Държавата ликвидира дела си в компанията “Трансболкан ойл пайплайн България” АД, която бе създадена за строежа на петролопровода Бургас-Александруполис. Това съобщиха за Mediapool във вторник отлично информирани източници от Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Правителството ще вземе решение на заседанието си в сряда за прекрати участието си в акционерната компания. Точката е вписана в дневния ред на извънредното заседание на кабинета.
“Трансболкан ойл пайплайн България” беше учредена на 17 април 2003 година от държавата в лицето на министъра на регионалното развитие и благоустройството и компаниите “Мултигруп”, “ЛУКойл България”, “Индустриален холдинг България”, “КЗУ”, “Монолит-3” и “Трансстрой ойл пайплайн” ЕООД – Бургас. При учредяването държавата си запази златната акция, която бе на стойност 1000 лв. и даваше правото на един глас при вземане на решения.
Компанията беше създадена, за да участва строителството на петролопровода Бургас-Александруполис. Обявената преди три години цел на държавата беше да си намери кандидат-инвеститори, които да осигурят инвестициите, които ще се паднат на България, според притежавания от нея процентен дял в съоръжението.
Неофициално обаче се знаеше, че голямата част от българските фирми, които се включиха в “Трансболкан” са кандидати да продадат процентния си дял и най-вече да се включат като изпълнители при строителството на тръбата.
Българското правителство се бореше за равно процентно участие на трите държави – България, Гърция и Русия. Окончателното решение за процентното съотношение между трите страни остана да се вземе при създаването на бъдещата проектна компания, която ще управлява реализацията на съоръжението. Тя трябваше да се сформира през април в Атина, но и това решение по проекта се отложи за неопределеното бъдеще.
“Трансболкан ойл пайплайн България” бе учредена с общ капитал от малко над 3 млн.лв. и всички всяка фирма – учредител получи по 14 %. Според източници на Mediapool, повечето от фирмите отдавна се опитват да се освободят от участието си в неефективното дружество, защото средствата са им блокирани в него без никаква полза за компаниите. Според специалистите, щом държавата ликвидира участието си в компанията, тя реално ще престане да съществува, защото всички останали също ще се изтеглят.
Гърция е на път да се откаже от реализацията на тръбата от Бургас до Александруполис, коментираха за Mediapool представители на кандидат-инвеститори в тръбата. Причината е в натиска, оказван от държавната руска компания “Транснефт”, която иска контролния пакет от акциите на съоръжението. Преди близо две седмици, гръцките агенции съобщиха, че Русия настоява за ново междуправителствено споразумение между трите държави, в което да се запишат твърди ангажименти и гаранции за инвеститорите в тръбата.
Според запознати, в южната ни съседка не били доволни, че Русия иска всичко, но се ангажира единствено с осигуряване на суров петрол, с който да се захранва тръбата и не планира да вложи нищо в строителството. Изявленията на представители на “Транснефт”, че искат и пълен контрол над танкерния транспорт от тръбата в Новоросийск до Бургас възмутила големите гръцки корабособственици. На този етап, позицията на Гърция била да изчаква развитието на преговорите между България и Русия за строителството на тръбата.
Все още няма насрочена дата за работната среща, която трябваше да се състои в Атина и на която представителите на трите държави, трябваше да обявят учредяването на проектната компания и инвеститорите, които ще влязат в нея.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
24 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Прегледах цитираните сайтове.Там хората, чувстващи се българи, населяващи Башкирската,Марийската, Чувашката, Татарската и Оренбургската области ясно казват че не са татари както вожда на болшевиките Ленин е решил през 1920 година, в противовес на руската историческа наука от царско време, а българи.
а България между тях е стара "сексуална история". Самата идея за тръбопровод е отлична, но не и с такива партньори ...Що се отнася до екологията на Босфора на Дарданелите - това е Турски проблем и нека те си влагат парите за решаването му. Мислия, че ако имаме стабилни партньори тръбата Бургас-Вльора е доста перспективна. Но май всичко е закъсняло, ако румьнците не се уплашат и не построят тръбата Констанца-Триест.
Този проект осигурява много работни места за България и освен това една възможхост да развием нашият морски транспорт.Колкото повече тръби през България толкова по-независими ставаме.Освен това намалява риска за една екологична катастрофа в претоварените с морски трафик протоци Босфора и Дарданелите.
Влизайки в ЕС практически губят значение националните граници м/у Рърция, Румъния и България. Македония сама ще потърси присъединяване към България за да стане част от обединена Европа и не бъде напълно асимилирана от албанското малцинство и изолирана. Десятки хиляди наши сънародници от Вардарска Македония са вече получили българско поданство и ако не бяха корумпираните български чиновници които изнудват подкупи и бавят хората, стотици хиляди щяха вече да са получили българско поданство.
Да ще идва нефт, но докато руснаците не се скарат с някой от получателите или България и не завъртят кранчето или не решат да използват доставките за всякакви изнудвания!Затова - алтернативни тръбопроводи!
за да не ме обвиниш в великобългарски шовинизъм:Но мирное развитие болгарского народа, достигшее на рубеже XII – XIII столетий своего расцвета, было прервано монгольским нашествием. В 1223 году, войска Чингис хана, покорив всю Среднюю Азию, прошли через Кавказский хребет и вышли в половецкие степи. Здесь произошла битва на реке Калка, в которой были разбиты объединенные русско-половецкие войска. В сентябре того же года монголы подошли к Волжской Болгарии. Волжские болгары хорошо подготовились к встрече …
незваных гостей. Они построили специальные фортификационные сооружения, куда заманили врага и дали бой. Летопись пишет, что немногие спаслись бегством. Болгары взяли огромное количество пленных, называется цифра в четыре тысячи воинов. Этих пленных болгары не убили и не продали, а обменяли на баранов. На позорном для Чингис хана условии: одного барана за одного воина. Наверное, этого позора и не вынесла душа "сотрясателя вселенной" - вскоре Чингис хан умер. Битву эту назвали «бараньей битвой», она является показателем высокого уровня развития военного искусства болгар. Тринадцать лет после этого татаро-монголы штурмовали Волжскую Болгарию. Известны большие походы 1229,1232 и 1235 годов, но всякий раз были биты и отступали. И только в 1236 году, собрав несметные полчища, сумели одолеть её и прорваться через Волгу на Запад, в русские земли. Какой народ, какое государство Европы сдерживало натиск татаро-монгольских войск хотя бы один год? «Взяша славный Великий город Болгарский и избиша оружием от старца и до унаго и до сущаго младенца, и взяша товара множество, а город их пожгоша и всю землю их плениша», - говорится в русской летописи о событиях 1236 года.В отличие от других болгарских городов, потерявших свое значение, город Болгар быстро оправился от разрушения и во второй половине XIII, первой половине XIV веков достиг своего второго расцвета. Русские летописи именуют его Великим Болгаром, а восточные источники – «Золотым троном». В 60-е годы XIV века город был окружен земляным валом и мощными дубовыми стенами. Он превратился в один из крупнейших городов Европы, с населением более 50 тысяч человек.
Parvo, ne se poznavame lihno za da si pozvolyavate taka da se obrashate kam men. Na Vas ne vi haresa datata na statiata. Dobre. Eto Vi druga statia http://www.nomad.su/?a=4-200604260108 Tya e napisana na 26 april 2006. Izminala e edna godina, a dumite sa vse sashtite. Vtoro. Da badesh operator savsem ne oznachava da si sobstvenik na trabata. Sobstvenika naema profesionalen operator za da ne sazdava sobstvena operatorska sluzba.
Ако е в Киев, това явно е било на Българска територия, но сега Украйна е суверенна държава, а идеята за "Киевска Рус" дето уж Русия възниквала там напоследък е изоставена в полза на Ладожките блата.Между впрочем, ако Санкт Петроград стане столица на Русия, ще има поне три Русии /вкл. Беларус/, а ако Германия пак стане ПРусия, ще има повече...
Може и така да е, но основната идея на този петролопровод е да се избегнат Босфора и Дарданелите, където в последните години трафикът е много тежък и се бави преминаването. Танкерите ще товарят в Русия и разтоварват в Бургас, а от Александуполис - пак на танкери до съответните получатели. Ако не се изгради т.нар. `тръба`, петролът ще продължи да се изнася изцяло с танкери както досега - от Русия до получателите.
Borko mai chete starichki statii - “Транснефть” готова стать оператором Бургас-Александруполиса 15/04/2005 13:01