Държавните бензиностанции – въпроси без отговор, учудване и единно "за" от енергийната комисия

В сегашния вид на текстовете с две обаждания може да се затвори данъчен склад, смята БПГА

Държавните бензиностанции – въпроси без отговор, учудване и единно "за" от енергийната комисия

Парламентарната енергийна комисия единодушно одобри на заседанието си във вторник предложените от правителството промени в закона за Държавния резерв, с които се създава Държавна петролна компания. Тя ще поеме управлението на нефтените запаси на страната и ще изгражда държавни "евтини" бензиностанции, които са служат за регулатор на цените на горивата и да са еталон за качество.

Макар представящият намеренията на кабинета зам.-министър на икономиката Лилия Иванова да не отговори по същество на нито един от поставените ѝ въпроси за финансирането и възвръщаемостта на инвестицията, чийто размер остава неясен, депутатите от различните парламентарни групи гласуваха "за", нямаше нито един против или въздържал се.

Това накара председателят на комисията Валентин Николов да възкликне след гласуването: "Значи са ни предложили един много добър законопроект", независимо че само минути преди това изрази "учудването си" от това, че се налага държавата да прави свои бензиностанции. Той също така се усъмни във възможност от конфликт на интереси заради това, че бъдещата Държавна петролна компания (ДПК) едновременно ще управлява държавните петролни 90-дневни резерви, от които две трети са задължение на търговските дружества в сектора, и самата тя ще участва във формирането им.

На Лилия Иванова бяха зададени редица въпроси, на които тя каза, че тепърва ще се търси отговор, подмината бе и единствената забележка от страна на Българската петролна и газова асоциация (БПГА), която при това не се отнасяше към нито една от формулировките за Държавната петролна компания, а за липсата на яснота по текста, задължаващ данъчните складове да допускат всеки, който е заявил обем при тях.

Според юриста на БПГА Светослав Бенчев по-жизнено важен въпрос от текстовете за ДПК е параграфът, уреждащ дейността на данъчните складове.

Две обаждания и складът е затворен

Според него се налага на всички съдържатели на данъчни складове да осигуряват обем за онези, които пожелаят. Вложител на горива, на който е отказан достъп, ще може да сигнализира териториалния митнически орган и той ще провери дали това наистина е било така. Ако се установи, че неоснователно не е допуснал клиента си до базата си, складодържателят ще бъде глобяван от 500 до 2 хил. лв., а при повторно нарушения санкицята става от 1000 до 5 хиляди лева.

"Нямаме против, но да се уточни формулирането на свободния обем и как ще се установява. При липса на описание на процедурата, това означава, че два телефонни разговора ще са достатъчни да се отнемат лицензи", коментира Бенчев, Той предложи условията за предоставяне на обем в данъчните складове да се опишат в правилник за прилагане на закона.

Коментарите и въпросите след това по законопроекта се оказаха напълно излишни, защото той бе приет. В сряда се очаква да бъде разгледан и от икономическа комисия на първо четене, а в четвъртък – от бюджетната.

Надали и на техните заседание ще бъде хвърлена повече светлина около намерението на държавата да прави петролна компания, което се оспорва като подход, политика и очакван ефект от редица икономисти. Съмненията в бранша за преразпределяне на петролния пазар, а преди дни икономическият министър Емил Караниколов посочи, че е възможно държавните бензиностанции да на са изцяло държавни.

Депутатът от БСП Таско Ерменков още след изложението на Иванова побърза да увери, че левицата ще подкрепи предложението, "защото е в унисон с политиката ни, че колкото повече държава в държавата, толкова по-добре". Според него с ДПК ще се постигне оптимизация по веригата на нефтопродуктите.

Все пак дори и той призова "преди второ четене да се изясни целта за регулиране на пазара от държавните бензиностанции". "Със 100 обекта това е непосилно. При 3200 бензиностанции сега, да се изправиш със 100 се получава нещо, което имаме като пример от едни бензиностанции, продаващи на по-ниски цени", каза той, явно визирайки веригата на лидера на партия "Воля" и депутат Веселин Марешки.

Не става с ДПК, а с КЗК

Според Ерменков регулацията на петролния пазар "не става с цени, а със засилване работата на Комисията за защита на конкуренцията.

Председателят на енергийната комисия Валентин Николов от ГЕРБ в коментара си се зачуди "какъв е проблемът при толкова субекти на пазара и при липса на решение на КЗК за картел".

"Според мен проблем са 90-дневните запаси, които трябва да се държат, и консолидацията при данъчните складове и това е пречката за конкуренцията. Учудващо е за мен, че държавата трябва да прави бензиностанции, но може би целта е чрез конкуренция да се управляват цените. Държавата в един момент ще трябва да има тези 90-дневни запаси – 30-дневни от държавата се поемат, другите от частните компании.  За управление на този ресурс трябва огромен капитал – откъде ще дойде?", попита Николов.

Отговор от Лилия Иванова не получи, както тя не отвърна и на въпросите за това дали има анализ разход-ползи за харченето на парите на данъкоплатците. Колко ефективна е финансово тази инвестиции и какъв ще е периодът на изплащане, беше друго питане, което остана във въздуха.

Сега създаваме, после ще мислим

Зам.-министърът посочи само, че със сега предлаганите законови поправки "създаваме Държавната петролна компания, после ще е дружеството за бензиностанциите и то ще даде точния път за реализация на идеята". "Създаването на търговско дружество ще се структурира по надлежния ред и тогава ще се направят всички анализи", каза още тя.

Иванова не отвърна и на въпроса има ли представа какъв ще е обемът на новите данъчни складове в ДПК, която ще може, освен да управлява досегашните две петролни бази на Държавния резерв, да изгражда и нови такива.

Тоест държавата няма яснота, или не желае да каже според нея какви обеми за съхранение на горива не достигат в момента на пазара.

Консолидацията на данъчните складове за горива и монопола на "Лукойл" при тях неведнъж са сочени като проблем за навлизането на повече дистрибутори на горива на българския пазар и поддържането на високи цени на бензина и дизела. Според правителството този проблем ще се реши, като на данъчните складове се забрани да отказват достъп до свободни обеми и се изградят нови държавни такива.

Адекватен анализ за дейността на данъчните складове обаче досега не е представян, а данните за държателите им и количествата горива в тях се наложи преди години са бъдат изискани през съда от финансовия министър Владислав Горанов.

Вътрешен аутсорсинг

Иванова обясни пред енергийната комисия, че "вътрешен аутсорсинг е отделянето на дейността от Държавния резерв в ДПК и ще се изпълняват досегашните функции на резерва".

"Според мен има конфликт на интереси и дали ДПК няма да е по-благосклонна към своето търговско дружество за данъчните складове (относно ангажиментите му за неговите петролни запаси)", каза Валентин Николов.

Иванова го увери, че митниците и агенцията по метрология ще следят за спазването на изискванията за запасите, данъчните складове и качеството на горивата.

Накрая, макар и да не се вкара повече яснота по бизнес идеята за Държавната петролна компания, всички членове на енергийната комисия я одобриха.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате изявите на главния прокурор в Twitter?