Заради летните увеличения в цените на топлоенергията

Декемврийските сметки за парно по-високи от миналогодишните, но не шокови

Столичното дружество обяви, че за ноември клиентите му ще платят с 22% по-малко от година по-рано

Декемврийските сметки за парно по-високи от миналогодишните, но не шокови

Предстоящите декемврийски сметки за парно и топла вода ще са по-високи от тези през миналия декември, но няма да са шокови. Това сочат първоначалните данни за месеца, каза пред журналисти в четвъртък Ася Ангелова, председател на Асоциацията на фирмите за дялово разпределение на топлоенергия и директор на дружеството "Иста България".

Причината за по-високите сметки е поскъпването на топлинната енергия през април и през юли 2012 г. Натрупването на двете повишения в неотоплителен сезон ще се отрази върху сметките, които ще получат сега потребителите, но мекото време ще тушира донякъде ефекта. Януарските за 2013 г. също ще са по-високи от същите сметки за предходната година, макар и държавният регулатор да планира намаление на сегашната цена с между 3 и 7.5 на сто за различните топлофикации. То обаче няма да успее да компенсира предишните повишения.

От "Топлофикация-София" съобщиха по-късно, че техните клиенти през ноември ще платят средно с 22 на сто по-малко в сравнения със същия месец на миналата година. Те са ползвали с една трета по-малко топлоенергия спрямо година по-рано. Така 74 на сто от столичани с централно отопление ще получат до дни сметки до 100 лв. Миналия ноември такива суми е трябвало да платят 60 процента от абонатите на дружеството.

По повод предстоящата промяна в цените на тополенергията Ангелова обясни, че няма да има извънредни засичания на топломерите по жилищата на потребителите. Ще се отчетат само данните на общия топломер в абонатната станция на входа на блока и в следващите прогнозни сметки за януари ще се отрази намалението на тарифите. Реалното изравняване ще стане както всяка година в края на отоплителния сезон, но ощетени няма да има, уверяват от дружеството.

Ангелова отново напомни на ползващите парно да следят работата на уредите си за дялово разпределение, тъй като този зимен сезон и като цяло следващата година се очаква да започне отказът на повечето топломери, чийто срок на годност е 10 години, а масово уредите бяха монтирани през 2002 г., когато те станаха задължителни.

Ако дисплеят на топломера угасне, клиентът веднага трябва да предупреди топлинния си счетоводител и да си закупи нов, защото спрелият да работи уред пази данните до спирането си, а дните след това до монтирането на нов уред се отчитат на пълна мощност и това товари сметката. От "Иста България" препоръчаха, ако това стане по време на отоплителния сезон, съответният абонат да говори с домоуправителя и съседите си за евентуална обща подмяна на уредите във входа, тъй като те ще започват за отказват и другите жилища, и дали се обмисля смяна на обслужващата фирма. Отделният клиент не може самостоятелно да смени топлинния счетоводител, а ако си купи от досегашния нови уреди и после етажната собственост смени фирмата, ще трябва да плаща още веднъж за други топломери, предупредиха топлинните счетоводители.

Според тях е добре хората във входа да обмислят и дискутират предварително решенията си за фирмата им за дялово разпределение на топлоенергията. От "иста България" коментираха още, че тенденцията при смяната на топломерите е да се предпочитат уредите с дистанционно радиоотчитане на показанията им. Те са само с 4-5 лв. по-евтини от електронните – цената им е между 32 и 35 лв. за уред за радиатор и около 75-76 лв. за водомер с радиоотчитане според фирмата, която ги предлага, но имат значително по-дълъг живот от останалите. Освен това се избягва начисляването на пълна мощност на незасечените радиатори и водомери заради липсата на човек в жилището на отчетната дата.

Така хората не получават по две или три изравнителни сметки на годишното си потребление заради съседи, които след като получат сметка на пълна мощност искат засичане на уредите им. "Сега често, включително и на мен, се случва при първата изравнителна сметка клиентът да има надплатени суми, а при последната изравнителна сметка да се окаже, че има да доплаща", обясни Ангелова.

Тя допълни, че от 30 хил. клиенти на ръководеното от нея дружество, които са основно в Пловдив и в София, 15 на сто вече са със сменени топломери, които са с възможност за радиоотчитане. На 30 процента от тях пък системата за дистанционен отчет е задействана, а останалите, като реши етажната собственост, могат да си доплатят въпросните 4-5 лв. на уред за активацията ѝ.

Ангелова обясни още, че системата за радиоотчитане също така алармира управляващия я топлинен счетоводител, ако някой се опита да свали уреда или радиатора с него, за да го смени с друг без уред и да краде топлоенергия. Досега обаче дружеството е имало само един такъв регистриран случай, когато клиент свалил радиомодула от водомера си.

Заради предстоящата догодина ударна смяна на топломерите уредите с изтекъл срок на годност е възможно минимално разместване на пазара на услугата по разпределение на топлинната енергия, тъй като това е възможност за недоволните клиенти да сменят топлинния си счетоводител. От "Иста България" например искат и в София да приложат схемата, по която работят в Пловдив и при която потребителите може да ползват радиоуредите под наем срещу 1.20 лв. месечно за топломер и 2.40 лв. за водомер, като в сумите влиза месечният отчет и пълна техническа поддръжка на топломерите и водомерите за 10 години. От "Топлофикация-София" обаче не са склонни да се включат заради слабата събираемост на сметките от клиентите им. Причината е, че наемът на уредите ще влезе в сметката към топлофикацията и тя трябва да плаща сумите на топлинния счетоводител, а като потребителите не плащат, общинското дружество ще е затруднено съответно да погасява своите ангажименти.

В последните години расте доверието на хората към топлофикационните услуги и част от тези с откачените радиатори преди години са започнали да се връзват отново, например столичното парно отбелязва ръст от 3 процента на клиентите си, посочи още председателят на Асоциацията на топлинните счетоводители. Хората явно започнаха да разбират по-добре дяловото разпределение и особеностите на централното отопление в България, коментира Ангелова. По думите ѝ в последните години са намалели жалбите срещу топлинните счетоводители и процентът на онези от тях, които са основателни, е много под един процент.

Споделяне
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?