Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата вади 41 млн. лева за компрометирани пътни проекти по ФАР

4 коментара
Държавата вади 41 млн. лева за компрометирани пътни проекти по ФАР

От “опоскания“ по думите на премиера Бойко Борисов държавен бюджет се намериха 41 млн. лева за компрометирани пътни проекти по ФАР, за които Европейската комисия отказа да плаща. Това става ясно от решение на правителството, взето на редовното му заседание в сряда.

Финансовото министерство ще преведе парите на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), което управлява проектите, след като Агенция "Пътна инфраструктура" премина на негово подчинение. От правителството така и не успяха да обяснят откъде точно ще се вземат парите, след като бюджетите на всички ведомства са на червено, според изнасяните от министрите данни.

Това е поредният случай от последните седмици, в който "на магия" се вадят пари, за да се довършат замразени проекти във ведомството на Росен Плевнелиев. Близо милион получи община Благоевград за спрян ВиК проект, 5 млн. бяха обещани от премиера за дострояването на пътен възел "Качица" във Велико Търново.

Проблемните десет пътни проекта бяха замразени миналата година. Парите за тях от Европа бяха 32 млн. евро, които изгубихме безвъзвратно след като ЕК отне акредитацията на агенцията по ФАР заради системни нарушения. Сключването на договори по проектите обаче продължи за сметка на държавния бюджет.

Десетте компрометирани проекта

Нито един от десетте проекта не се изпълнява по график, а някои от тях са сериозно оскъпени.

Един от тях е проект за рехабилитацията и частичната реконструкция на път през Банско и Гоце Делчев до Садово. Проектът се изпълнява от гръцката фирма "Продефтики", консултант е ВСЕОМ - Франция. Проектът не е оскъпен, а закъснява с над 4 месеца. Началото на строителството е 30 март 2005 г. Стойността е 10.301 млн. евро. Държавата заяви, че иска да развали договора с "Продефтики", както и да получи компенсации за забавянето, след което ще обяви нов търг за изпълнител. Казусът ще се реши от арбитражния съд в Париж.

Друг проект е за строителството на втората тунелна тръба на път Е79 при Дупница, която вече функционира. Тунелът бе завършен със сериозно закъснение и оскъпяване за сметка на държавата. Проектът се изпълняваше от турския консорциум TINSA - ERKO, супервайзър бе британската "Мот Макдоналд".

Още един от проблемните проекти е този за строителството на подходен път към нов граничен пункт от Рудозем към Ксанти. Обектът се изпълнява от българско-австрийския консорциум "Рудозем". В него главен изпълнител е "Щрабаг", Австрия, а партньори са "Инжстрой София" АД и "Виастрой-инженеринг" ООД. Строителството е започнало на 20 юни 2005 г., обектът трябваше да бъде завършен до края на юни 2008 г., закъснението е над 12 месеца, а оскъпяването - 0.776 млн. евро. Договорната стойността на проекта е 7.716 млн. евро, допълнителното финансиране е една единайсета от основната цена. Супервайзър е консорциум от белгийската "Сафеж" и италианската IRD Engeneering и фирмата Prospective Management Overseas.

Друг проект е на рехабилитацията на път II-34 в участъка Плевен – Никопол. Изпълнител на обекта е "Пи Ес Ай" АД - Стара Загора, а консултант е френската "Сафеж" в обединение с италианската IRD Engeneering и "Пътконсулт 2000", България. Цената на строителството е 12.510 млн. евро.

Останалите проекти

Сред тях са строежът на път от Ново село до магистрала "Марица" за 11.676 млн. евро. Изпълнител е консорциум "Пътни строежи и Мостстрой" – България, изграждането на 3 км път от трасето на I-9 (Е-87) Малко Търново - ГКПП с Турция, като в него попада и доизграждане на участък на обхода на Малко Търново. Изпълнител е компанията "REIMO a.s. - Чехия".

Рехабилитацията на път II-86 Соколовци – Смолян – Средногорци се изпълнява от Сдружение "Ентехнос", с лидер гръцката "ENTECHNOS" S.A. и партньори: ACTIS" S.A. - Гърция, "АМ Черно море" АД – България.

Ремонтът на път II-81 от Монтана до Лом се извършва от "Пътстрой - 92 АД – България", а рехабилитацията и частичната реконструкция на път II-19 участък Симитли - Разлог – Садово се изпълнява от консорциум "Месста"-България и надзор на "BCEOM" - Франция.

Повишаване на безопасността на отсечка от 100 км на път E-79, Дупница – Кулата.

"За приключване на всички строително-монтажни работи по проектите и опазване живота и здравето на хората правителството разреши те да бъдат финансирани от агенция "Пътна инфраструктура" чрез бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството", се казва в съобщение на правителството.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 07
    #5

    магистраламръсни лайна.и!!!Хитрите гърци с европейски страни си направиха магистралите, а наште дрънкала и крадци плачат за Пиночет..пусти Калашник на авто..

  2. гражданин
    #4

    Докато не настъпи истинска промяна в държавата,ние, потърпевшите, ще плащаме верисиите на родната мафия, която печели всички обществени поръчки за стотици милиони,без да изпълни в срок и качествено работата, за която е получила нашите пари.Кога най-после ще въведем истински граждански контрол в цялата държава, за да спрем тези беззакония?

  3. д-р Зенгинова
    #3

    Н.В. Цар Симеон II и г-н Станишев построиха доста километри по магистрала Тракия, около Стара Загора и Бургас. Истината е в Царя ни! Долу Костов!

  4. инж - пътищар
    #1

    Тези проекти са изоставени от правителството Сер - гея, когато той отговаряше за НАПИ.За да не остават недовършени или закъснялите проекти, трябва да метем буклука на предишното правителство!!По добре да се доплати и завърши, за да влезе в употреба обекта.Сер -гея на съд за престъпно безделие!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.