Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата залага на публично-частни търговски аташета поради липса на пари

Министерството на икономиката съкращава мисии в чужбина, отваря нови в Дубай и Риад с помощта на бизнеса

3 коментара
Снимка: БГНЕС

Министерството на икономиката ще съкращава търговски мисии в чужбина заради свиване на бюджета. Нови ще се отварят с помощта на бизнеса на принципа на публично-частното партньорство – държавата дава дипломатически статут, а бизнесът плаща заплатите на аташетата. Това съобщи министърът на икономиката Божидар Лукарски по време на редовната си годишна среща с търговските ни представители зад граница.

Към момента страната ни е командировала 66 външно-търговски представители в 45 държави по света. От тях 27 са в европейски страни. Издръжката им струва средно около 6.5 млн. лв. годишно през последните пет години, като за тази година планирания бюджет е 5.8 млн. лв., сочат данните на Министерството на икономиката.

Въпреки, че присъстващите очакваха да чуят с кого ще се раздели Лукарски, икономическият министър отказа да съобщи, позовавайки се на неприкосновеността на личните данни.

Неофициално беше съобщено, че единият от българските представители в мисията ни в Москва, чийто мандат изтича, няма да получи нов мандат. Смяна ще има и в търговската ни мисия в Минск.

"Не искам да са 100, а във всички държави"

Преди време проучване на Министерството на икономиката сред членовете на четирите национално представителни работодателски организации у нас – КРИБ, БТПП, АИКБ и БСК - показа, че са нужни поне 100 търговски аташета, които да помагат на българските фирми в намирането на нови пазари и бизнес партньори.

По този повод Лукарски коментира, че е добре, че му припомняме какво е казал преди време. "Не искам да са само 100 търговски аташета, а ако можех бих открил във всички държави по света, но финансовите ни възможности са ограничени", каза икономическият министър.

Новите мисии ще бъдат разкрити на перспективни пазари по предложение на бизнеса. Първите нови места са Дубай и Риад, посочи Лукарски.

Новият модел – бизнесът плаща, държавата дава статут

Търговските ни представителства в Саудитска арабия и Обединените арабски емирства ще бъдат разкрити на принципа на публично-частното партньорство. Най-общо новият модел изглежда така – бизнесът поема издръжката на търговското аташе, а държавата му дава статут на официален неин представител, като го командирова да я представлява в съответната страна с дипломатически паспорт и ранг.

Старт на този модел даде предходният икономически министър Драгомир Стойнев с откриването на такива мисии в Кайро, Хошимин и Ереван.

От страна на бизнеса има предложения още за Туркменистан и Алжир.

Номинациите за тези аташета идват от бизнеса и натрупаният досега опит показва, че формулата е успешна, коментира Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ). АИКБ плаща за аташетата в Хошимин и Кайро, на които е поставила конкретни задачи като реализиране на сделки и откриване на български заводи.

Данните на НСИ сочат, че за първото тримесечие на годината ръстът на българския износ към Египет е скочил с 91% на годишна база – от 55.3 млн. лв. на 105.6 млн. лв. За Виетнам резултатите са по-скромни, а базата по-ниска – увеличение на износа с 38.2% - от 8.9 млн. лв. през първото тримесечие на 2014 г. на 12.3 млн. лв. за същия период на тази година. За далечната азиатска страна обаче се отчитат българските инвестиции, които бяха направени – откриването на завод на трикотаж, както и на български цех за бутилиране на вино и коняк.

В арменската столица Ереван търговското аташе е изпратено от БТПП (в НСИ няма данни за износа на български стоки за Армения). До неотдавна мисия поддържаше и БСК в столицата на Йемен – Сана, но дейността му е временно преустановена заради обстановката в страната, обясниха от Министерството на икономиката.

Колкото и странно да звучи, въпреки неспирните държавни посещения в Катар например и твърденията на премиера Бойко Борисов как емирът е готов ей така просто да даде едни 200 млн. долара в знак за сериозността на намеренията им, страната ни към момента не планира да открие свое търговско представителство в богатата арабска страна, в която през 2022 г. ще се проведе световното първенство по футбол.

Без мандат за търговските аташета, търси се "местен, свестен и известен"

Обмисля се търговските аташета да нямат времеви мандат, съобщи още икономическият министър Божидар Лукарски. Този въпрос се обсъжда с външния ни министър Даниел Митов.

В момента търговските аташета имат четиригодишен мандат, както и дипломатите. Няма логика да бъдат сменени, след като четири години са градили връзки и контакти с нов, който тепърва ще прави тези неща, коментира Лукарски.

Местен, свестен и известен – така най-общо в очите на български бизнесмени трябва да изглежда търговското ни аташе в чужбина. Той трябва да е живял или да живее в съответната страна, да знае законодателството и възможностите за инвестиции, да се ползва с добра репутация и най-вече да има контактите с правителството и местния бизнес, за да подпомогне българските фирми.

Растящият износ е оценката за работата на аташета

Повишаването на износа с 12.3% за първите четири месеца на 2015 г. на годишна база е най-красноречивата оценка за работата на търговските ни представители зад граница, каза министър Лукарски.

Ръст на износ и инвестиции, увеличаване на чуждите туристи и активна работа с българските компании – организиране на бизнес форуми, съдействие за участие в международни изложения, информация за търгове. Това са основните критерии, по които икономическото министерство и бизнес организациите оценяват работата на службите по търговско-икономическите въпроси (СТИВ) към посолствата ни в чужбина.

Като цяло работата на търговските ни аташета се оценява положително от бизнеса.

Отличните оценки са скочили двойно – от 21%, когато стартира ежегодната класация на Българската търговско промишлена палата (БТПП) през 2011 г., на 46% сега. В същото време намалява броят на отказалите помощ до 5%. Константна величина през изминалите четири години остава мнението, че не се използват достатъчно услугите, които предлагат службите по търговско-икономическите въпроси зад граница и има какво още да се желае.

Най-много положителни отзиви от бизнеса са получили аташетата ни във Франкфурт, Лондон, Стокхолм, Париж, Букурещ и Делхи. За последните четири години членовете на БТПП отличиха работата на търговските ни мисии в Китай, Румъния, Германия, Виетнам, Украйна, Беларус, Гърция и Ливан. Кои са тазгодишните отличници ще стане ясно тази вечер.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #3
  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #2
  3. Филка Русофилка
    #1

    Хубаво, но не и че „в НСИ няма данни за износа на български стоки за Армения”. В НСИ има детайлни данни за търговията ни с абсолютно всички държави по света, но не всички ги публикува. Експертите на Лукарски ги получават от НСИ. На сайта на Министерството на икономиката има справки за двустранните търговско-икономически отношения по страни. Но не всички са еднакво подробни и актуални към момента. http://www.mi.government.bg/bg/themes/armeniya-345-333.html

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.