Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата ще плаща на части оскъпяването на Дунав мост II

9 коментара

Правителството ще одобри изплащането на първия иск от 5.5 млн. евро за оскъпяването на Дунав мост II. Това ще стане на заседанието на МС в сряда, съобщи за Mediapool Ивайло Московски, зам.-министър по транспорта. Строителите – испанската "Еф Си Си" настояват за допълнителни близо 100 млн. евро или двойно оскъпяване на съоръжението, заради забавен достъп до Румъния по вина на държавата, както и други административни и процедурни пречки.

В следващите седмици ще се гласува и втори иск на испанците – за около 30 млн. евро, уточни Московски. По думите му компанията вече губи търпение и е потвърдила заплахата си, че ще напусне обекта, ако исковете не бъдат удовлетворени.

Това е трети инфраструктурен проект, финансиран с пари от ИСПА, чието изпълнение се развива по един и същ сценарий – забавяне по вина на държавата, заплахи за напускане на обекта, значително оскъпяване, а в един от случаите – и изпълнение на заплахата, съпроводено със загуба на европейското финансиране.

Магистрала "Люлин" трябваше да е завършена през 2010 г. за 145 млн. евро, 115 от които от ЕК. Заради забавяне по вина на държавата строителят претендираше за над 200 млн. евро, които бяха свалени до 185 млн., а цялата допълнителна сума бе гласувана накуп от правителството. Засега това е единственият мащабен пътен проект по ИСПА, чието европейско финансиране бе спасено. Магистралата ще бъде открита през май.

Доста по-неприятно се развиха нещата с проекта за ремонт на жп отсечката Първомай – Свиленград, изпълняван от италианската "Асталди" за 162 млн. евро. Компанията изпълни заканата си да напусне обекта заради тромавата и неефективна държавна администрация. В резултат България загуби 80 млн. евро по ИСПА, а проектът остана недовършен, като сега се търси възможност да се финансира пак с европейски пари от Оперативна програма "Транспорт".

Договорът за Дунав мост II бе подписан през далечната 2005 г., но реалното му изпълнение започна години по-късно заради административни неуредици от страна на България и Румъния. Все още се чака решение на Европейската комисия за парите по ИСПА, предназначени за проекта – около 100 млн. евро за двете държави.

Ако отговорът на ЕК е отрицателен, освен оскъпяването, двете страни ще трябва да платят и парите по ИСПА, като по-голямата тежест е за България.

Проектът трябваше да е завършен през 2010 г., но страните настояват за отсрочка до средата на 2012 г.

Искането за изграждане на втори мост на р. Дунав датира от пролетта 1999 г., когато заради войната в Косово и блокадата на Сърбия правителството на Иван Костов настоя пред ЕС да финансира спешно създаването на алтернативен достъп на български стоки до европейските пазари.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. арх. В. Димитров
    #9
  2. Въпроси
    #8
  3. N
    #7
  4. Дунав мост III
    #6
  5. китайците
    #5
  6. Тъпчо
    #4
  7. Защо
    #3
  8. Гоце
    #2
  9. селски ергени
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.