Държавата търси консултант за прехода от винетки към тол-такси

Държавата търси консултант за прехода от винетки към тол-такси

Година и девет месеца след първия ѝ анонс процедурата за избор на консултант за въвеждането на електронна тол-система, която да замени сегашните винетки, е факт. Това става ясно от съобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Не е ясно какво е забавило поръчката толкова дълго, при положение, че тя беше планирана от предишния регионален министър и настоящ президент Росен Плевнелиев за началото на 2011 г.

"България няма ноу-хауто. Ще намерим консултант, който ще провери всички системи и правила. Не искаме да правим и такава система при липсващи магистрали. Затова през 2012 година Министерски съвет ще вземе решение каква система, за кои части от пътищата на България и след това ще започне концесията”, каза Плевнелиев на 26 януари 2011 г. Той обясни тогава, че системата, която да таксува шофьорите според изминатото разстояние, ще е факт през 2015 – 2016 г.

Плевнелиев лансира идеята, че тол-системата ще се изгради на принципа на публично-частното партньорство, защото е "скъпо упражнение" – от порядъка на няколкостотин милиона. В последствие стана ясно, че държавата сама ще плати за системата, която ще се внедрява поетапно. Сегашните винетни стикери ще отпаднат първо за тежкотоварните камиони, тъй като и сега България е критикувана за несправедливата винетна система. Винетките за камионите са внушително по-скъпи от тези за леките коли, а таксата е еднаква без значение дали автомобилът изминава 5 или 500 километра. Идеята е стикерите за тировете да се заменят с т.нар. електронни винетки – устройства, които засичат изминатите километри и отчитат таксата за тях.

Според обявата на МРРБ бъдещият консултант трябва да анализира възможностите и вариантите за въвеждането на електронната тол-система, да изработи стратегия, бизнес модел и финансово планиране за внедряването ѝ. Консултантът също така трябва да подготви провеждането на търг за доставка на оборудване за събиране на тол-такси, ще тества качеството ѝ и ще съветва властите още шест месеца след внедряване на системата. Срокът за изпълнение на всички тези ангажименти е 3 години, което означава, че през пролетта на 2015 г. т.нар. електронни винетки ще заменят сегашните стикери. Прогнозната стойност на договора с консултанта е 5 млн. лв. с ДДС, които ще са от Оперативна програма "Транспорт".

От обявлението става ясно, че ще бъде предпочетена икономически най-изгодната оферта, а не най-евтината. Регионалното министерство е заложило високи изисквания към кандидатите – оборотът от предходните три години трябва да е не по-малко от 12.3 млн. лева, а оборотът от поръчки, сходна с обявената, трябва да е минимум 2 млн. лева. Това автоматично изключва местните консултантски компании. Те имат шанс само в обединение с чужд партньор. Консултантът трябва да се застрахован за професионална отговорност за поне 4 млн. лв.

В края на 2011 г. шефът на пътната агенция Лазар Лазаров обясни, че България ще избере най-вероятно електронна GPS-система за тол такси. Другите варианти са пропускателни пунктове с бариери, където се плаща такса за преминаване по магистралата или телепас – електронно устройство подобно на винетка, само че вътре с чип, което се залепва на предното стъкло и при преминаването на портална рамка се теглят пари.

Тол-системата ще заработи първо за транзитно преминаващите товарни превози, след това е локалният товарен трафик, а леките коли ще се оборудват с такива устройства последни.

Споделяне
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?