Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата спря преговорите за магистрала “Тракия”

42 коментара
Държавата спря преговорите за магистрала “Тракия”

Преговорите между МРРБ и българо- португалския консорциум, с който бе подписана концесията за магистрала "Тракия", вероятно са провалени. Това каза във вторник пред журналисти заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Савин Ковачев.

Предогоряването на сключената миналата пролет сделка за 800 млн. евро се проваля, защото португалските фирми не са отстъпили от клаузата за държавната помощ.

Политическото решение за преразглеждане на концесията бе взето от новото правителство, доминирано от БСП, която преди изборите обеща да ревизира сделката като неизгодна, непрозрачна и корупционна.

Според концесионния договор, сключен от предишното правителство на НДСВ и ДПС, държавата се задължава да поеме покриването на ангажимента към банката и да плаща сумите по кредита, ако избраният португалско-български консорциум фалира.

Много голяма е опасността фирмата - концесионер да фалира, ако трафикът падне рязко под нормата, върху която е изграден финансовият модел на концесията, коментира Савин Ковачев. Рискът е голям особено при португалските фирми, защото капиталът им е 1,1 млн.евро, каза заместник-министърът на регионалното развитие. Този ангажимент на държавата представлява държавна помощ според Евростат, припомни Савин Ковачев, който бе заместник-министър и при предишното правителство и участва в подготовката на договора.

Във вторник Ковачев уточни, че поетият държавен ангажимент към търговската банка не е прецедент и той се е запознал с договори за концесия в държави от ЕС, в които има същата клауза. Зам.-министърът не уточни как в договора за отсечката от Калотина до Бургас тази клауза представлява проблем за България, а за другите страни тя не е такава.

Ковачев и в момента е член на работната група, която преговаря с  португалско-българския консорциум за промяна на клаузи в договора. Той каза, че е предоставил мнението си на правителството, което трябва да вземе окончателно решение.  

Преговорите са приключили още на 10 октомври. Предложението вече е дадено и се очаква МС да потвърди или промени концесията.

Савин Ковачев каза, че португалците са искали повишаване на договорената цена от 2,7 милиона евро на километър от магистралата на 3,5 млн.евро.

Преди месец Mediapool научи, че правителството е предложило 10 промени в договора и че желанието е концесионерът да се откаже сам от сделката и да не съди държавата за пропуснати ползи.

Според запознати, затишието около концесията на автомагистралната отсечка е желанието на социалистите строителството на магистралата да се поеме от близките до тях фирми - “Главболгарстрой” и “Мостстрой”. И двете фирми, особено втората - собственост на хазартния бос Васил Божков, бяха изтласкани от строителството на големите магистрални обекти при управлението на НДСВ. 

Според Георги Ченев, българският представител на трите португалски фирми,  цената за дострояване на “Тракия” не е била предмет на преговорите. Консорциумът се е съгласил с всички искания от българска страна. Ченев уточни по повод последните изявления на Савин Ковачев, че преговорите действително са били прекратени на 10 октомври, но от страна на правителството. Концесионерът е изпратил няколко писма до премиера Сергей Станишев с искане те да се продължат, но до този момент не са получили отговор. Въпреки това португалците не са се отказали от концесията.

Договорът за концесията на отсечката всъщност не е толкова лош и може да се ползва за база при договаряне на следващата концесия, призна Ковачев.  Той каза, че все още не е взето решение дали строителството на “Тракия” ще се довършва “на парче” чрез възлагане на строителни договори или отново чрез обявяване на концесия. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

42 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. няма 6-5
    #42

    "Тракия" е само една от многобройните далавери на Симеон от Мадрид - всички помним управлението му. Е, ще приемем ли безропотно награждаването му с най-високото френско държавно отличие - ордена на Почетния легион? Не е ли цинично ССКГ да бъде отличен за особените му заслуги "за възстановяването на демокрацията в България(?!), за изграждането на новия й облик, за членството й в НАТО и ЕС и за достойнството на частния му живот(?!?!)"? Пак ли ще си кютаме, при положение, че това е подгравка с българските

  2. ИАП
    #41

    Главна вина има правителството на Симеон.Лакейте са Церовски и Велико Желев - безкруполни престъпници и крадци.Ако се провери далаверата на В.Желев от пътищата и концесията ще падне атомна бомба в медиите - всички ще ахнат как за 1 година може да постигнеш толкова колкото Вальо топлото не можа за 10 години.И прокуратура и иконом.полиция имат данни защо се мълчи - няма отговор или се плаща яко като Софиянски.Просто медиите знаят как се изкарват лесни пари от бивши държавни служители.Но лицето В.Желев

  3. Ivan Petrov
    #40

    Eto tova e edna dobra novina! Da vidim samo nuestoikite deto shte se plashtat kakvi shte sa. Rabotata mia otiva kato s BGA Balkan.

  4. експерт
    #39

    ха сега, нали комисията по конкуренцията определи, че при концесията няма държавна помощ ! А Брюксел казал, че има. Защо плащаме депутатски заплати на тези послушковци -комисарите от КЗК???

  5. Въпрос
    #38

    Сакс, какво ще кажеш? Няма ли да благодариш на Министерския съвет?

  6. Сави
    #37

    Не сте сам господине във вашето становище относно престъпното управление. Кобурга заграби български земи за 100- ци милиони евро и скоро ще му ги узаконят по давност. Т.е., който краде наедро и успява да задържи окраденото до 5 години след това става негово. Педставяте ли си каква наглост в България. Милен Велчев заради свои и на приятели комисионни увеличи дълга на България с 1милиард, мисля, че са лева, а може и евро да са, и той депутат, невинен, кове закони, а Софиянски, наглата му мутра същият бандит като по-горе описаните. И ми разправят някои, че Борис Велчев различен от Филчев. Същото безхаберие, разликата е, че е по-възпитан, не псува журналистките и не говори глупости по телефона.

  7. Баба Яга
    #36

    Ти си по-тъп от тапир. Докато има такива като тебе, ще сме на този хал.Как го измисли, че тоя бандит, твой любим цар, прави нещо за България? Досега само прави за собственото и на синовете си благо.

  8. Mito
    #35

    Are stiga s traq magistrala. 3 prawitelstwa se izrediha i edna magistrala ne mojem da zawur6im. KAk moje ws prawitelstwa da sa tolkowa korumpirani i al4nia!!!Za smqh stanahme, 20 godini edna magistrala!!!DAno sl o6te 20 da e gotowa!

  9. Free Thinker
    #34

    и съответно подставените фирми на сина му са в неизгодни позицияособено след оливането с неизгодни за нас условия и реакцията от Европа, а и поради разкрития за Симеон покрай негови италиански височайши роднини

  10. Rezon
    #33

    Определено този Ковачев манипулира общественото мнение!Не е нормална ситуацията едната страна да говори пред медиите)Ковачев), че преговорите са се провалили, а другата страна вече повече от 45 дена да не знае за това.Що не им заврат опашките в техните мошенически задници?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.