Държавните пощальони и железничари запазват работата си

БДЖ била на път да излезе на печалба, заяви транспортният министър Данаил Папазов

Данаил Папазов разговаря с железничар при посещение на Централна гара-София, сн. БГНЕС

С преструктуриране на държавните пощи и железници и натоварване на служителите им с работа засега ще се избегне съкращения в двете дружества, които през последните години все по-трудно издържат на конкуренцията и финансовите им резултати традиционно са лоши. Това стана ясно от думите на транспортния министър Данаил Папазов, който коментира в понеделник готовността на служители в "Български пощи" да стачкуват заради готвени 30-процентни съкращения.

 

Засега не предвиждаме съкращения нито в "Български държавни железници" (БДЖ), нито в "Български пощи", заяви Папазов. За пощите той обясни, че става въпрос за недокомпенсиране на допълнителната пощенска услуга, която би трябвало да се субсидира от бюджета. Има изработена методика, одобрена от ЕС, и пощите е трябвало да получат субсидия за предходен период в рамките на около 22 млн. лв., обясни министърът. Комисията за регулиране на съобщенията обаче е направила втора процедура по методиката, която не е одобрена от ЕС в рамките на 12 млн. лв., а накрая по съвсем неясни критерии в бюджета за тази година е заложена сумата от 2 млн. лв., която вече е усвоена, посочи Папазов. По думите от бюджета на министерството ще бъдат отделени още 1.5 млн. лв. за дофинансиране на "Български пощи".

 

В следващия бюджет ще искаме да залегне цялата сума, с която да бъдат компенсирани пощите, а ще се опитаме да договорим и компенсацията за тази година, заяви министърът. Увеличение на заплатите на работещите в "Български пощи" обаче не се предвижда засега.

 

Папазов се похвали още, че БДЖ вече имали "доста добри финансови резултати". "Мисля, че тази година може дори БДЖ да бъде изведено на печалба", каза министърът. През май тази година БДЖ е бил на загуба в размер на 25 млн. лв. , а сега тази загуба е намаляла наполовина, обясни той и добави, че вече държавният жп превозвач ще получава бюджетна субсидия само срещу конкретни резултати. Не стана ясно обаче как ще стане обвързването на сумите с превоза на пътници, за което БДЖ получава държавните пари

 

По думите на Папазов много е важно как ще завършат през септември преговорите с кредиторите на железниците по плана за поредното преструктуриране на компанията и съответно на дълговете ѝ, които са за над 470 млн. лв., от които над 150 лв. са просрочени.

 

Данаил Папазов заяви също, че няма да останат неизпълнени проекти, финансирани по оперативната програма "Транспрот" в изтичащия в края на 2013 г. програмен период. Беше взето решение на правителството за дофинансиране на два от проектите за железопътен транспорт със 150 млн. лв., което ще се случи със заем от ЕИБ, но преди това ще бъде направен още един опит да се договори с ЕК изпълнението на проектите да стане на фази, припомни Папазов. Има опасения за някои от проектите дали ще стигне времето, но смея да твърдя след инспекцията, която направихме по трасето от Пловдив до Бургас и до Свиленград, че работата върви дори пред графика и закъснението ще бъде компенсирано, посочи Папазов.

 

В момента усилено се търси човек, който да оглави Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" и да проведе в нея реформи, заяви още транспортният министър. Той посочи, че в тази държавна структура са открити много нарушения и предстои администрацията да бъде реформирана, така че да работи в полза на бизнеса и да спира сивата икономика.

 

Синдикатите на служителите в "Български пощи" ще обсъждат евентуална бъдеща стачка заради очакваните 30-процентни съкращения.

 

Това обяви в понеделник пред в. "Труд" зам.-председателят на КНСБ Валентин Никифоров, припомняйки, че държавата все още бави субсидията за 2011 г.

 

"Не може да позволим такива съкращения, нито пощальоните да останат без пари", коментира Никифоров.

 

Миналата седмица ръководството на пощите отрече отрече да се готвят съкращения, но все пак уточни, че ако се намалява заетият персонал, това ще стане след уговорки със синдикатите.

 

Компанията има да получава от държавата около 22 млн. лева субсидия заради загубите, които реализира за предоставянето на универсалната пощенска услуга.

Споделяне
Още от България