Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата призна за проблем с контрола върху строежа на "Тракия"

44 коментара
Държавата призна за проблем с контрола върху строежа на "Тракия"

В желанието си да разсее съмненията за качественото строителство на магистрала "Тракия" ръководствата на регионалното министерство и пътната агенция свикаха пресконференция, от която стана ясно, че проблем с материалите няма, но управлението и контрола при изпълнението на проекта не са на ниво. Това ще доведе в най-добрия случай до непредвидени разходи за държавата т.е. оскъпяване на магистралата, а в най-лошия случай проблем с европейското финансиране.

Зам.-министърът по транспорта Ивайло Московски заяви, че докладът на обединение "Строл 1000 - СКЛ Консулт", който изтече в медиите миналата седмица и описва нередности при строителството на "Тракия", е верен само в забележките към административния капацитет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Има пропуски при воденето на документацията, архивът е разпръснат, правят се фиктивни проверки. Подобни бяха констатациите в доклада на "Кей Пи Ем Джи" за управлението на пътните проекти по ФАР преди Европейската комисия да спре тяхното финансиране.

Проверката на документацията за "Тракия" в АПИ е направена от "Строл" в началото на декември м.г. Изискали сме пропуските да се отстранят незабавно, каза зам-министърът на регионалното развитие Георги Прегьов и допълни, че капацитетът на звеното за управление на проекта за "Тракия" в АПИ ще бъде подсилен с нови експерти. Те ще контролират дейността на изпълнителите на недостроените отсечки от "Тракия" и на фирмите за строителен надзор.

Директорът на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) Милка Гечева пък обясни, че строителите на Лот 2 – "Обединение Магистрали Трейс" са глобени с 93 хил. лв. за нарушения на Закона за устройство на територията. Глобите са за липсващи сертификати за съответствие на вложените материали, неспазване на предписанията на надзора и др. Тя уточни, че липсващия сертификат за съответствие не означава, че се ползват некачествени материали, защото те са придружени с протоколи за изпитване, а че документацията е непълна. Глоба от 10 хиляди лв. е наложена на строителя, защото не е спазил предписанието на надзора да спре временно строителството, докато бъде одобрена промяна в проектите за две съоръжения по трасето на магистралата. Актовете на ДНСК се обжалват от строителя, каза още Гечева.

Оскъпяване заради пропуски в документацията

От думите на зам.-министър Московски стана ясно още, че по трасето на Лот 2 на "Тракия" са установени водопроводи за 11 околни села, които липсват в проекта за строителство, но не можа да обясни как така са пропуснати. АПИ ще даде пари от собствения си бюджет, за да бъдат преместени, каза Московски, но не можа да каже колко ще струва това и кога ще се случи.

По отношение на констатациите за некачествено строителство на "Тракия" в доклада на "Строл 1000", Московски заяви, че транспортното министерство не е съгласно и че не са подкрепени с никакви експертизи и лабораторни анализи. Ведомството е поискало доказателства за твърденията на обединението в рамките на три дни и ако не ги получи, ще предяви "претенции към тази компания за хвърляне на някакви твърдения".

Московски уточни, че договорът на транспортното министерство със "Строл 1000 - СКЛ Консулт" от юни 2009 г. е за проверки на място на пътни проекти и е за 400 хил. лева. Докладите на обединението са за вътрешно ползване на транспортното министерство, каза още зам.-министърът.

Нови изпитания за качеството на материалите

По думите му не са верни и твърденията на БСП, че магистрала "Тракия" се строи върху пепел, обосновани с проверки на експерти от Университета за строителство, архитектура и геодезия (УАСГ). Пробите от строителните материали в действителност съдържали шлаки, пепел и парчета от тухли, но били "избирателно" взети от силно замърсени участъци на кариерите и не били показателни.

За да се разсее всякакво съмнение за качественото строителство на "Тракия", вложените материалите ще бъдат изпитвани отново в специализирана лаборатория, каза Прегьов.

За да се гарантира прозрачност и обективност, когато пробите се вземат на място и се изпитат в съответните лабораторни условия, ще искаме присъствието на представители на възложителя, строителя и надзора на обекта, на експерти, изготвили становището, на което се основават твърденията за влагане на некачествени материали в Лот 2 на магистралата, каза Прегьов. Той добави, че ще бъдат поканени и представители на опозицията и медии.

Компромиси с качеството няма да правим, ако има пропуски, ще бъде потърсена отговорност по веригата на процеса, заяви заместник-министърът. Ако обаче качеството се потвърди, че е такова, какво трябва да бъде, очаквам няколко думи за извинение, допълни той.

Лазар Лазаров от управителния съвет на АПИ заяви, че ако проверките все пак установят некачествени материали, те ще бъдат премахнати.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

44 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Teller
    #44
  2. kaka
    #43
  3. N
    #42
  4. aaaaaaaaa
    #41
  5. Big Papa
    #40
  6. Мостовак
    #39
  7. стар пътищар
    #38
  8. 1111
    #37
  9. Рапона
    #36
  10. MISLESHT
    #35

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.