Действията на екипажа са довели до катастрофата на самолета на Качински

Основна причина за катастрофата на самолета на полския президент Лех Качински са действията на екипажа. Върху него е бил оказан психологически натиск, поради което не е било взето навреме решение за насочване към резервно летище. Такова е заключението на Междудържавния авиационен комитет на Русия (МАК), представено от неговия председател Татяна Анодина в сряда в Москва.

Командирът на самолета е бил наясно, че метеорологичните условия за кацане в Смоленск са били лоши, но е бил силно мотивиран да приземи самолета именно там, защото при евентуален избор за кацане на друго летище е можел да очаква негативна реакция на главния пътник, каза Анодина.

Психологически натиск върху екипажа оказвал намиралият се в пилотската кабина главнокомандващ ВВС на Полша генерал Анджей Блашик. В кръвта му е открит алкохол в концентрация от 0.6 промила. За психологическото натоварване допринесло и присъствието на шефа на президентския протокол.

Присъствието на странични лица до пилотите е било в разрез с т. нар. принцип на чистата кабина, допълни Алексей Морозов, председател на техническата комисия на МАК.

След като диспечерът наредил на командира да слезе на височина 500 метра, началникът на президентския протокол казал: "Решението още не е взето". Пилотът отбелязал: "Ако не кацнем тук, той ще ми натяква", съобщи Морозов.

Самолетът на Качински е трябвало да се насочи към резервното летище още на 55 километра от Смоленск, без да намалява допълнително височината, заяви руският експерт. Той подчерта, че пилотът над половин година не бил извършвал кацания в трудни метеорологични условия.

Екипажът е демонстрирал "недостатъчно равнище на професионална подготовка", каза Морозов при представянето на видеоклип за окончателните резултати от разследването. Автопилотът е останал включен, вместо да бъде избран режим на ръчно приземяване, и през последните минути от полета самолетът се е снижавал с вертикална скорост 8 метра в секунда - двойно повече от допустимото, добави той.

Експертите установили според Анодина, че самолетът Ту-154М е бил технически изправен при излитането от Варшава. Преди да се разбие, не е имало повреди в двигателите и системите, нито пожари и експлозии във въздуха, каза тя.

Самолетът кацал при невидими наземни ориентири и екипажът не е реагирал адекватно, когато се е задействала системата за ранно предупреждение. Това е довело до катастрофата, заключи Анодина.

Действията на наземните диспечери и техническите условия на летище Смоленск-Северний не са причина за катастрофата. Пряката причина е фактът, че при неблагоприятни метеорологични условия екипажът не е взел своевременно решение за кацане на резервно летище, обобщи Анодина.

Разследването на катастрофата от МАК приключи, заяви Морозов. Техническата комисия според него е решила "в окончателния доклад да бъдат внесени поправки от технически характер с оглед на забележките на Полша".

Повечето полски забележки бяха свързани с установяването на виновниците, "което не влиза в компетенцията на МАК", отбеляза руският експерт.

Всички забележки на Полша са приложени към окончателния доклад на МАК в оригинал - на полски език. Докладът ще бъде публикуван на руски и английски - езиците на Международната асоциация на гражданската авиация ИКАО.

Ярослав Качински: Докладът на Русия е оскърбление за Полша

Руският доклад за самолетната катастрофа е оскърбление за Полша. Докладът е едностранен и в него липсват доказателства, заяви по-късно опозиционният партиен лидер Ярослав Качински, който е брат близнак на покойния президент.

"Докладът хвърля цялата вина върху полските пилоти и Полша без никакво доказателство. Той е подигравка срещу Полша", каза Качински и добави, че партията му "Право и справедливост" ще призове полския парламент да отхвърли доклада.

Качински отхвърли предположението в доклада, че брат му може да е оказал психологически натиск върху пилотите да приземят самолета. "Брат ми не е имал самоубийствени наклонности", каза той.

Адвокат на семействата на загиналите при катастрофата в Смоленск също определи като едностранен и неприемлив доклада на МАК на Русия.

Полският премиер Доналд Туск ще прекъсне отпуската си, за да участва в обсъждането на доклада на МАК. Премиерът ще обяви своята позиция по доклада на пресконференция в четвъртък.

Акредитираният в МАК представител на Полша полковник Едмунд Клих възлага голяма част от вината върху полската страна, но обвинява и руските авиодиспечери. "Съгласен съм, че по-голямата част от вината е на Полша", отбеляза той в интервю за руски журналисти. В същото време обаче той каза, че за катастрофата може да е допринесла неточна информация, постъпила от контролната кула.

Според него думата "хоризонт" била дадена твърде късно, а летището трябвало да бъде затворено при такива лоши условия. Той смята, че ако на борда е имало руски представител, катастрофата едва ли е щяла да се случи.

Проектът на доклада на МАК на Русия бе предаден на Варшава пред декември миналата година, след което той бе определен от премиера Доналд Туск като неприемлив. През декември стана известно, че Полша е изпратила 150 страници със забележки.

Катастрофата на самолета Ту 154, при която загинаха 96 души, стана на 10 април 2010 г.. Сред загиналите освен президента Лех Качински бяха полски депутати, политици, военни.

Още по темата
Още от Свят

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?