Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Делото за рециклираните вагони влиза в съда

0 коментара
Делото за рециклираните вагони влиза в съда

Готов е обвинителният акт срещу бившия шеф на БДЖ Христо Монов заради скандалния договор за доставката на 30 рециклирани спални вагона от Германия, научи Mediapool от Софийската градска прокуратура.

В близките дни Монов ще бъде обвинен пред съда, че съзнателно е сключил неизгодна сделка с компанията "Арвекс". Разследването целеше да докаже щети за държавата в размер на 9.99 млн. евро (разликата между продажната цена на един спален вагон от 550 000 евро, и реалната им цена, определена с експертиза в размер на 217 000 евро).

Сделката за вагоните е сключена на 19 ноември 2008 година, а конкурсът е обявен през февруари същата година. Явяват се три фирми – от Словакия, Турция и регистрираната в Швейцария фирма "Арвекс".

Според конкурсната документация БДЖ иска да предаде до 30 свои вагона за основен ремонт ("рециклиране"). В крайна сметка обаче с швейцарската фирма е сключен договор за закупуване на 30 рециклирани спални вагона на обща стойност 16.5 млн. евро без ДДС. Единичната цена на вагон е 556 000 евро без ДДС.

Сделката е подписана от тогавашния шеф на БДЖ Христо Монов и от представителя на "Арвекс" за България Валентин Моллов (бивш шеф на фалиралата Първа частна банка).

Фирмата е регистрирана в град Цуг (Швейцария), който е офшорна зона. Зад нея стои швейцарският гражданин от турски произход Ангие Милченъ.

Досега жп презовзачът е изплатил 85% от сумата по договора с "Арвекс", а в замяна е получил 12 вагона, шест от които вече са развалени и извън експлоатация. Фирмата отказва да достави останалите 18 вагона, докато не ѝ се платят и останалите 15% от сумата.

Най-фрапиращото е, че служители на БДЖ са подписали протоколи, според които 18-те вагона са получени, въпреки че те никога не са пристигали в България. Това установи одит на инспектората на транспортното министерство от началото на миналата година, който също е предаден на прокуратурата.

Експертизата на вагоните, доказваща щети за държавата, е направена от български експерти със съдействието на унгарските власти тъй като недоставените вагони домуват в Унгария.

Анализ на юристите на БДЖ е доказал, че дружеството няма друг избор освен да заведе иск пред арбитражен съд срещу "Арвекс" заради липсващите вагони, научи още Mediapool. Предстои съветът на директорите на БДЖ да вземе решение на какво основание ще бъде заведено делото и коя адвокатска кантора ще ги представлява.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.