Общинските съветници от "Демократична България" няма да подкрепят предложението на столичния кмет Йорданка Фандъкова за вдигане на данъка върху имотните сделки. Това увеличение е неаргументирано, а София има достатъчно средства, но те не се управляват добре, заявиха представителите на ДБ в четвъртък. Тази позиция те застъпваха и в хода на предизборната кампания.
Макар да оценяват повишението на данъците за замърсяващите въздуха автомобили като стъпка в правилната посока, общинарите от ДБ са на мнение, че трябва да има намаление на данъците за по-екологичните коли.
Окончателният размер на данъците трябва да бъде гласуван в общинския съвет до края на годината.
В сряда Фандъкова обяви частично повишение на данъчните ставки. То засяга имуществените сделки в София, които от догодина може да се облагат с 3% данък, а не с 2.5 на сто както е в момента. За колите пък най-сериозно увеличение се очаква да има за собствениците на автомобили, които не отговарят на никакви екологични стандарти или за такива от по-нисък екологичен клас, които освен това са и мощни.
На практика обаче ръст на данъците – макар и по-малък, ще има за почти всички собственици на коли в София, тъй като освен компонентът за екологичност, се повишава и този за мощност и това засяга и по-новите автомобили от стандартите Евро 5 и Евро 6, чиято мощност е над 74 киловата или 99 конски сили.
Вдигането на данъка за колите беше представено от Фандъкова като мярка срещу замърсяването на въздуха. Кметът даде заявка, че ще се води дебат и тази политика може да продължи и в следващите години. Повишаването на данъка върху сделките с имоти пък беше аргументирано с това, че са нужни средства за инвестиции в кварталите и повечето допълнителни постъпления ще се използват именно за това. Част от тях - около 10 млн. лева, пък ще бъдат предоставени на районните администрации.
От "Демократична България" обаче заявиха, че в бюджета на общината има достатъчно резерви и вдигане на данъците не е нужно. Според тях данъкът върху сделките с имоти и коли се вдига до максимално възможната по закон ставка от 3%. В същото време остава нерешен въпросът с това, че сделки се изповядват на занижена спрямо пазарната стойност или на данъчни оценки. Самите данъчни оценки на имотите пък са нереални и неадекватни, тъй като не са актуализирани от 2009 г. Те се използват и като основна за данък сгради и такса смет, които се определят като промили от данъчната оценка.
Според Владислав Панев от "Демократична България" при увеличение на данъчните оценки може да се намали ставката на отделните данъци и това да не се отрази на постъпленията в бюджета. Освен това не са използвани всички резерви в него - по-голяма събираемост и по-добро разпределение на средствата.
"Столична община не е извършила всички възможни действия, за да подобри събираемостта на местните данъци, като, по последни данни на МФ, тя отчита 71% събираемост на данъка върху недвижимото имущество. По официална информация на Столична община несъбраните данъци и такси са над 300 млн. лв.", заявиха от "Демократична България".
Те са на мнение, че при данъка за автомобилите освен увеличение за неекологичните и мощни коли, трябва да има намаление за по-екологичните. А ръстът на данъка за по-замърсяващите автомобили трябва да е по-голям, отколкото при по-малко замърсяващите. В предложението за категория Евро 4 увеличението е с 25%, а при Евро 3 – с 10%, казват от "Демократична България".
Те предлагат данъкът върху сделките да се запази на 2.5% от стойността на сделката, а след актуализиране на данъчните оценки да стане 2 на сто. Също така искат коефициентът за превозните средства от категория Евро 4, който е един от компонентите за пресмятане на данъка за колите, да се запази на 0.8, т.е. за тези автомобили да няма увеличение заради екологичността.
От "Демократична България" настояват общината да инициира промени в Закона за местните данъци и такси за бързо актуализиране на данъчните оценки на недвижимите имоти, както и да се предостави свобода на общините сами да избират методика за определяне на данъчните оценки на имотите.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
9 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
деденце, ти вчера не беше ли за вдигане на данъците, а какво мисли дс илиян василев?Докато дс илиян василен не се изкаже, моят ден не е пълен...
ЕЙ ОПОРТЮНИСТИ БЕЗПРИНЦИПНИ ОТ ДБ предайте на г.за Радан, че следващият път ще види ЕП през крив макарон, след днешното му въздържане спрямо Истанбулската конвенция. Вие сте безпринципна сбирщина от службогонци, без всякакви ценности и ясни и позици, колаборациности с Маяма и Копейкин, а днес Радан г.за за пореден път потвърди решението ми НИКОГА повече да не дам гласа си за вас
ДБ ще бъде срещу ВСЯКО предложение на Фандъкова . Защото "Сектантите от последния ден" са така...
ама Йорданка как ударно с данъка стартира трябваше да го спомене предизборно това и било първата работа все пак
ИМАЛО ПАРИ /резерви/-тогава защо дигат данъците!? В Германия май дават безвъзмездно 4000 евро за ел.автомобил. Ама "джигите" форсират в дори в Центъра Четене кои са опасните микро частици!
Коя българска цензурна дума се използва когато СИСТЕМНО не казваш истината. Мисля, че е ЛЪЖКИНЯ. Кметицата е такава. Ще натовари бедняците и пенсионерите да платят както винаги масрафа. ФАНДЪКОВА АЗ ИСКАМ ДА КАРАМ НОВ АВТОМОБИЛ С ЕВРО MAX(5,6..) Как да стане това? Не знаете ли, че ДИЗЕЛОВИТЕ автомобили замърсяват повече?
ПРИЯТЕЛИ, СУПЕР НОВИНА!:
Европейската комисия няма да обжалва решението на Съда на Европейските общности да ограничи използването на Газпром от капацитета на газопровода OPAL за КЕФА на путин.
В началото на септември Европейският съд в полски съдебен процес отмени решението на Европейската комисия от 2016 г., според което Газпром може да използва капацитетите на OPAL до 100%, тоест 36 милиарда кубически метра. м годишно.
Сега руският холдинг може да използва само 50% от капацитета на газопровода.Т.Е …
18 милиарда .
/OPAL - разклонителна тръба, свързваща "Северен поток" с газопреносната система на Централна и Западна Европа. Газът навлиза в Германия до границата с Чехия./
ЗАЩО рашките ХВЪРЛИХА ДЕСЕТКИ МИЛИАРДИ в долари…
СЕВЕРНИТЕ патоци ЩЕ СА ПОЛУПРАЗНИ, и няма да достигат до средна и южна Европа.