Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавна фирма ще прави и управлява мрежата за съхранение на енергия

Батериите ще се дават под наем на ВЕИ, първите ще са готови в края на 2024 г., предвижда проектът за 1.563 млрд. лв.

11 коментара
Държавна фирма ще прави и управлява мрежата за съхранение на енергия

Проектът на правителството за изграждане на национална мрежа за съхранение на енергия с близо 1.563 млрд. лв. от плана за възстановяване и устойчивост предвижда създаването на държавна проектна компания до края на юни 2022 г. До края на септември тя трябва да е провела обществена поръчка или поръчки за доставка и инсталиране на батериите с капацитет на зареждане с 6 хил. МВтч, а първите съоръжения за една трета от предвидената за съхранение енергия да заработят до края на 2024 г. Те ще се отдават под наем за ползване от производители на възобновяема енергия като тарифите ще са ниски. Следващите две години трябва да се въвеждат батерии за по 2 хил. МВтч енергия.

Това сочи проектът, който бе публикуван от Министерството на финансите в петък, заедно с останалите в националния план за възстановяване и устойчивост, които са коригирани след консултации с Брюксел. Финално Европейската комисия – след две удължавания на срока, трябва да се произнесе по него на 15 март.

Проектът за изграждане на национална мрежа за съхранение на енергия бе представен преди месец, когато стана ясно също, че правителството иска да строи завод за производство на такива батерии, но за него ще търси частни инвеститори и дори бяха проведени разговори за това в САЩ с фирми от бранша. Обявената от вицепремиера и финансов министър Асен Василев идея беше с продукцията на този завод да се изгражда мрежата за съхранение на енергия и дори той да произвежда за европейските държави. Изграждането му край Стара Загора обаче провокира тежки спорове между управляващите и опозицията.

Според публикувания проект за националната батерийна мрежа, след като енергийното министерство регистрира проектна компания, която да получи нужните 1.562 млрд. лв. за инвестицията изцяло от ЕК, ще започне определянето на най-подходящите места за разполагане на тези батерии, за да бъдат свързани с държавната електропреносна и частните електроразпределителни мрежи. Те, както и енергийният регулатор, ще участват в избора на точките за свързване, които ще са съобразени и с ВЕИ проектите, които реално ще се възползват от възможността да съхраняват своята енергия в батериите. Една или повече обществени поръчки за доставка, инсталиране и въвеждане в експлоатация на съоръженията за съхранение, както и поддръжка и утилизация на батериите, трябва да бъдат приключени до края на септември 2022 г., което е изключително оптимистичен срок като се имат предвид възможностите за обжалване на избора на изпълнител.

Дали първите батерии с капацитет за съхранение на 2000 МВтч ще са готови до края на 2024 г. предстои да се види, но намеренията са когато това стане, операторът на батерийната мрежа да обяви капацитетът ѝ за договориране. В съоръженията ще може да се зарежда енергия от излишъци не само на ВЕИ, но и на други играчи на пазара.

Услугата по съхранение на електроенергия ще е максимално евтина, но ще позволява на оператора на мрежата да се издържа от таксите за ползване на батериите и няма да се нуждае от субсидии, посочват от правителството. Трябва обаче да се уреди начинът на облагане на съхранената енергия с мрежови такси с оглед избягване на двойното заплащане на цената за пренос, отбелязва се в проекта.


Неговата необходимост се мотивира със сегашната неспособност на работещите ВЕИ централи у нас да участват пълноценно в балансирането на електроенергийната система, покриването на върховите товари и предоставянето на пазарен принцип на услуги за гъвкавост и допълнителни услуги. От друга страна, е необходимо гарантирането на сигурността на снабдяването с електрическа енергия във връзка със "зеления преход", посочва се във формуляра за кандидатстването да безвъзмездните 1.563 млрд. лв. от ЕК.

Проектът е наречен RESTORE и се очаква да донесе съществен принос за комплексната реализация на концепцията за интелигентни мрежи, осигурявайки висока степен на наблюдаемост, точност на оперативното планиране, маневреност и бързо действие на електроенергийната система, включително за предотвратяване и/или овладяване на аварийни събития.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Backo
    #11

    Ако частните ВЕИ не могат да си продават тока напълно, да си поставят сами батерии, щом е толкова добра тази идея.

  2. Вальо
    #10

    Истината е в децентрализацията на енергетиката. Такава енергетика е практическа неуязвима при каквито и да било форсмажори! Като се започне от най-ниско ниво - фамилна ВЕИ, та се стигне до ВЕИ собственост на различни компании, от най-малките до най-големите. Тук е ключът от бараката. Всичките тези грандомански проекти само ще глътнат едни стотици милиони и милиарди, без да се постигне ефект. Вярно, съблазнително е да делиш баницата, но не винаги е ефективно. Нека тия милиарди да се налеят като субсидии за различните ВЕИ, като особено внимание се обърне на фамилните. Успехът е гарантиран!

  3. анита хегерланд
    #9

    Малей, колко са гениални?! Това само в Харвард може да се роди...Това е някаква иновация?! Проектът няма да заработи в тези срокове, защото никой не произвежда толкова много "зелена енергия", че да я съхранява там. Първо трябва да се създадат производители на зелена енергия, а после ще дойде и това...със съхранението. Вие знаете ли как се съхранява промишлен ток в батерии?!

  4. Н
    #8

    ОК.Вероятно това е един от козовете с които Петков е спечелил одобрението на плана на Бг за възстановяване и комплимент от Лъвската Урсула.Струва ми с, че друг сериозен коз е Сайб програмата срещу корупцията , предполагам и Харвард не е безучастен... Иаобщо всички данни на сайба и летс шоу старт он...Да, он.

  5. kosta
    #7
    Отговор на коментар #6

    Глупости,Всички гигабатерии са провал.Тези, които не изгоряха, се оказаха безсмислени когато бяха нужни.В Калифорния и Австралия тяхният капацитет покрива 0,001 процент от нуждите. А цената им е колкото на АЕЦ

  6. roser
    #6

    Такива системи за съхранение на електроенергията са най-голямата енергийна иновация в сферата на енергетиката през последните 30-40 години. Навсякъде по света, където през последните 5 години са били изграждани такива системи конкретно на Tesla, всички са се оказали многократно по-печеливши от предварителните прогнози. Tesla имат уникален софтуер с изкуствен интелект, наречен AutoBidder, който автоматично търгува на енергийните борси като купува и продава количества според пазарните условия. Алгоритмите

  7. Бисерко
    #5

    А що се отнася до развитието на ВЕИ сектора, много по-разумно ще е да се започне работа по модернизиране на преносната мрежа.Това е най-сериозната пречка в момента за реализирането на големи ВЕИ проекти.Няма как да добавим няколко нови гигавата соларни или вятърни мощности в България, без да се модернизира и увеличи капацитета на преносната мрежа.

  8. Бисерко
    #4

    Като знам какъв богат опит имаме с държавни проектни компании, отсега мога да се обзаложа,че нищо няма да се случи..

  9. анита хегерланд
    #3

    Ако си направите труда да прочетете на страницата на ООН, раздела "Атомна енергия" и изгледате клипа към нея ще видите, че ООН приема атомната енергия като нисковъглеродна, чиста и научно разработена алтернатива на изкопаемите горива. В момента се строят 80 нови централи в Азия. Тази опция също трябва да се разгледа от нашите специалисти, които да се запознаят с последните новости в сектора и да информират обществеността. След това можем да вземем решение.

  10. Горскио
    #2

    Идиотщина.

    Да се похарчат милиард и половина за батерии, при положение, че имаме незавършеният ПАВЕЦ Чаира - с построени тунели и изравнител - трябват още по-малко от 100 милиона за довършителни работи и пускане в експлоатация.

    Тиквата го нарече това "политическо решениеЮ, когато даде 2 милиарда лева на ългарския данъкоплатец за 8 Ф-16, всеки от които струва по 30 милиона долара (хайде, още десетина милиона за новия радар и софтуер, както и за окомплектоването с няколко УРСа).

    Същото политическо

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.