезе на печалба, надяват се от ведомството.

Кабинетът на ГЕРБ обяви миналата година, че планира да закрие агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" с мотивите за спестовност и икономии. Запасите на държавата ще бъдат разпределени между вътрешното, военното и транспортното министерство, предвиждаше проектозакон. Той обаче бе отхвърлен от депутатите като неясен и незавършен още на първо четене в комисия и бе върнат на Министерския съвет за доработване.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?