Държавен изпит за шофьор, школите само ще обучават

Нарушители и водачи със здравословни и психични проблеми ще минават периодични проверки

Държавен изпит за шофьор, школите само ще обучават

Запознаване от най-ранна детска възраст до завършването на гимназията с правилата за безопасно движение по пътищата. Засилване на теоретичната и практичната подготовка на кандидат-шофьорите и много ситна цедка при придобиването на свидетелство за управление на моторно-превозно средство. Изпитите да се провеждат от държавата на предварително фиксирани дати през годината, а не когато всяка школа си реши. Задължителни проверочни изпити за водачи, които системно извършват нарушения по пътищата и за които се установи, че имат здравословни или психични проблеми, но и отпадане на медицинските прегледи при подновяване на книжките за категории В, С и D.

Това предвижда концепция за обучение по безопасност на движението по пътищата, одобрена от правителството на заседанието му в сряда. Документът е разработен от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" заедно с браншовите и неправителствените организации в сектора.

Доколкото той е концепция, има още работа по детайлите на записаните намерения и практическото им приложение, обясни пред Mediapool председателят на агенцията Малина Крумова. По думите ѝ идеята е на пътя да има достатъчно добре подготвени и съзнателни шофьори, които заедно с пешеходците спазват правилата.

От забавачката до края на гимназията

Според концепцията сегашните минутки в часа на класния ръководител, отделени в училище на правилата за движение по пътищата, са недостатъчни и още в забавачката децата трябва да започнат да се обучават по подходящ начин как да се държат на улицата. Безопасно пресичане, разпознаване на пътните знаци и други знания трябва да бъдат надграждани във всеки един от класовете до завършването на средното образование, включително и чрез конкретни часове за техническо запознаване с устройството на автомобила.

За преминалите теоретично и практическо обучение в шофьорските школи се предвижда да се явяват на национални изпити, които ще се организират от държавата и ще се насрочват на определени дати, които ще са ясни предварително, а не както сега всеки център да си насрочва свои изпити, стана ясно от думите на Крумова.

Всеки, като приключи обучението си, ще може да се запише за полагането на такъв изпит, но школите също ще могат да правят това за своите курсисти. Целта е да се избегне неоснователното късане на кандидат-шофьори в школите, само за да бъдат принудени да записват допълнителни часове за обучение, както и да няма хора, които ще получат книжки без да имат съответните умения.

Лимит за правото на полагане на изпити

Планира се да има ограничение на броя на явяванията на листовки и финалното кормуване. Намерението е да са разрешени два или три теоретични и практични изпита в рамките на 6 или 12 месеца. Предстои да се прецизират срокът, в който може да се полагат изпитите и броят им. В момента и на листовки, и на кормуване всеки може да се явява неорганичен брой като валидността за признаване на преминатия изпит по теория е една година. Това ограничение, според агенцията, ще отсее само сериозните и отговорни кандидат-водачи.

Крумова коментира, че в идеалния случай тези промени няма да доведат до поскъпване на шофьорските курсове, а по-скоро ще доведат до вариативност на тарифите.

Без медицински, но с нови изпити при здравословни и психо проблеми

Предвижда се също така да се въведат задължителни проверочни изпити за водачи, допуснали определени по вид и/или брой нарушения на правилата за движение по пътищата, както и на такива с установени здравословни или психични проблеми, които застрашават безопасността по пътищата и създават предпоставки за произшествия. За нарушителите данните ще се вземат от наложените пътни глоби и проверките ще са според вида на нарушенията. Информацията за здравното и психичното състояние на водачите ще се взема от бъдещите електронни здравни досиета и регистрите на психиатриите при пълна защита на личните данни. При наличие на проблем, за който се прецени, че може да причини предпоставка за пътен инцидент, водачите ще бъдат подлагани на проверочни изпити.

При връзване на системите и достъпа по здравните досиета ще отпаднат изискваните медицински прегледи при подновяване на шофьорските книжки след изтичане на валидността им. В момента за категория В те са напълно проформа. За категориите С и D също има възможност за невярна здравна информация с изключение на психотестовете, на които задължително се явяват шофьорите на камиони и автобуси, дза да си подновят книжките.

Категоризация ще отсява школите

Концепцията предвижда също така да се въведе категоризация на учебните центрове според това за какви категории правоспособност предлагат обучение и дали то е само теоретично, само практическо или смесено. Вероятно категоризацията ще се извършва от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", но кой ще органът ще зависи от бъдещите документи, с които ще трябва да се облече изпълнението на сега приетия документ.

Агенцията "Безопасност на движението по пътищата" обяснява, че целта на тази категоризация е да се повиши максимално качеството на обучение.

"От съществуващите в момента близо 1000 учебни центъра не всички отговарят на изискванията, но големият им брой съществено затруднява упражняването на ефективен контрол върху дейността или го прави неефективен, което пък води до възможности за нелоялна конкуренция при обучението за придобиване на правоспособност за управление на МПС", отбелязва се в концепцията.

"Съществува практика инструктори да работят на трудов договор, например за два часа, но да извършват целодневно обучение от 8 часа. Налице са и случаи,при които инструктори в професионални училища, заети на пълен работен ден, работят и в частни учебни центрове (включително собствени). Това са системни слабости, които трябва да се преодолеят, ако се очаква системата да заработи ефективно, поставена върху етична основа, пише в документа.

Държавни полигони

От него става ясно, че ще се обмисля инвестирането в държавни мултиплекси с писти, трасета, полигони за определен вид шофиране, които да се използват от шофьорските школи. Допуска се и търсенето на стратегически инвеститори за изграждането на такава инфраструктура, като държавата подпомогне и насърчи развитието на спортни дейности, в които да бъдат въвлечени и професионално гъвкави и развити учебни центрове. Повече подробности по този въпрос обаче няма.

На заседанието с в сряда Министерският съвет прие и обобщен доклад за пътнотранспортната обстановка и безопасността на движението по пътищата за първото полугодие на 2020 г. Според него в този период са станали 2379 пътнотранспортни произшествия (ПТП) с пострадали, което е с 24% по-малко в сравнение с регистрираните данни за същия период през последните пет години (2015-2019 г.). През изследвания период се наблюдава намаление от близо 40% при броя на загиналите и 25% при броя ранени при пътнотранспортни инциденти, съобщиха от правителствената пресслужба.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?