Делото за пожара във влака София-Кардам приключи окончателно с условни присъди

Делото за пожара във влака София-Кардам приключи окончателно с условни присъди

Почти пет години и половина след пожара в пътническия влак от София за Кардам, избухнал край Червен бряг и взел девет жертви, делото срещу тримата служители на БДЖ, които бяха обвинени за причиняване на смърт по непредпазливост, приключи окончателно с условни присъди.

Състав на Върховния касационен съд (ВКС) потвърди решението на Великотърновския апелативен съд, който на 21 септември 2012 г. отмени оправдателната присъда на бившия директор на поделение "Спални и специални вагони" в БДЖ Георги Иванов и го призна за виновен, като му наложи 1 година и шест месеца условна присъда с три години изпитателен период. Шафнерът на влака Георги Георгиев тогава получи 3 години условно с 4-годишен изпитателен период вместо присъдените му преди това 12 години затвор. Ефективното наказание на началника на влака Иванка Костадинова бе намалено от осем години на 2 години и половина условно, също с четиригодишен изпитателен срок.

Тримата, солидарно с БДЖ "Пътнически превози", бяха осъдени да заплатят 1.9 млн. лв. обезщетение на 19-те близки на загиналите във влака жертви, както и разноските по делото.

Присъдите очаквано бяха обжалвани от прокуратурата и близките на загиналите пред ВКС с искане за ефективни присъди на Георгиев и Костадинова.

В решението на ВКС се обръща внимание на направения следствен експеримент с пожар във влак, като по този начин са възстановявани фаталните минути, в които пътуващите в бързия влак "София - Кардам" се спасявали със собствени сили, без да бъдат организирани или подпомагани от кондуктора на кушет вагона или от началник влака.

"Констатацията на апелативния съд за многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства е съобразена със спецификата на изследвания казус. Двамата подсъдими попаднали в изключителна ситуация, за която нямали достатъчна практическа подготовка, тъй като не били обучени за гасене на пожар и за екипна работа. Те разполагали с ограничено време за действие и всяка пропиляна в неправилни манипулации, паника и суетене минута имала фатални последици", посочват сега от ВКС. Според съда шафнерът на спалния вагон е допуснал редица нарушения във фаталната нощ, но не е бездействал, а се опитал, макар безрезултатно, да гаси пожара и да проникне в задимения вагон. Подсъдимата Костадинова е узнала за пожара едва след аварийното спиране на влака. В изтичащите минути до фаталното обгазяване на кушет вагона тя се подала на възникналата паника и не могла да ѝ противопостави предварително придобити умения или отработени практики за реакция, се казва в решението на ВКС, което оставя в сила обезщетенията за близките на жертвите.

Споделяне
Още по темата
Още от България