Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавни гаранции за 6 млрд. евро за свързаност на Гърция, България и Румъния

1 коментар
Финансовият министър представи в Солунвизията за мегапроекта за свързаност на Гърция, България и Румъния, сн. МФ

България, Гърция и Румъния ще заделят в бюджетите си гаранции за общо 6 млрд. евро за реализиране на проекта за транспортна и тръбопроводна свързаност от гръцкия град Солун на Средиземно море през Кавала, Александруполис, после през българските Бургас и Варна до румънския Констанца на брега на Черно море. Ще се търсят и кредити от европейски банкови институции, както и безвъзмездно финансиране от еврофондове, а изграждането на разнородната инфраструктура ще се сформира проектна компания между трите държави, която ще търси изпълнителите на отделните проекти. Сред тях са както автомагистрали, така и жп трасета, включен е и проектът за нефтопровод от Александруполус до Бургас с идеята той да продължи на север не само към Румъния, но и към Молдова и Украйна в комбинация с продуктопровод за горива.

Това стана ясно от думите на финансовия министър Асен Василев по време на участието му във вторник, в Солун, в първата международна конференция в Солун "Форум за свързаност на Югоизточна Европа". Проектът за този коридор беше обсъждан в началото на октомври и от премиерите на България, Гърция и Румъния – Николай Денков, Кириакос Мицотакис и Йон-Марчел Чолаку, по време на среща в резиденция "Евксиноград" край Варна.

От Средиземно до Черно море

"Ключова роля за устойчивата инфраструктура и свързаността в Югоизточна Европа заема връзката Север - Юг с изграждането на магистрала, която ще свързва Гърция и Румъния през България. Надяваме се процедурите да приключат възможно най-бързо и проектът да бъде завършен до пет години", заяви Василев . Според него с тази магистрала ще бъде завършена напълно картата на свързаност, осигуряваща изход от пристанищата на България към Средиземно море. Финансовият министър припомни, че старият път, свързващ северните страни през Балканите, е бил между Виена и Истанбул, а днес е необходима нова връзка по оста Север – Юг до Средиземноморието.

Очакванията му са до броени месеци да се подпише споразумение между трите страни,

Все още не е ясна стойността на мегапроекта, но Василев коментира, че България ще търси средства от Европейския съюз за компенсиране на разходите, но няма да спира изпълнението на проекта. "Това е много важно за търговията между страните, особено след войната в Украйна и случващото се в Газа", подчерта Василев.

Югославски и иракски сценарий

Българските власти са стъпили на няколко сценария, които да им послужат като отправна точка за сегашната война в Украйна – югославски сценарий и иракски сценарий. Асен Василев припомни, че конфликтът в Югославия продължи 7 години, предвид че той не носеше този геополитически заряд и беше през 90-те години.

Докато няма мирно решение на конфликта, финансовият министър допусна, че преносът на стоки ще продължава да избягва северните транспортни коридори. Затова, според него, връзката на юг е повече от важна днес, след като Черно море прилича на "руско езеро". Но не геополитиката дава основание да се осъществят планираните проекти, а икономическата и търговска логика, допълни българският финансов министър.

Той също така съобщи, че очаква работата по половината от липсващите 15 км от автомагистрала "Струма" да приключи в началото на 2024 година. За останалата половина се очаква становището на ЕК по екологични въпроси около трасето, припомни Василев. По думите му проектът е ключово и за мобилността в НАТО. Това означава, че пътят трябва да отговаря на най-високите стандарти за придвижване на тежка механизирана техника.

Разширение на ГКПП "Капитан Андреево"

Тръбопроводът Бургас - Александруполис, който включва два участъка, един за суров нефт и един за нефтопродукти, също беше акцент в изказването на българския финансов министър, който посочи и този проект като геополитически много важен да заради войнаат на Москва в Украйна.

България се подготвя за удвояване на трафика през ГКПП "Капитан Андреево" с Турция до 3 години при сегашната обработка на преминаващи камиони от граничния пункт с Турция, каза още финансовият министър. В момента през пункта границата пресичат около 4000 тежкотоварни автомобила всеки ден, което го прави втория най-натоварен в света.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ABV
    #1

    Главната ZZадача на мерзавецът, подлецът, боклукът, негодникът, помиярът аZZен VаZZилев е да одслужва путювите интереси в България, като осигурява дерогация през която да се върти контрабанда с неф и договор за транзит на гаZZ. Комисионите, които е получил за услугите си са седемцифрени!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.