След инцидента на "Цариградско шосе"

Държавата ще затяга контрола над шофьорите на таксита

Прокуратурата нареди масови проверки, въвеждат се досиета за нарушенията на водачите и нов психотест за агресивност

Държавата ще затяга контрола над шофьорите на таксита

Два дни след жестоката катастрофа на столичния булевард "Цариградско шосе", при която карано от пиян шофьор такси причини смъртта на млада жена, шестгодишно дете се бори за живота си, а други десет души бяха ранени, държавата започна да затяга контрола над таксиметровите услуги.

В петък сутринта транспортният министър Данаил Папазов заяви, че се променят правилата за даване на разрешителни за работа на таксиметрови шофьори, на които вече ще се правят досиета за нарушенията и ще минават на нов тип психотестове. За самите фирми, предлагащи такива услуги, пък ще се въведе патентен данък,, за да не укриват приходи.

По-късно от прокуратурата разпоредиха на Държавната агенция "Автомобилна администрация" и МВР да извършават проверки за това дали такситата спазват законите за автомобилните превози и за движение по пътищата.

Пред Нова телевизия Данаил Папазов обърна специално внимание върху употребата на алкохол от таксиджиите и предложи КАТ да започне да прави досиета за хората, хванати да карат пияни, за да не може те да карат таксита.

Според транспортния министър единствената причина за трагичния инцидент е превишената скорост, която по негова информация е била 100км/ч и това, че водачът не е могъл да се контролира, заради употребата на алкохол.

"Според мен един път употребявал алкохол водач не трябва да получава никога повече право на лиценз за каране на такси", заяви транспортният министър пред Нова телевизия и обясни, че ако се налага, ще бъдат направени и законодателни промени на това негово предложение.

"Когато се изпитва съответният шофьор, трябва да се промени методиката на психотеста. За да се провери този човек дали е агресивен на пътя, дали може да допусне употреба на алкохол и да управлява автомобил. Има си такива методики, които за съжаление в момента не се използват при нашата изпитна сесия, която образуваме, но това ще го направим", допълни министърът. Той сподели, че лично си е патил от агресивно шофиране на таксиджии и се е карал с тях. Другото му лошо и първо впечатление било, че повечето таксита са страшно мръсно.

По думите му всеки таксиметров шофьор трябва да има досие, в което да влизат всички негови нарушения, констатирани от КАТ. "Трябва да се следят точките, така че нашите специалисти, когато отидат да проверят, да видят, че този човек е допускал непрекъснато пет или шест нарушеня, които законово трябва да подлежи на санкции, и ако е употреба на алкохол, да бъде абсолютно забранено той повече да получава лиценз", посочи Папазов.

Според него агресията на пътя продължава заради ненаказаността. "Аз този случай лично ще го следя да видя какво ще бъде наказанието му на този шофьор. Според мен той е един чист убиец", заяви транспортният министър. "Някаква безнаказаност се усеща от много хора, които са на пътя", допълни той.

Папазов посочи още, че големите фирми за таксиметрови услуги трябва да имат собствена организация на контрола върху наетите от тях шофьори, да правят проверки и да внедрят системи за управление на качеството. Защото, по думите му, не може за всички 20 хиляди таксиджии да се осигурят проверяващи катаджии и дрегери.

"Второто направление, по което според мен трябва да се вземат много спешни мерки, е в тези фирми да бъде въведен патентният данък. Фирмите в момента служат като един буфер за неплащане на данъци. Тоест фирмата назначава хората, започва да работи и когато достигне един лимит, в който трябва да бъде регистрирана по ДДС, тя изчезва. Разбира се, това не се отнася за абсолютно всички фирми, но много такива случаи има", отбеляза още Данаил Папазов.

Като по-дългосрочни мерки за решаване на проблемите с пътния трафика той набеляза въвеждането на системи за управлението на уличното движение и промяна на градските транспортни системи.

Относно другия трагичен инцидент с катастрофата в Украйна на български автобус, превозващ деца от Беларус на лагер в Слънчев бряг" Папазов каза, че направената от транспортното ведомство проверка установила, че автобусът е минал технически преглед май месец. Той притежава совалково разрешително за тази линия, издадено е месец юни и важи до септември, шофьорите притежават необходимите документи, посочи министърът. Проверката по случая обаче ще продължи.

Споделяне
Още по темата
Още от България