Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Демократична България": Военната авиация е "руска рулетка" за летците и риалити шоу за управляващите

Според Каракачанов проблемът е липсата на достатъчно средства и бавните обществени поръчки

23 коментара
Изтребители МиГ 29

"По предписанията на производителите руската техника в българската авиация отдавна е приземена, а продължаването на експлоатацията ѝ е "руска рулетка" за летците и риалити шоу за управляващите", предупредиха от "Демократична България" в четвъртък.  

След поредния инцидент във военната авиация, който завърши с две жертви, от партията призоваха за ясно поемане на отговорност и предприемането на спешни мерки за недопускане на нови трагедии. 
 
Освен това "Демократична България" разкрива в позицията си някои добре известени практики в сектора – като "канибализма", кариеризъм и безотговорност, които за съжаление през последните години се превръщат в норма. 
 
Каракачанов: Проблемът е в липсата на средства 
 
На този фон военният министър Красимир Каракачанов в четвъртък съобщи пред депутатите от ресорната парламентарна комисия, че за да се избегнат инцидентите във Военновъздушните сили, са необходими значително повече средства за поддръжка и експлоатация на техниката. 
 
Само за да се вдигнат във въздуха наличните хеликоптери, трябват 50 млн. лева за ремонти, които към момента не са налични. Той припомни, че има проблем и с обществените поръчки за ремонта и поддръжката на военната техника, които по думите му често се обжалват от фирми, които се занимават с "чорапогащници и банички", и се проточват много дълго във времето. Именно заради това той иска да ги изкара от разпоредбите на Закона за обществените поръчки и вече подготвил законови промени в този дух.
 
Казусът е отдавна известен, но част от основните проблеми с поръчките в Министерството на отбраната всъщност не идват от обжалването им, а от лошото им планиране и изпълнение. 
 
Готвените от Каракачанов законови промени вероятно ще улеснят работата на МО, но може да създадат предпоставки за предопределеност на изпълнители и липса на конкуренция.
 
"Канибализмът"
 
Липсата на достатъчно средства за поддържането на военната авиация е известен отдавна. Тя разчита предимно на старите съветски машини, чиято поддръжка е силно затруднена, и често пилотите летят с риск за живота си. 
 
"Без замяна на частите и апаратите с изтекъл ресурс с нови, при опасно "изкуствено“ удължаване на ресурсите по "видимо състояние”, без неразрушителен структурен контрол от производителя, с прехвърляне на части от един летателен апарат на друг (канибализъм) по документи, одобрени и подписани от отговорни, но всъщност "безотговорни“, ръководители  на принципа "руската техника е здрава и при мен няма да се случи, а когато се случи аз вече ще съм недосегаем”, водят до катастрофи и загуба на човешки живот", предупреждават от "Демократична България". 
 
Кариеризъм  
 
Оттам посочват, че е безотговорно и непрофесионално да се поема необоснован риск при учения, паради и демонстрации, дори при операции. 
 
Базхаберието на управляващите и послушанието на командирите при поддържането на авиационната техника "по състояние”, а не според процедурите, предписани от производителите, може да осигури "израстване“ в политиката и армията , но застрашава живота и то не само на пилотите, отбелязват от партията. 
 
Безотговорност 
 
"Искаме обществото да знае имената на отговорните за състоянието на ВВС и конкретните решения по носене на тази отговорност", допълват от "Демократична България". 
 
Партията настоява паралелно с разследването на последния трагичен инцидент във ВВС, "отговорните лица – президентът и върховен главнокомандващ, министър-председателят, министърът на отбраната и началникът на отбраната, командирът на ВВС и командирите на авиобази да представят пред обществото истината за състоянието на техниката и нивото на подготовка на личния състав, заедно с конкретни мерки и съответните ресурси".
 
"Обществото има право да знае, за да реши каква авиация иска да поддържа, включително ресурсно! Пилотите и целият състав на ВВС заслужават уважение и не само – заслужават честно решение какво могат да получат като ресурс. В отговор обществото заслужава да знае каква авиация можем да имаме при спазване на стандартите на НАТО и ЕС", заявяват от партията. 
 
Каква е причината за последната трагедия?
 
Според експертите на партията причината за последната катастрофа е загуба на подемна сила, довела до падането на вертолета Ми-17 в авиобаза Крумово. 
 
Причините винаги са две – обективна (техническа неизправност) или субективна (пилотска грешка). Техническата неизправност води до спиране на двигателя или работата на витлата, при което се губи подемната сила. 
Пилотската грешка е поставяне на машината в критичен режим на полет, от което следва срив  на подемната сила.
 
Въпреки че поради опитността на летците и несложната задача, пилотската грешка е почти изключена, не бива един летец за 25 години служба да има налетени само 600 часа! Ако се замислим, това са 2 часа на месец (2 задачи по около 40 минути), при норма в НАТО 13-15 часа.
 
При летците, тази неадекватност при планирането и осигуряването на ресурсите от управляващите и съгласието на командирите с това състояние води до загуба на безценното -човешки живот, обясняват от "Демократична България". 
 
Партията предупреждава, че извършването само на малки ремонти в авиационните бази и средни ремонти в сертифицираните български военни заводи при липса на периодични капитално-възстановителни ремонти от производителя (не става въпрос само за двигатели, а за целия летателен апарат), водят до критично повишаване на вероятността за технически неизправности, поради умора на материала, вътрешно-структурни проблеми или изтичане на ресурса. 
 
Лошо разпределение на ресурсите
 
Според "Демократична България" наливането на десетки милиони в двигателите и дългосрочна поддръжка основно на МиГ-29 по никакъв начин не допринася за интеграцията ни в НАТО и Европейската отбрана, а води до пилеене на пари на гражданите (печелене на комисионни) и удължаване на този порочен модел. 
 
"Решението е максимално бързо преминаване към нова техника и използването ѝ по стандартите на НАТО със солидарната помощ на съюзниците за този преход". 
 
В същото време летене и експлоатация на старата техника от времето на Варшавския договор  следва да се ограничи до минимално необходимото и при спазване на всички изисквания за безопасност и ефективно управление на риска. 
 
Факт е, че български фирми поддържат същите хелекоптери за Афганистан през агенцията на НАТО за доставка и поддръжка (NSPA) – т.е. знаем и можем, просто трябва да спазваме правила – наши и тези в НАТО и ЕС, когато става въпрос за живот на български граждани, завършва позицията на партия "Демократична България". 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

23 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Лизи Гугуткова
    #23

    Свидетелите разказват. Според тях пари в пликове от КТБ са получавали регулатори, политици и журналисти.

  2. Дони Тръмпушката
    #22
  3. Bлaдo
    #21

    съветско-българският льотчик-(п)резидент радЕФ веднага! да каже защо дезертира от ВВС-то с мИг-овете! ;-) (от шубе да лети или защото от ДСБ са прави, или заради и двете...?) ================= ...не затрупвай, руски бokлук

  4. trezwomislesht
    #20
  5. trezwomislesht
    #19
  6. trezwomislesht
    #18
  7. Дони Тръмпушката
    #17
  8. trezwomislesht
    #16
  9. Знайко
    #15
  10. milan
    #14

    С Русия днес сме на противниковата страна,така че,руските фирми не са най-надеждният източник за подръжка и ремонт на българската ,бойна авиация.България прие,че "Русия е здаплаха за България",пълен абсурд е,българските политици,да поверят ремонта на българските бойни самолети,на руската страна.Има опасност и от съботаж.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.