Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата търси консултант за прехода от винетки към тол-такси

7 коментара
Държавата търси консултант за прехода от винетки към тол-такси

Година и девет месеца след първия ѝ анонс процедурата за избор на консултант за въвеждането на електронна тол-система, която да замени сегашните винетки, е факт. Това става ясно от съобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Не е ясно какво е забавило поръчката толкова дълго, при положение, че тя беше планирана от предишния регионален министър и настоящ президент Росен Плевнелиев за началото на 2011 г.

"България няма ноу-хауто. Ще намерим консултант, който ще провери всички системи и правила. Не искаме да правим и такава система при липсващи магистрали. Затова през 2012 година Министерски съвет ще вземе решение каква система, за кои части от пътищата на България и след това ще започне концесията”, каза Плевнелиев на 26 януари 2011 г. Той обясни тогава, че системата, която да таксува шофьорите според изминатото разстояние, ще е факт през 2015 – 2016 г.

Плевнелиев лансира идеята, че тол-системата ще се изгради на принципа на публично-частното партньорство, защото е "скъпо упражнение" – от порядъка на няколкостотин милиона. В последствие стана ясно, че държавата сама ще плати за системата, която ще се внедрява поетапно. Сегашните винетни стикери ще отпаднат първо за тежкотоварните камиони, тъй като и сега България е критикувана за несправедливата винетна система. Винетките за камионите са внушително по-скъпи от тези за леките коли, а таксата е еднаква без значение дали автомобилът изминава 5 или 500 километра. Идеята е стикерите за тировете да се заменят с т.нар. електронни винетки – устройства, които засичат изминатите километри и отчитат таксата за тях.

Според обявата на МРРБ бъдещият консултант трябва да анализира възможностите и вариантите за въвеждането на електронната тол-система, да изработи стратегия, бизнес модел и финансово планиране за внедряването ѝ. Консултантът също така трябва да подготви провеждането на търг за доставка на оборудване за събиране на тол-такси, ще тества качеството ѝ и ще съветва властите още шест месеца след внедряване на системата. Срокът за изпълнение на всички тези ангажименти е 3 години, което означава, че през пролетта на 2015 г. т.нар. електронни винетки ще заменят сегашните стикери. Прогнозната стойност на договора с консултанта е 5 млн. лв. с ДДС, които ще са от Оперативна програма "Транспорт".

От обявлението става ясно, че ще бъде предпочетена икономически най-изгодната оферта, а не най-евтината. Регионалното министерство е заложило високи изисквания към кандидатите – оборотът от предходните три години трябва да е не по-малко от 12.3 млн. лева, а оборотът от поръчки, сходна с обявената, трябва да е минимум 2 млн. лева. Това автоматично изключва местните консултантски компании. Те имат шанс само в обединение с чужд партньор. Консултантът трябва да се застрахован за професионална отговорност за поне 4 млн. лв.

В края на 2011 г. шефът на пътната агенция Лазар Лазаров обясни, че България ще избере най-вероятно електронна GPS-система за тол такси. Другите варианти са пропускателни пунктове с бариери, където се плаща такса за преминаване по магистралата или телепас – електронно устройство подобно на винетка, само че вътре с чип, което се залепва на предното стъкло и при преминаването на портална рамка се теглят пари.

Тол-системата ще заработи първо за транзитно преминаващите товарни превози, след това е локалният товарен трафик, а леките коли ще се оборудват с такива устройства последни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #7

    По стар български обичай ще ни накарат да плащаме хем винетки,хем тол-такси.

  2. Анонимен
    #6

    Най-сигурния начин да се обърка една пътна мрежа е инсталирането на тол-такси. В Америка те създават километрични опашки и водят до абсурда човек да чака по един час, за да плати някакви си стотинки за ползването на пътя. Ако се направи един истински анализ, който отчита не само интереса на пътното дружество но и този на потребителя, ще стане ясно че нанесените икономически вреди от безсмисленото чакане са безкрайно по-големи от приходите от тол-а, но явно в министерството вече имат свой човек на който да концесионират най-доходните пътища. Министри и управленци нещастни, които продадохте народа ни, вие сте толкова некадърни, че дори не можахте да му вземете цената, колкото струва!

  3. Анонимен
    #5

    Пак ще има чакане по километрични опашки на будките за плащане на тол таксите. Вижте Сърбия. В Австрия, Германия, Белгия и т.н. няма тол такси и имат прекрасни пътища.

  4. Анонимен
    #4

    И сега транзитните товари плащат на границата за преминаването през българските пътища.А къде са и на какво ниво са магистралите ни?Пак каруцата е преди магарето. Нека първо постройм и поддържаме нормално магистралната мрежа, пък после да изграждаме систева за платено преминаване. До сега поне 3 -4пъти ГУП и МРРБ са финансирали такива проучвания, без да има нужда от тях.Това е излищен разход, даден на подбрани фирми даром,и с корупционна цел.

  5. Анонимен
    #3

    Това е много характерно за сегашния ни президент и бивш министър на регионалното развитие и благоустройството - да започва неща, които по едни или други причини изобщо да не завършва. За мен той е само един псевдо държавен глава.

  6. Анонимен
    #2

    На Росен Плевнелиев кой ще му оправя кашите? Той се измъкна - стана президент, ама някой зад него трябва да духа супата. Аз не го харесвам като президент, откровено мога даго заявя - не мога дори жена си да накара да отиде с него, както сега например е в Щатите.

  7. Анонимен
    #1

    "Vidjala jabata, che podkovavat konja, i tja si vdignala kraka." Ili: " Vsichko Mara vtasala, samo se ne poresala". Ei, tija maloumnizi savsem zatriha darjavata!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.