Държавата спря преговорите за магистрала “Тракия”

Държавата спря преговорите за магистрала “Тракия”

Преговорите между МРРБ и българо- португалския консорциум, с който бе подписана концесията за магистрала "Тракия", вероятно са провалени. Това каза във вторник пред журналисти заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Савин Ковачев.

Предогоряването на сключената миналата пролет сделка за 800 млн. евро се проваля, защото португалските фирми не са отстъпили от клаузата за държавната помощ.

Политическото решение за преразглеждане на концесията бе взето от новото правителство, доминирано от БСП, която преди изборите обеща да ревизира сделката като неизгодна, непрозрачна и корупционна.

Според концесионния договор, сключен от предишното правителство на НДСВ и ДПС, държавата се задължава да поеме покриването на ангажимента към банката и да плаща сумите по кредита, ако избраният португалско-български консорциум фалира.

Много голяма е опасността фирмата - концесионер да фалира, ако трафикът падне рязко под нормата, върху която е изграден финансовият модел на концесията, коментира Савин Ковачев. Рискът е голям особено при португалските фирми, защото капиталът им е 1,1 млн.евро, каза заместник-министърът на регионалното развитие. Този ангажимент на държавата представлява държавна помощ според Евростат, припомни Савин Ковачев, който бе заместник-министър и при предишното правителство и участва в подготовката на договора.

Във вторник Ковачев уточни, че поетият държавен ангажимент към търговската банка не е прецедент и той се е запознал с договори за концесия в държави от ЕС, в които има същата клауза. Зам.-министърът не уточни как в договора за отсечката от Калотина до Бургас тази клауза представлява проблем за България, а за другите страни тя не е такава.

Ковачев и в момента е член на работната група, която преговаря с  португалско-българския консорциум за промяна на клаузи в договора. Той каза, че е предоставил мнението си на правителството, което трябва да вземе окончателно решение.  

Преговорите са приключили още на 10 октомври. Предложението вече е дадено и се очаква МС да потвърди или промени концесията.

Савин Ковачев каза, че португалците са искали повишаване на договорената цена от 2,7 милиона евро на километър от магистралата на 3,5 млн.евро.

Преди месец Mediapool научи, че правителството е предложило 10 промени в договора и че желанието е концесионерът да се откаже сам от сделката и да не съди държавата за пропуснати ползи.

Според запознати, затишието около концесията на автомагистралната отсечка е желанието на социалистите строителството на магистралата да се поеме от близките до тях фирми - “Главболгарстрой” и “Мостстрой”. И двете фирми, особено втората - собственост на хазартния бос Васил Божков, бяха изтласкани от строителството на големите магистрални обекти при управлението на НДСВ. 

Според Георги Ченев, българският представител на трите португалски фирми,  цената за дострояване на “Тракия” не е била предмет на преговорите. Консорциумът се е съгласил с всички искания от българска страна. Ченев уточни по повод последните изявления на Савин Ковачев, че преговорите действително са били прекратени на 10 октомври, но от страна на правителството. Концесионерът е изпратил няколко писма до премиера Сергей Станишев с искане те да се продължат, но до този момент не са получили отговор. Въпреки това португалците не са се отказали от концесията.

Договорът за концесията на отсечката всъщност не е толкова лош и може да се ползва за база при договаряне на следващата концесия, призна Ковачев.  Той каза, че все още не е взето решение дали строителството на “Тракия” ще се довършва “на парче” чрез възлагане на строителни договори или отново чрез обявяване на концесия. 

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес