Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Делото за пожара във влака София-Кардам приключи окончателно с условни присъди

0 коментара
Делото за пожара във влака София-Кардам приключи окончателно с условни присъди

Почти пет години и половина след пожара в пътническия влак от София за Кардам, избухнал край Червен бряг и взел девет жертви, делото срещу тримата служители на БДЖ, които бяха обвинени за причиняване на смърт по непредпазливост, приключи окончателно с условни присъди.

Състав на Върховния касационен съд (ВКС) потвърди решението на Великотърновския апелативен съд, който на 21 септември 2012 г. отмени оправдателната присъда на бившия директор на поделение "Спални и специални вагони" в БДЖ Георги Иванов и го призна за виновен, като му наложи 1 година и шест месеца условна присъда с три години изпитателен период. Шафнерът на влака Георги Георгиев тогава получи 3 години условно с 4-годишен изпитателен период вместо присъдените му преди това 12 години затвор. Ефективното наказание на началника на влака Иванка Костадинова бе намалено от осем години на 2 години и половина условно, също с четиригодишен изпитателен срок.

Тримата, солидарно с БДЖ "Пътнически превози", бяха осъдени да заплатят 1.9 млн. лв. обезщетение на 19-те близки на загиналите във влака жертви, както и разноските по делото.

Присъдите очаквано бяха обжалвани от прокуратурата и близките на загиналите пред ВКС с искане за ефективни присъди на Георгиев и Костадинова.

В решението на ВКС се обръща внимание на направения следствен експеримент с пожар във влак, като по този начин са възстановявани фаталните минути, в които пътуващите в бързия влак "София - Кардам" се спасявали със собствени сили, без да бъдат организирани или подпомагани от кондуктора на кушет вагона или от началник влака.

"Констатацията на апелативния съд за многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства е съобразена със спецификата на изследвания казус. Двамата подсъдими попаднали в изключителна ситуация, за която нямали достатъчна практическа подготовка, тъй като не били обучени за гасене на пожар и за екипна работа. Те разполагали с ограничено време за действие и всяка пропиляна в неправилни манипулации, паника и суетене минута имала фатални последици", посочват сега от ВКС. Според съда шафнерът на спалния вагон е допуснал редица нарушения във фаталната нощ, но не е бездействал, а се опитал, макар безрезултатно, да гаси пожара и да проникне в задимения вагон. Подсъдимата Костадинова е узнала за пожара едва след аварийното спиране на влака. В изтичащите минути до фаталното обгазяване на кушет вагона тя се подала на възникналата паника и не могла да ѝ противопостави предварително придобити умения или отработени практики за реакция, се казва в решението на ВКС, което оставя в сила обезщетенията за близките на жертвите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.