Държавата спира безплатното саниране на частни жилища. Това става ясно от съобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Занапред се предвижда това да става с финансов механизъм. За целта се разработват кредитни пакети, така че да бъдат отпуснати нисколихвени заеми на собствениците с поносима месечна вноска за погасяването им, се казва в съобщението на МРРБ.
През втория мандат правителството на ГЕРБ одобри Национална програма за енергийна ефективност, за която бяха отпуснати 2 млрд. лева от държавния бюджет. Със средствата бяха обновени над 2000 частни сгради.
На провелото се преди дни общо събрание на Националното сдружение на общините (НСОРБ) председателят му - кметът на Велико Търново Даниел Панов заяви, че акцент в преговорите с МРРБ остава продължаването на програмата за саниране на частните жилищни сгради. Той посочи, че "това е съвместното усилие на местната и централната власт, което е най-високо оценено от всички граждани, възползвали се от възможността за саниране".
Около 93 на сто от жилищните сгради у нас трябва да се обновят
МРРБ е направило подробен анализ за състоянието на жилищния сграден фонд у нас. Той показва, че само 7 на сто от сградите отговарят на изискванията за енергийна ефективност. Това означава, че имаме тежката задача останалите 93 на сто да ги обновим, казва Гергана Благиева, директор на дирекция "Жилищна политика" в МРРБ.
Анализът сочи, че 703 978 са обитаваните жилищни сгради, които имат нужда от подобряване на енергийната ефективност през следващите години. Докладът е изготвен от "Българо-австрийска консултантска компания" АД по поръчка на МРРБ. Същата компания е извършила и анализ на националния жилищен фонд. Целта е да бъдат предложени икономически ефективни политики и мерки за неговото обновяване.
Общият брой на обитаваните жилищни сгради е 1 365 898, но за около 25% от тях провеждането на подобни мерки не е целесъобразно, защото са от кирпич, камък, дърво и са амортизирани.
Според доклада нужда от саниране имат 645 756 еднофамилни къщи, 54 533 блока, 3200 сгради от семеен тип и 500 общежития. Общата им разгъната площ е 184 290 428 кв. м.
Препоръката е в периода до 2030 г. политиката за подобряване на енергийната ефективност да бъде приложена към всички групи жилища.
Сградите с лоши енергийни характеристики (класове Е, F и G) са 91% от необновените, като тези, при които разходът на енергия е най-висок, са 18%. От тях би трябвало да дойдат най-големите икономии на енергия, но практиката от досегашните програми показва, че съществуват редица пречки за реализация на процеса дори при 100% безвъзмездно финансиране. Голям е потенциалът при еднофамилните къщи - 42% от обновената площ до 2030 г. трябва да дойде именно от тях, се посочва още в доклада.
Препоръчва се създаване на "ветрило" от програми, насочени към решаване на различни проблеми и нужди. Например, отделни програми за саниране на блокове и на къщи, програма за подобряване на конструктивната устойчивост на сградите, преди въвеждането на мерки за енергийна ефективност, програми за въвеждане на единични мерки за енергийна ефективност, там където е невъзможно или нецесъобразно дълбоко обновяване и други. Според авторите на изследването това ще даде по-добри резултати от една програма, която се опитва да реши всички проблеми.
"Ветрило" от програми за обновяване
За това МРРБ е предложило разработването на комплекс от програми за енергийно обновяване на жилищния сграден фонд в страната. Предвижда се паралелното прилагане на програмите и поетапно изпълнение на мерките.
"Целта ни е до 2025 г. да има разработени мерки за енергийна ефективност, които да обхванат по-голямата част от сградния фонд, като след това ще продължи изпълнението на още мерки поетапно", казва Благиева.
По разчети на МРРБ се очаква до 2030 г. да бъдат обновени около една пета от 700-те хиляди обитавани жилищни сгради.
Предвижда се в бъдеще програмите да бъдат с финансов механизъм, което означава разработването на кредитни пакети, така че да бъдат отпуснати нисколихвени кредити на собствениците с поносима месечна вноска за погасяване на заемите, се казва в съобщението на МРРБ.
За да бъдат улеснени хората, се предвижда още регламентирането на т.нар. специализирани посредници. Те ще подпомагат целия процес по обновяване на сградите - от кандидатстването за финансиране до момента, в който се отчитат изпълнените мерки.
Промените в Закона за етажната собственост
За целта се подготвят промени и в Закона за управление на етажната собственост, с които да се засили ролята на професионалните домоуправители, които също могат да подпомогнат процеса на енергийно обновяване, казва Благиева.
Предвижда се домоуправителите на етажната собственост да бъдат вписани в специален регистър към МРРБ, след като преминат квалифицирано обучение, допълни тя.
По думите ѝ целта на измененията е да се създаде режим, който да предполага по-лесна комуникация в сградите в режим на етажна собственост.
В предстоящите промени на закона ще се разпише много подробно професионалното управление на сградите от частни фирми, дружества или юридически лица.
"Вписването в регистъра по някакъв начин ще гарантира, че когато хората си изберат определена фирма от него, домоуправителят ще предложи качествена услуга", казва Благиева пред телевизия "България он еър".
По думите ѝ е важно хората да разберат необходимостта от внедряване на мерки за енергийна ефективност, защото общите части са част от нашата собственост.
"Процентът идеални части в нотариалния акт са наша отговорност, трябва да се погрижим за него. Затова с промените в Закона за управление на етажната собственост първо ще създадем умения и механизми хората да погасяват редовно вноските, които се събират в етажната собственост за управление и поддържане. Трябва регулярно да постъпват и вноските за ремонт и обновяване на сградата. Трябва да създадем умения общите събрания да се провеждат по-безпроблемно, защото всеки знае че, когато се сложи обява за общо събрание, в деня на събранието отиват много малка част от хората, няма кворум и то се проваля", каза още Благиева.
Предвижда се още създаването и на т.нар. "едно гише" към общините, където да се дава безплатна консултация на хората за целия процес по обновяване на сградите.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
11 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
И защо с държавни пари ще подпомагаме частни сгради? Аз, и ежедневно стотици, си купуват нови сгради. Кой ги подпомага? А и т.нар. "саниране" беше пародия. Лепене на стериопор до първата буря.
Санирането на сградите беше една много полезна програма . Блокове достойни за филм на ужасите придобиха приветлив европейски вид , а жителите пестят разходи . Австрийците сметнаха, че ако си топлоизолират сградния фонд ще си спестят строителството на 3 средно големи ТЕЦ -а и ще дишат чист въздух и ще имат добър комфорт на обитаване и го направиха . Една част плаща собственика, а друга държавата .
Оправихме "нашите" хора с връзки, ливадите трябва да плащат. Този филм не сте ли го гледали?
Не може да слага край, щом веднъж е почнало безплатно така и трябва да продължи, не може за едни така ,за други иначе..
Е сега вече нали няма да е безплатно,вече поне ще си доволен че си плащаш,и няма държавата да го направи БЕЗПЛАТНО!
То е ясно - най-голяма част от общинските данъци се краде по линията на публично-частното "партньорство" - фирми с договори за сметопочистване, извозване и депониране, фирми за снегопочистване, фирми за асфалтиране, после за кърпене на дупки по улиците, фирми за доставка на материали и всякакви съоръжения...Голяма част от парите отиват за издръжка на неграмотна, корумпирана и главно нищоправеща общинска администрация.А иначе данъците върху колите и имотите са наистина малки, ама не трябва да се …
увеличават при този процент на кражби (над 75%).България все повече се връща в периода на средновековието - преди възникване на модерното градоустройство - вече само няколко големи града и при това само централните им части имат тротоари. Навсякъде тротоарите малко по малко изчезват - разбити, задръстени от стари коли, обраснали в храсталаци, треволяци, а някъде и издънкова дървесна растителност.
Всички собственици плащат данък за апартамента на общината, а какво получава насреща? Къде отиват тези пари?
Реално погледнато "безплатното" саниране досега не е съвсем безплатно. Ако не бяха завишените 2-3 пъти цени на материали и труд от близките до ГЕРБ строителни фирми е можело да бъдат санирани 2-3 пъти повече апартаменти. Ощетените по този начин собственици са си платили индиректно санирането. "Видимите резултати" на мутренското управление.
В цивилизованите страни има данъчни облекчения. Например общините да не изискват данъци за 5 години от собствениците на жилиша, които ще се санират, а държавата да плати дължимите суми на общините вместо собствениците. Т.е. ако един среден апартамент праща 150 лв данък годишно, само за 750 лв цена за държавата, това жилище ще се окаже санирано. Тиквата (ако не беше крадлива) можеше да почне с тази система още от самото начало