Държавата търси спешно 41 млн. eвро за германските мотриси на БДЖ

Банката за развитие отпуска парите, иначе 25 нови влакове отиват за продажба

Държавата търси спешно 41 млн. eвро за германските мотриси на БДЖ

Държавата търси спешно 41 млн. евро, за да спаси 25 мотрисни влакове "Дезиро" от продажба. Влаковете са купени от БДЖ със заем от германската банка KfW, но заради просрочени плащания в размер на 41 млн. евро, машините може скоро да сменят собственика си. Това стана ясно от думите на Владимир Владимиров от директорския борд на "Холдинг БДЖ" пред Mediapool.

 

Вариант за излизане от ситуацията е заем от Българската банка за развитие (ББР), който да покрие просрочието от 41 млн. евро. Темата е обсъждана на правителственото заседание в сряда, когато министрите са се запознали с поредното предупреждение на KfW, че ще обяви 25 от общо 50-те закупени мотриси за продажба. Премиерът Бойко Борисов е предложил дълговете на БДЖ да се финансират временно от ББР.

 

"Като свършим заседанието ще дойдете с Влади Горанов (заместник-министър на финансите) за влаковете на "Сименс" (електрическите мотриси са произведени от "Сименс"). Проблемът става много сериозен. Просто наследството на Станишев е такова, че е ужасяващо – и години да минат, и десетилетия, сигурно ще ни висят още на врата. Но това, което ми се вижда като най-работещ вариант, е през Българската банка за развитие да видим поне за просрочените плащания да ви дадем заем да платите. Но това трябва още днес да влезеш в преговори с тях, да се въвлече и Влади Горанов, ако трябва – и Николай Младенов и в тая криза да почнем да плащаме и тия вересии. Не виждам друг начин", казва Борисов по време на заседанието на Министерския съвет.

 

Правителствената пресслужба разпространи съобщение след срещата, че България ще поднови преговорите за разсрочване на задълженията към KfW. При положение, че Банката за развитие отпусне парите за закъснелите плащания по заема за влаковете, те ще ѝ се възстановят с парите от приватизацията на "БДЖ Товарни превози". Новата оценка на дружеството е под 100 млн. лв. по информация на Агенцията за приватизация. Плановете са държавното дружество да бъде продадено до края на годината.

 

Ако цялата сума от продажбата отиде за мотрисите обаче, БДЖ ще трябва да се прости окончателно с идеята, че ще ѝ останат средства за съфинансиране на нов заем от Световната банка за възстановяване и развитие. Всъщност, тези идеи на ръководството на БДЖ вече са тотално попарени от финансовия министър Симеон Дянков, който при представянето на бюджет 2013, каза че нови заеми за железницата са невъзможни. Единствените пари, с които БДЖ ще разполагат извън субсидията за социална услуга (170 млн. лв.) и капиталов трансфер от около 20 млн. лева, са парите от приватизация на товарните превози, заяви Дянков.

 

Мотрисите "Дезиро" са 50 и с тях се обслужват най-натоварените крайградски маршрути. Ако германската банка изпълни заплахата си да продаде 25 от тях, железницата на практика остава без половината от новия си подвижен състав. И то в момент, когато половината от старите ѝ пътнически вагони са извадени от употреба за проверки и ремонт. Заемът от КfW – 190 млн. евро, бе изтеглен от БДЖ през 2005 г., по времето, когато Николай Василев беше транспортен министър. Около 240 млн. лева от тях все още са неизплатени.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?