Поради липса на кандидати

Държавата удължи срока за концесията на летище "Пловдив" за трети път

Държавата удължи срока за концесията на летище "Пловдив" за трети път

В разразилата се коронакриза и ударът, който нанесе върху пътуванията няма желаещи за концесията на летище "Пловдив". Това е причината Министерството на транспорта да удължи за пореден път срокът за подаване на оферти. Новият краен срок е 25 февруари 2021 г.

Това е третото удължаване на втората процедура, която започна в края на февруари 2020 г., малко преди страната да бъде поставена в извънредно положение. Първият срок изтече през април, вторият през юли, а третият в края на ноември.

Кабинетът изпусна възможността да даде летището на концесия още през 2018 г., когато имаше двама кандидати. За победител в надпреварата беше обявен китайско-холандски консорциум, който в последствие се отказа. 

Вторият класиран – българското обединение между "Тракия икономическа зона" и автотранспортната компания ПИМК обещаваше да вложи в развитието на летището 130 млн. лв. през следващите 35 години. Тяхната оферта получи дори подкрепа от местната власт, но по правителството се полакоми и не сключи договор с втория класиран. 

Официалният мотив беше, че е по-добре процедурата да се проведе по новия Закон за концесиите, но неофициално спекулациите бяха други. Връхлитането на пандемията от Covid-19, която никой не бе предвидил, сега намирането на концесионер вече е трудна задача.

Новата концесионна процедура на летището в Пловдив е с по-занижени изисквания към кандидатите, но с претенция за повече инвестиции спрямо провалилата се.  

Сега държавата иска да получи еднократно плащане от 150 000 лв. без ДДС в началото на концесията.  Търсеното минимално възнаграждение изглежда същото както при предишната процедура. То ще е с фиксирана и променлива част. Фиксираното концесионно възнаграждение е не по-малко от 100 000 лв. без ДДС годишно, а плаващото - не по-малка от 5% от общия размер на нетните приходи от всички дейности на летището. Минималните очаквани инвестиции са 100 млн. лв.

Оценява се, че за 35 години на концесията бъдещият концесионер ще може да събере поне 100 млн. европриходи, като с възможните удължавания те могат да достигнат 132 млн. евро при 4% дисконтов процент.

Изискванията към бъдещия концесионер са да повиши носимоспособността на пистата и на пътеките за рулиране, за да могат да кацат по-големи и тежки самолети. Да построи карго терминал с перон и поне 3 стоянки, да разшири съществуващия паркинг, страничните ивици на безопасност на пистата, да построи нова ограда с видеонаблюдение на нея, нова отводнителна система, хангари и т.н.

От кандидатите се изисква още да са оперирали поне едно международно летище с минимум 450 000 души пътникопоток за не по-малко от 5 години през последните 10. Да са с регистриран капитал поне 1 млн. лв., а балансовата стойност на дълготрайните активи за последните 3 години да е поне 40 млн. лв.

Споделяне

Още от Бизнес

Трябва ли да се приеме гласуване по пощата и видеонаблюдение в секциите?