Държавната "Автомагистрали" планира експанзия с европари

След двата бюджетни чека за 1.8 млрд. лв. фирмата атакува нови сфери

Държавната "Автомагистрали" планира експанзия с европари

Държавната компания "Автомагистрали" има планове да участва в програми, финансирани от Европейския съюз. Дружеството ще се включи и в различни консорциуми с цел разширяване на дейността си. Това става ясно от финансовия отчет на компанията за деветмесечието на годината.

През последната година държавната строителна компания, която доскоро беше профилирана само в поддържането на пътните магистрали у нас, взе без търг или конкурс поръчки за над 1.8 млрд. лева от пътната агенция.

В края на миналата година "Автомагистрали" получи чек от 1.3 млрд. лв. за изграждането на 134 км от магистрала "Хемус" от пътен възел Боаза до разклона за Велико Търново. Преди дни получи и втори чек за 474 млн. лв. за укрепването на 74 свлачища, срутища и пропадания по републиканската пътна мрежа.

Моделът на работа

Схемата, по която работи държавната фирма, е след това поръчките да се превъзлагат на други строителни компании с договори за доставка на материали и услуги.

Няма данни през последните години "Автомагистрали" да са участвали в обществени поръчки, с изключение на търговете на пътната агенция за поддържане на магистралите, които печели. Така държавното дружество се грижи за магистралите "Хемус" - за територията на областите София и Ловеч, "Тракия" - за територията на областите София, Пазарджик, Пловдив, Стара Загора, Сливен, Ямбол и Бургас, "Марица" – за територията на област Стара Загора и "Струма" – на територията на областите София, Перник и Кюстендил.

В момента официално "Автомагистрали" строи и магистрала "Хемус". От 15-минутно видео, разпространено от премиера Бойко Борисов, който беше на инспекция, стана ясно, че участъкът след пътен възел "Боаза" се строи от "Хидрострой", а не от държавната компания. Това се разбра тъй като в премиерската "джипка" не се виждаше изпълнителният директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев, а инженерът на "Хидрострой", който му обясняваше как върви строителството. Най-вероятно компанията е наета по схемата за доставка на материали и услуги.

Въпреки че с джипа премиерът пропътува повече от 10 км от строящата се магистрала "Хемус", от пътната агенция продължават да твърдят, че разрешително за строеж има само за около 1 километър от нея.

"В момента "Автомагистрали" извършва изкопи, насипи, водостоци и селскостопански подлези в участък между 94-ти и 96-ти км на магистралата. Изгражданите насипи със скален материал са от кариери за инертен материал, с които дружеството има договор за доставка." Това беше посочено в съобщението на АПИ след скандала с разораването на река Вит край село Лобош, Ловешко. 

Така остава пълна загадка как се строят останалите километри, пропътувани от премиера по магистрала "Хемус". Няма отговор от АПИ и ресорното регионално министерство дали за тях има издадени разрешителни за строеж.

Разширяване на дейността

Сега усилията на ръководството на "Автомагистрали" са насочени основно към участие в нови обществени поръчки и сключване на нови договори, както и разширяване предмета на дейност на дружеството.

"Планът за увеличаване обема на работа на дружеството включва и разширяване предмета на дейност, към който да се добави и извършването на строителство чрез включването на "Автомагистрали" ЕАД в различни консорциуми за участие в обществени поръчки. Това от своя страна ще доведе до увеличаване на работните места, инкасирането на печалба и налагането на "Автомагистрали" ЕАД не само като дружество, предлагащо услуги в сферата на поддръжката на пътната инфраструктура, но и като такова, което развива строителна дейност." Това пише във финансовия отчет на компанията за деветмесечието.

Той показва още, че за първите девет месеца на годината над две трети от дейността си "Автомагистрали" е превъзлагало като "външни услуги" на подизпълнители по схемата за доставка на материали и суровини.

Разходите за оперативна дейност на дружеството възлизат на над 57.2 млн. лв. за деветмесечието на годината. От тях близо 40 млн. лв. са за външни услуги, което е над 69.7 на сто от всички разходи.

През тази година "Автомагистрали" са закупили техника за над 8.8 млн. лв.

Печалбата на дружеството за деветмесечието се увеличава с над 1.5 млн. лв. спрямо същия период на миналата година и достига над 2.2 млн. лв., показва още отчета на компанията.

"Автомагистрали" се ръководи от тричленен директорски борд. Изпълнителен директор на дружеството е Стоян Беличев. Председател на съвета на директорите е Александър Филев. Той беше уволнен по времето на служебното правителство на Огнян Герджиков заради трагедията в тунел "Ечемишка", при която загина жена от паднало осветително тяло.

През лятото на тази година е бил назначен и Иван Коларов, който преди години е бил главен секретар на Областна дирекция "Земеделие" в Кюстендил, а на местни избори през октомври е бил кандидат за общински съветник от коалиция "Кюстендил", в която влизаха представители на ГЕРБ и СДС, а неин водач беше кметът Петър Паунов.

 

Споделяне

Още от Бизнес