"Демократична България" предлага външен мениджмънт да поеме "Топлофикация-София"

"Демократична България" предлага външен мениджмънт да поеме "Топлофикация-София"

Пълен одит на 60-те дружества, собственост на Столичната община, преструктуриране, дигитализация и пълна прозрачност на финансовите им резултати, истински и работещи правила, по които да се избират шефовете им. Това предлагат кандидатът на "Демократична България" за кмет на София арх. Борислав Игнатов и кандидатите за общински съветници от формацията. Те представиха идеите си за общинската икономика пред граждани в четвъртък вечерта.

Според тях основен проблем за общината е свръхзадлъжнялото енергийно дружество "Топлофикация-София". От формацията предлагат да се направи прозрачен конкурс, с който да бъде избрана доказала се международна компания в сектора, която да поеме мениджмънта на "Топлофикация" и да я стабилизира.

"Най-големият проблем на София всъщност е корупцията, позволена от едно лошо непрозрачно управление, което дава възможност на шепа тарикати да ползват обществения ресурс в своя полза", каза арх. Игнатов.

"В най-тежко състояние от общинските дружества е "Топлофикация" с нейните над 800 млн. лева дълг. София се управлява по социалистически начин от името на дясна партия. Предлагаме десни мерки за оздравяване на всички дружества. Пълен одит на всяко едно от тях и мерки за преструктуриране. Ще въведем дигитализация, която ще позволи истинско прозрачно управление с отчетност, и истински правила за избор на ръководство на тези дружества", каза арх. Игнатов.

Превзетата "Топлофикация"

Той припомни, че в момента "Топлофикация" се ръководи от дългогодишни кадри на Христо Ковачки, който държи голяма част от останалите топлофикационни дружества в страната. Мениджърите са избрани с гласовете на ГЕРБ и БСП в общинския съвет и са назначени без конкурс. В същото време дружество, свързано с Ковачки, е посредник при продажбата на ток от "Топлофикация" на енергийната борса.

"Топлофикация" е превзета", обяви кандидатът за общински съветник от "Демократична България" Виктор Минчев. Според него компанията губи по 25 млн. - 30 млн. лева на един зимен сезон от разликата между цената на тока, по която той се плаща от посредника в продажбата на ток "Гранд енерджи дистрибюшън", и стойността, на която електроенергията се търгува от този посредник на енергийната борса. Същото дружество има и друг договор с "Топлофикация" за доставка на електрическа енергия и членство в балансираща група за нуждите на дружеството.

"Един от най-бързите начини за оздравяването на това дружество е преразглеждане на тези договори, а "Топлофикация" сама да си търгува тока на борсата. Дружеството има лиценз за това, но е избрало да делегира правата си", добави Минчев.

Според Владислав Панев, съпредседател на "Зелено движение", единственият изход за затъналата в дългове "Топлофикация" е привличането на външен мениджмънт. Той трябва да бъде поверен на доказана международна компания, която да бъде избрана с прозрачен конкурс.

Одит на транспортните дружества

Според представителите на "Демократична България" е нужно да се направи одит и на транспортните дружества на общината, както и управлението им да стане по-прозрачно. Кандидатът за общински съветник Бойко Димитров смята, че проблемът на "Центъра за градска мобилност" (ЦГМ), който събира приходите от градския транспорт и от платеното паркиране, е, че в момента той има прекалено големи разходи по заеми, теглени заради задлъжнялост в периода 2010 - 2014 г.

"Печалбите от зелена и синя зона отиват за изплащане на кредита, който дружеството изтегли от Българската банка за развитие при висока лихва - 5%. ЦГМ има да плаща още 70 млн. лева от този заем и не може да задели пари за изграждането на паркинги", заяви Димитров. Той добави, че след пускането на системата за електронно таксуване в градския транспорт, която се прави в момента, разходите на дружеството ще нараснат. Причината е, че трябва да плаща по 7 млн. лева на година за поддръжката на системата и допълнително част от приходите от билети и карти ще отиват за оператора на системата.

Според него трябва да се направи и одит на ЦГМ заради прекалено големия брой на ръководните кадри - 60 човека при 1300 души служители.

Другият проблем на транспортните оператори, според Димитров, е, че успяват да купуват нови превозни средства само благодарение на европари и на заеми, които общината тегли за целта. Другият използван инструмент е финансовият лизинг, но резултатите от обществените поръчки за купуване на превозни средства по този начин, показвали, че конкуренцията драстично се ограничава в сравнение с търговете за покупка директно от производител.

Споделяне

Още от Местни избори 2019